Adi Iacob

EY: Majoritatea afacerilor românești își văd puse sub semnul întrebării planurile de investiții, din cauza incertitudinii fiscale

Thumbnail

Barometrul mediului de afaceri, realizat de EY România arată că 45% dintre oamenii de afaceri intervievați au spus că sunt neîncrezători sau foarte neîncrezători în privința evoluției economiei românești în următoarele 12 luni, iar 92% din aceștia au răspuns că nu susțin modelul de creștere economică bazat pe creșterea consumului.

Procentul optimiștilor este în scădere față de edițiile anterioare ale studiului, ilustrând îngrijorările alimentate de creșterea economică bazată pe consum, de presiunile inflaționiste și incertitudinile fiscale și legislative, pentru a numi doar câțiva potențiali factori care pot influența percepțiile antreprenorilor.

Avansul economic estimat de Institutul Național de Statistică în anul 2017 s-a ridicat la 7%, fiind stimulat mai ales de creșterea consumului, acesta contribuind cu 6,4% la creșterea PIB, în timp ce formarea brută de capital fix a avut o contribuție de 1,2%. Cele mai multe prognoze de creștere economică pentru 2018 se situează sub 5%: Oxford Economics se așteaptă la o creștere de 4,8%, Comisia Europeană - 4,5%, FMI - 4,4% și BERD - 4,2%.

Thumbnail

În acest context, companiile românești sunt mai puțin încrezătoare în evoluția mediului economic local, comparativ cu optimismul exprimat de acestea față de evoluția economiei globale: 

  • Cererea de produse și servicii — 42% optimism la nivelul economiei locale versus 60% economia globală
  • Profitabilitate — 20% versus 35%
  • Stabilitatea piețelor — 15% versus 32% 
  • Accesul la creditare — 24% versus 40% 
  • Evoluția evaluării companiilor — 18% versus 31% 
  • Investițiile private — 22% versus 41%

Cele mai mari discrepanțe apar în cazul stabilității pieței și a evoluției investițiilor, o posibilă explicație pentru aceasta fiind impactul instabilității fiscale și legislative din România.

Topul provocărilor mediului de afaceri

Din punctul de vedere al consiliilor de administrație și al liderilor de business din România, cele mai importante piedici în dezvoltarea afacerilor țin de politicile publice și de factorii controlați de instituțiile statului: 

  • incertitudinea fiscală și legislativă — 80% dintre respondenți 
  • lipsa stabilității politice și de viziune a politicilor publice — 69% 
  • birocrația — 46%

Thumbnail

Majoritatea covârșitoare a oamenilor de afaceri, 85%, declară că incertitudinile fiscale și legislative din ultimul an au un impact negativ direct asupra planurilor de investiții ale firmelor pe care le conduc. Doar 13% dintre afaceri consideră că nu le sunt afectate investițiile, în timp ce 2% nu pot estima impactul.

Strategie de țară

99% dintre firmele respondente afirmă necesitatea unei strategii de țară orientate către o creștere sustenabilă. Un astfel de model ar putea asigura trecerea României din categoria țărilor cu venit mediu la cea de economie avansată. Pentru această trecere, politicile publice trebuie adaptate caracteristicilor structurale ale economiei, pentru a evita dezvoltarea unor industrii în lipsa unor fundamente economice. De asemenea, e nevoie ca dezvoltarea infrastructurii de transport să devină o prioritate reală. 

Topul priorităților strategice și de capital

În top trei priorități strategice și de capital pentru consiliile de administrație și liderii de companii, atât la nivelul tuturor companiilor respondente, cât și pe eșantionul companiilor mai mari, cu cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro, se regăsesc aceleași deziderate: 

  • accelerarea creșterii organice și investiții în operațiunile existente — 74% 
  • eliberarea de numerar și îmbunătățirea managementului capitalului circulant — 55% 
  • transformarea digitală — 49%

Criza economică, finanțare și criptomonede

Reprezentanții EY au afirmat că ne putem aștepta la o criza financiară într-o perioada destul de scurta.

Recent, EY a realizat o analiză asupra riscurilor de pe piața ofertelor inițiale de criptomonede (ICO), în care menționează că în România au fost lansate 26 de ICO-uri în primele 2 luni din 2018.

Citește și Analiză EY: Riscuri mari pe piața ofertelor inițiale de criptomonede - 26 de ICO-uri lansate în România doar în 2018

Întrebați dacă piața criptomonedelor poate contribui la declanșarea unei crize, reprezentanții EY au susținut că tradingul de monede digitale în România nu este semnificativ, iar atâta vreme cât nu au masă critică nu sunt o amenințare.

Din punctul de vedere al finanțărilor, oficialii EY spun că, deoarece monedele digitale sunt o zonă nereglementată de bancile centrale, iar cotația este stabilită în mod aleatoriu, acestea nu pot fi o sursa de finanțare credibilă.

Potrivit acestora, acest mod de finanțare a apărut pentru a compensa formele clasice de finanțare dinainte de 2008, cu grad de îndatorare mare. Atâta vreme cât aceste monede nu sunt recunoscute oficial, reprezentanții EY nu cred că pot constitui o sursă credibilă de finanțare. Totuși, ei spun că sectorul IT poate obține fonduri prin astfel de metode.

La nivel global, EY a abordat o inițiativă prin care dorește să studieze whitepaper-urile noilor monede virtuale și să dea un gir că ce spun ei acolo este fezabil, a menționat Gabriel Sincu, Executive Director Tax Advisory&Compliance Services, EY România.

  • Raportul realizat de EY, în parteneriat cu DoingBusiness.ro, are la bază un sondaj online la care au răspuns 458 lideri de organizații din diverse sectoare ale economiei românești, dintre care 8% au o cifră de afaceri mai mare de 100 milioane de euro, 9% între 50-100 milion de euro, 34% o cifră de afaceri între 10-50 milion de euro, 44% între 1-10 milion de euro și 5% sub 1 milion de euro.
Parallax

Vizualizari
170
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri