Denisa Crăciun

Economia digitală a României ar putea crește de 3,5 ori până la 52 miliarde EUR în 2030 (raport)

economie-digitala-dreamstime

Economia digitală a României ar putea crește de 3,5 ori la aproximativ 52 de miliarde de euro în 2030 față de anul 2021, cu 14,8 miliarde de euro, potrivit unui raport.

Principalii factori de creșteri ar fi investițiile în IT&C și comerțul digital, conform raportului Digital Challengers on the Next Frontier. Economia digitală a României ar putea ajunge, astfel, să însemne în jur de 9,6% din PIB în 2030, comparativ cu aproape 6% din PIB în 2021.

Raportul prezintă potențialul a zece economii din Europa Centrală și de Est - denumite Digital Challengers - Bulgaria, Croația, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia) - cu alte două grupuri din Europa Digital Frontrunners (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia și Suedia) și Big 5 - grupul celor cinci mari economii europene (Franța, Germania, Italia, Spania și Regatul Unit).

România - a treia cea mai mare economie digitală din CEE și a doua cea mai mare piață de comerț digital

Economia digitală a acestor celor 10 țări din CEE a fost de 124 de miliarde de euro în 2021, comerțul digital reprezentând 68 de miliarde de euro, IT&C - 49 de miliarde de euro, iar cheltuielile offline pentru produse digitale - 8 miliarde de euro.

Pe de altă parte, economia digitală a acestor zece țări ar putea ajunge la 330 de miliarde de euro în 2030 în contextul în care comerțul digital - principalul motor de creștere de până în prezent - va continua să se dezvolte, iar lansarea de afaceri noi și digitalizarea sectorului public pot accelera creșterea segmentului IT&C.

Economia digitală a României a fost estimată la 14,8 miliarde de euro în 2021 - aproximativ 6% din PIB, conform raportului McKinsey&Company.

Dacă în 2030 va ajunge la valoarea estimată de 52 de miliarde de euro, economia digitală a României ar putea reprezenta aproape 9,6% din PIB.

În prezent, România este a treia piață ca economie digitală între cele zece țări Digital Challengers, după Polonia (44 miliarde de euro) și Cehia (18 miliarde de euro).

Valoarea este împărțită între comerțul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) și cheltuielile offline pentru produse digitale - de 1,6 miliarde de euro.

Comerțul digital înseamnă 66% din economia digitală a României

În România, investițiile în IT&C au înregistrat o creștere anuală de 8% între 2017-2021 ajungând la 3,5 miliarde de euro.

Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt încă reduse în comparație cu țări precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro).

Economie-digitala-Romania

Dezvoltarea infrastructurii IT&C în România este în
dezvoltare, ceea ce poate duce la o mai mare alfabetizare digitală în rândul populației.

Astfel, investițiile în IT&C ar putea deveni principalul motor de creștere pentru economia digitală până în 2030.

Comerțul digital reprezintă aproximativ 66% din economia digitală a României - acest segment a înregistrat o creștere anuală de 17% între 2017 -2021, aproape dublându-și valoarea de la 5,2 miliarde de euro la 9,8 miliarde de euro.

Dezvoltarea la scară largă a acestui sector poate fi
observată și din perspectiva IMM-urilor care vând online, procentul lor majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.

România este a doua cea mai mare piață de comerț digital din CEE, situându-se după Polonia (26,7 miliarde de euro) și înaintea Cehiei (9,1 miliarde de euro).

Cu toate acestea, cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru ecommerce și rata de penetrare a acestuia sunt printre cele mai mici din regiune.

Astfel, un român cheltuia în medie anul trecut în jur de 506 de euro pentru achiziții in online - în timp ce media Digital Challengers era de 673 de euro.

Dintre Digital Challengers, țările cu cele mai mari valori medii per capita pentru comerț electronic sunt Lituania (1.064 de euro în 2021), Slovenia (866 de euro) și Cehia (849 de euro)

În ceea ce privește rata de penetrare, în România segmentul digital reprezintă doar 14% din totalul pieței de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comerțul offline (59,1 miliarde euro).

Comert-digital-Romania

Cu un procent de 14%, România are una dintre cele mai scăzute rate de penetrare a comerțului digital în total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.

Utilizarea inovațiilor care oferă confort suplimentar (plăți, omnichannel, livrare&returnări rapide și personalizare bazată pe date) ar putea ajuta România să-și dubleze dimensiunea pieței de comerț digital, ajungând la 19,6 miliarde de euro în 2030.

Cele mai mari categorii de ecommerce în România sunt: produse pentru casă și electronice (39% din comerțul digital), servicii de transport (31%) și segmentul de fashion (14%).

În pandemie, categoria cu cea mai mare creștere a fost însă cea a produselor alimentare, valoarea acesteia majorându-se de la 123 de milioane de euro (2% din comerțul digital) în 2019 la 389 de milioane de euro în 2021 (4% din comerțul digital).

Digitalul înregistrează cele mai mari rate de utilizare în domeniile entertainment si turism.

Cu toate că digitalizarea sectorului public progresează, țările Europei Centrale și de Est rămân în urmă față de cele ale Digital Frontrunners și Big 5 în ceea ce privește penetrarea serviciilor de e-guvernare (59% vs. 63% vs. 81% dintre indivizi folosesc servicii de e-guvernare).

Rata de penetrare a serviciilor de e-guvernare este de 15% în România, aceasta fiind cea mai scăzută dintre toate țările europene.

Analiza arată că țările mai digitalizate au înregistrat în medie o încetinire economică mai puțin severă în timpul primelor valuri ale pandemiei de COVID-19: o scădere cu 2,3% a dinamicii PIB pentru Digital Frontrunners, comparativ cu o scădere de 3,9% dinamicii PIB pentru Digital Challengers. Investind în digitalizarea companiilor și a instituțiilor statului, țările pot răspunde mai bine la crize și pot atenua impactul economic.

Raportul a fost realizat de McKinsey&Company.

Parallax

Vizualizari
194
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri