Dublu-standard est-vest: 9% dintre produsele controlate în UE erau cu ambalaj identic în partea din față, dar cu compoziție diferită

Uniunea Europeană a controlat o serie de produse alimentare vândute sub aceleași branduri în state UE estice si vestice, să vadă dacă au calități diferite, iar rezultatele arată că în, „marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele”, iar în 9% din cazuri produsele erau prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE dar aveau în realitate o compoziție diferită.

Studiul, prezentat luni de Comisia Europeană, a evaluat 1.380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Acest eșantion nu este, însă, reprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE.

Studiul a constatat că:

  • În marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele: 23% din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită.
  • 9% din produsele prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită.
  • Alte 22% din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită.
  • Utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului.

„În cadrul pieței unice europene nu vor exista standarde duble. Noile legi care sancționează standardele de calitate duble și consolidează competențele autorităților de protecție a consumatorilor ne oferă instrumentele de care avem nevoie pentru a pune capăt acestei practici. Atunci când își vor face cumpărăturile, consumatorii europeni vor putea avea încredere deplină că ceea ce văd este și ceea ce cumpără”, a afirmat Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.

Studiul a analizat produse Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Olanda. În raportul public nu apar și produse din România.

Testarea s-a bazat pe o metodologie armonizată elaborată de către Centrul Comun de Cercetare, în cooperare cu statele membre. Această metodologie permite eșantionarea, testarea și interpretarea datelor în termeni comparabili, în întreaga UE. Toate statele membre ale UE au fost invitate să colecteze informații cu privire la compoziția produselor alimentare selectate oferite pe piețele lor. Nouăsprezece state membre ale UE au transmis informații cu privire la 113 produse de marcă și 15 produse sub mărci proprii ale distribuitorilor. Într-o primă etapă, această analiză se bazează pe informațiile care figurează pe etichetele produselor și pe aspectul părții din față a produselor.

În anexa la studiul comisiei sunt detaliate rezultatele pentru o serie de produse populare, printre care regăsim chips-uri Lays și Pringles, brânză Almette, biscuiți Leibniz și Belvita, sos Barilla, margarină Becel, conserve Bonduelle, Coca Cola, bere Corona și Stella Artois, iaurt Danone, ceaiuri Lipton și Twinnings, dulciuri Milka și Snickers și altele.

Raport by Claudiu on Scribd

Din 2017, Comisia Europeană a adoptat diferite inițiative pentru combaterea standardului dublu la produsele vândute de aceleași branduri în est și vest:

clarificarea, pe cale legislativă, a situațiilor în care standardele duble de calitate a produselor reprezintă o practică înșelătoare, în cadrul pachetului recent convenit privind „Noile avantaje pentru consumatori”;

stabilirea unei metodologii comune pentru testarea produselor alimentare;
publicarea unui set de orientări menite să sprijine autoritățile naționale în aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor și produsele alimentare;
alocarea unei sume de peste 4,5 milioane EUR pentru a soluționa această problemă;
testarea produselor la nivelul întregii UE, aplicând aceeași metodologie, pentru a înțelege mai bine fenomenul standardelor de calitate duble ale produselor.

Etapele următoare

Comisia Europeană a lansat luni o nouă cerere de propuneri, cu un buget total de 1,26 milioane de euro, pentru a consolida capacitățile organizațiilor consumatorilor de a testa produsele și de a identifica practicile înșelătoare.

Data-limită pentru depunerea propunerilor este 6 noiembrie 2019.

Studiu by Claudiu on Scribd