Denisa Crăciun

Lasă filmul! La ce-ți folosește adevăratul team building: „E un câștig personal care se întoarce în firmă”

Team building

Filmul românesc Teambuilding, o comedie despre viața din corporație, a avut succes în cinematografe și pe platforma Netflix. Totuși, pentru că „team building” e mai mult decât o ieșire cu echipa de la job, am zis să vedem și noi cum ar trebui să arate de fapt și ce beneficii are un astfel de eveniment pentru firmele mici.

Pe scurt, scopul unui team building este să ofere echipei un mediu relaxant, care să o unească și să o determine să aibă rezultate bune, după cum spune firma americană Summit Team Building

Deși sunt oameni care spun că team building s-a transformat în team drinking, de fapt „team building este un termen care poate însemna totul, de la o întâlnire socială, o masă împreună, o competiție distractivă în echipă sau un atelier de dezvoltare a leadershipului”, conform Summit Team Building.

Firma mai arată că evenimentul nu este numai despre construirea unei echipe, ci este o ocazie pentru oameni să se conecteze și să producă rezultate peste medie.

„Ideea de la care a pornit povestea asta cu team building, dacă o traducem mot à mot, evident că înseamnă „construirea echipei”. Numai că evenimentele de genul acesta, care sunt outside, sunt în afara sediului companiei, de regulă într-un alt oraș, într-un cadru relaxat, informal și pe cât posibil ludic, au scopul de a crea legături mai strânse între membrii echipei”, spune Liana Rosetka, expert în management, Managing Partner la Fun Training și trainer facilitator, într-un interviu acordat StartupCafe.ro.

Mai mult, obiectivul team buildingului este de fapt îmbunătățirea rezultatelor companiei, pentru că „dacă oamenii au relații bune, se simt bine, se înțeleg bine, muncesc mai cu drag, mai cu spor și generează rezultate”, completează aceasta. 

Și Adrian Virna, co-fondator al firmei de HR Aqua Consulting, e de părere că team buildingul este un eveniment în afara biroului „cu mai multe activități sociale sau de tip „joacă” ce au ca scop îmbunătățirea relațiilor interpersonale între angajați”. 

Team buildingul, „un câștig personal care se întoarce în firmă”

Pentru că filmul Teambuilding este despre o corporație, am zis să aflăm dacă team buildingul e benefic și pentru firmele mici, cu mai puțini angajați.

Astfel, am aflat că „poate fi perceput și ca o recompensă, mai ales că angajații se cunosc mai mult în firmele mici”, spune expertul în management.

„Fiind mai puțini oameni în echipă, ei se cunosc, vorbesc o grămadă de lucruri la nivel personal într-o companie mică, e mai ușor să se cunoască unii pe alții. Dar când îi duci într-un eveniment din ăsta în afară, e pur și simplu ceva pe care îl percep ca fiind pentru ei. E un câștig personal care se întoarce în firmă și este absolut firesc. O iau ca pe un câștig personal. Mă duc și văd un loc în care nu am mai fost, mă duc și am niște timp pentru mine și colegii mei fără să vrea nimeni nimic de la mine azi. Faptul că mi se pune masa, mi se strânge masa, cineva mă distrează și asta și plătit de altcineva... e minunat!” - Liana Rosetka.

Dincolo de câștigul personal, activitățile din team building ajută membrii echipei să vadă „ce îi încurcă, să aibă momente de conștientizare, care sunt lucrurile la care merită să lucreze”, susține ea. 

Mai mult, „nu există o regulă de mărime a echipei pentru a organiza un team building. Poate fi o firma mică cu o echipa de IT-iști de 5 persoane sau poate fi o corporație cu mii de oameni. Totul se rezumă la scopul cu care vrei să organizezi un astfel de eveniment”, spune Adrian Virna. 

Team buildingul ideal. Modelul „așa da, așa nu”

Companiile care organizează team buildinguri nu ar trebui să uite de obiectivele lor, iar activitățile trebuie să țintească scopurile inițiale.

Dacă o firmă vrea „să crească apartenența la brand, atunci sunt activități care să țintească lucrul acesta, vorbim despre logo, despre valorile organizației, care sunt comportamentele pe care le identifici ca fiind în consens cu valorile”, spune expertul în management. 

De cealaltă parte, o greșeală pe care o fac angajatorii, managerii firmelor este că nu comunică destul de clar care este obiectivul team buildingului. 

Oamenii se duc cu așteptări diferite, iar dacă managerul nu comunică suficient de clar către echipă „mergem acolo pentru că uite ce îmi doresc să se întâmple, la finalul acestui eveniment mi-aș dori ca voi să vă cunoașteți mai bine unii cu ceilalți, să vă fie mai ușor când cereți informații unii de la ceilalți la birou”, atunci acest lucru poate fi o greșeală, completează Rosetka.

Pe de altă parte, însă, Adrian Virna susține că nu crede în ideea unui team building ideal.

„Este foarte important ce dorește managementul unei companii să obțină prin organizarea unui astfel de eveniment. În funcție de cultura organizațională dorită, team buildingul poate fi contextul favorabil de exersare a unor comportamente sau valori pe care managementul dorește să le aducă în mijlocul și interacțiunea dintre colegi. Sau în alte cazuri, team buildingul pleacă de la anumite probleme acute cu care se confruntă echipa” - Adrian Virna.

Ce nu ar trebui să se întâmple într-un team building este „să lași participanții să facă ce vor ei, fără un program bine definit”, completează co-fondatorul Aqua Consulting. 

„În lipsa unor activități de grup ce implică toți membrii echipei, team building-ul se transformă de fapt într-un pachet de bonusuri individuale” - concluzionează Virna.  

De ce sunt necesare team buildingurile

Astfel de evenimente sunt benefice și pentru angajați, dar și pentru firmele la care lucrează. 

Angajatorii se pot aștepta să vadă un nivel de energie mai ridicat, o mai bună cunoaștere între angajați, ceea ce duce la o relație mai bună la serviciu.

Team buildingurile scot la iveală „comportamentele de bază”, pentru că „atunci când angajații sunt într-o activitate, într-un joc, ei sunt așa cum sunt, nu mai vor să proiecteze o imagine pe care cred ei că ar vrea să o vadă ceilalți”, susține Liana Rosetka.

„De regulă vedem diferențele între noi și eventual le considerăm defecte și intrăm în competiție. Când vedem ce ne leagă ne e mai ușor să construim ceva, să ne acceptăm punctele de vedere diferite sau faptul că celălalt are o competență pe care eu nu o am, nu o mai percep ca pe o amenințare, ci ca pe ceva ce completează lucrul pe care îl știu eu și atunci se duce către ideea aia pe care filmul Teambuilding o duce în derizoriu - sinergia”, încheie ea.

De asemenea, pentru a stabili dacă un team building este sau nu oportun, există o serie de întrebări pe care echipa de management a unei companii trebuie să și le adreseze, conform lui Virna:

  • Care este cultură organizațională pe care o dorește în compania pe care o conduce;
  • Care este genul de echipa pe care și-o dorește;
  • Își dorește o echipa de „mercenari” care să-și îndeplinească obligațiile contractuale de muncă sau își dorește o mare „familie” la locul de muncă? 
Parallax

Vizualizari
2255
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri