Denisa Crăciun
Firmele din sectorul industrial și cele din servicii ocupă primele două locuri într-un top al business-urilor de succes din România, potrivit unui studiu realizat de doi economiști din cadrul Băncii Naționale a României (BNR), care mai arată că cele mai multe dintre acestea sunt întreprinderi mici, urmate de cele mijlocii.
Astfel, cei doi economiști din cadrul Direcției de stabilitate financiară a Băncii Naționale a României (BNR), Simona Ichim și Alin Vid, au identificat 2.642 de companii de succes.
Potrivit situațiilor financiare pentru anul 2022, citate în raport, acestea generau 9% din valoarea adăugată brută la nivel național, angajau 7% din totalul salariaților companiilor nefinanciare și dețineau 7% din activele totale, deși reprezintă doar 0,3% din numărul total al firmelor din economie.
Cele mai multe firme de succes dintre cele identificate, 811 (31% din total), activează în sectorul industrial. Acesta este urmat de cel al serviciilor, care are o pondere de 26% (683 de firme) și de sectorul comerțului, cu o pondere de 17% (456 de firme).
Sectorul de activitate care înregistrează cea mai redusă pondere a firmelor de succes este cel al imobiliarelor.
Cele mai multe firme de succes sunt întreprinderi mici (aproape 63%, 1.700 de companii), urmate de cele mijlocii (28%, circa 800 de firme) și de corporații (doar 8%, 211 firme), similar distribuției firmelor la nivel agregat.
Pentru a identifica firmele de succes din România, au fost luate în considerare următoarele criterii::
Raportul mai arată că firmele de succes au o capacitate de a genera profituri, măsurată prin indicatorul de rentabilitate a activelor (ROA – return on assets), mai mare decât cea a celorlalte companii nefinanciare.
Așadar, firmele de succes au înregistrat în 2022 o rentabilitate a activelor de 15%, cu 4,5 puncte procentuale mai ridicată decât cea a restului companiilor nefinanciare. Totodată, acestea au un grad de îndatorare mai scăzut față de restul companiilor.
În anul 2022, gradul de îndatorare a companiilor de succes (calculat ca raport între datorii și capital – D2E – debt-to-equity) a fost de 98%, comparativ cu 163% pentru restul companiilor nefinanciare.
„Un alt aspect relevant pentru activitatea companiilor, respectiv termenul de recuperare a creanțelor, prezintă o imagine favorabilă pentru companiile de succes, care reușesc să încaseze creanțele mai repede față de restul companiilor nefinanciare. Pentru anul 2022, termenul de recuperare a creanțelor pentru companiile de succes a fost de 68 de zile, semnificativ mai scăzut față de 86 de zile în cazul celorlalte firme active în economie, contribuind la o mai bună fluidizare a activităților și facilitând un management financiar mai performant în cadrul acestor companii”, se arată în raportul celor doi economiști.
Studiul mai arată că:
Din perspectiva surselor de finanțare, firmele de succes se finanțează într-o mai mare măsură prin credite de la bănci și IFN. Acestea reprezintă aproape 13% din pasivul acestora, față de 9% în cazul celorlalte firme din economie.
Deși constituie 0,3% din totalul firmelor din economie, expunerile instituțiilor de credit către companiile de succes reprezintă circa 10% din stocul de împrumuturi la decembrie 2022, mai mult de jumătate dintre acestea fiind acordate în moneda națională.
Aproape 9% dintre creditele cu garanție de stat în stoc la decembrie 2022 au fost acordate firmelor de succes, iar aproape 5% dintre creditele cu destinație climatică au fost acordate acestor firme.
Firmele de succes apelează într-o mai mică măsură la creditele de la acționari și entități afiliate (2% din pasiv în cazul companiilor de succes vs. 8% la nivelul restului firmelor din economie).
Sunt cinci caracteristici principale care definesc o firmă de succes, indiferent de sectorul de activitate, potrivit studiului. Astfel, este vorba despre:
Vezi AICI raportul complet realizat de Simona Ichim și Alin Vid.