Claudiu Zamfir
Startup-ul german FlixBus, ce deține o aplicație de mobil și un site prin care pasagerii își rezervă locuri în autocare și trenuri ale unor companii de transport partenere, a anunțat luni că a început negocierile pentru cumpărarea rețelei de transport interurban și intrernațional Eurolines, consacrată în Europa din anii '80.
FlixBus, al cărei model de business în transportul interurban și internațional cu autocarul și trenul a fost comparat cu ceea ce face UBER în transportul urban cu autoturismul personal, spune că a început negocierile cu compania franceză Transdev, care deține Eurolines.
"Această achiziție ne-ar consolida poziția de lider de piața din Franța și ne-ar permite să extindem și mai mult acoperirea europeană pe distanțe lungi. Cu această integrare, FlixBus ar avea o ofertă și mai largă și diversă pentru a atrage mai mulți pasageri. Ne propunem să fim alegerea numărul unu pentru călătorii din Europa", a declarat Jochen Engert, fondator și CEO al FlixBus, într-un comunicat oficial.
În acest moment, negocierile sunt în stadiu incipient, fiind mai întâi necesare discuțiile cu sindicaliștii din Transdev.
Eurolines, care are sediul central la Bruxelles, Belgia, a fost înființată în anul 1985 și funcționează ca organizație non-profit. Prin rețeaua Eurolines, 29 de companii europene de transport cu autocarul folosesc în comun un sistem integrat de rezervări și vânzări de bilete și își potrivesc cursele pentru a oferi cât mai multe conexiuni și destinații pasagerilor, în condiții de eficiență și reduceri de costuri.
În România, rețeaua Eurolines este prezentă prin afacerile antreprenorului româno-german Dragoș Anastasiu, președinte al Camerei de Comerț Germane în România. Încă din august 2017, Eurolines România și FlixBus au încheiat un parteneriat, prin care autocare ale lui Dragoș Anastasiu s-au înrolat în aplicația startupului german și au adoptat întreaga rețetă impusă de FlixBus companiilor partenere: identitate vizuală specifică FlixBus, internet Wi-Fi gratuit pentru pasageri, prize electrice la fiecare scaun, scaune confortabile cu mai mult spațiu pentru picioare, aer condiționat, toaletă la bord.
FlixBus a pătruns în România încă din anul 2016. În afară de Eurolines, la noi în țară startupul german a mai încheiat parteneriate cu transportatori ca Atlassib, Alis Group, Marmara Premium Bus.
Cu sediul central la Munchen, startupul FlixBus a pornit ca idee încă din anul 2011. Însă business-ul a început cu adevărat din anul 2013 când cei 3 fondatori germani - Daniel Krauss, Jochen Engert și André Schwämmlein - au profitat de ridicarea restricțiilor din afacerile de transport de persoane pe distanțe lungi din Germania, prin spargerea monopolului de stat deținut de Deutsche Bahn - „CFR-ul” nemților.
Apărând mai multe companii mici de transport pe distanțe lungi, FlixBus a intuit nevoia acestora de a avea un sistem integrat de rezervări, pentru a acoperi rapid conexiuni cât mai multe, pe distanțe lungi, cu standarde și prețuri clare și predictibile.
La fel ca UBER la începuturile sale, FlixBus nu deține niciun autocar sau tren și nu angajează niciun șofer sau conductor. Compania s-a extins rapid în Europa devenind profitabilă din anul 2017. De asemenea, FlixBus a deschis operațiuni și în SUA.
De-a lungul timpului, startupul a atras investitori importanți, printre care firmele americane de investiții General Atlantic și Silver Lake Partners, precum și corporația germană Daimler AG, productătorul mașinilor Mercedes.
În aprilie 2017, Daimler (prin subsidiara sa mytaxi.net) a cumpărat aplicația românească de chemat taxiuri Clever Taxi. Potrivit fondatorului Clever, Mihai Rotaru, tranzacția s-a ridicat la o sumă în euro cu 8 cifre, adică cel puțin 10 milioane de euro.