Cât au cheltuit românii online, anul trecut, şi pe ce şi-au dat banii – studiu

Cât au cheltuit românii online, anul trecut, şi pe ce şi-au dat banii – studiu

Thumbnail

Românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro în 2018, cu 30% mai mult decât în 2017, arată un raportu publicat de GPeC. Articolele pentru copii, hainele și cosmeticele se cumpără cel mai des de pe mobil.

Creșterea de aproape 30 de procente este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstrează potențialul uriaș al pieței românești de e-commerce. Dacă facem o medie, românii au cheltuit pentru cumpărături online aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creștere semnificativă față de 7,67 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2017”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Thumbnail
sursa: gpec.ro

Valoarea de peste 3,5 miliarde de euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă ar fi adăugate și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

Potrivit estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va atinge și, probabil, va depăși pragul de 5 miliarde de euro în 2020.

E-commerce-ul deține 8% share din totalul pieței de retail

Întreaga piață de retail din România este estimată la aprox. 45 de miliarde de euro (sursa: Iulian Stanciu, CEO eMAG, în cadrul GPeC SUMMIT noiembrie 2018), ceea ce înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă aprox. 8% din total retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și aprox. 4% în 2016. Procentul este mai mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic în următorii ani.

Pe parcursul anului 2018, românii au cheltuit, în medie, 243 de lei la o cumpărătură online făcută de pe Desktop și 210 lei pentru o achiziție făcută de pe telefonul mobil (sursa: 2Performant).

Thumbnail
sursa: gpec.ro

80% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

Românii folosesc tot mai mult telefonul mobil pentru a naviga pe Internet, aprox. 80% din traficul înregistrat de principalele magazine online fiind generat de dispozitivele mobile, în creștere cu 10% comparativ cu 2017 și cu 30% față de 2016.

Potrivit ultimului raport al Institutului Național de Statistică (INS), 86% dintre utilizatorii de internet se conectează online de pe telefonul mobil, iar statisticile ANCOM arată că numărul de conexiuni de internet mobil în bandă largă a crescut considerabil de la 16,6 milioane în 2017 la 19,3 milioane în 2018.

Spre comparație, numărul de conexiuni la internet fix în bandă largă a crescut de la 4,6 milioane în 2017 la 4,9 milioane în 2018.

Per ansamblu, 72,4% din gospodăriile din România au acces la internet în 2018, potrivit datelor INS. Cifra a crescut cu aprox. 4% compartativ cu aceeași perioadă a anului 2017.

Atât în mediul urban, dar mai ales în mediul rural, utilizatorii se conectează la internet de pe telefonul mobil, așadar magazinele online trebuie să își adapteze și să își optimizeze website-urile pentru Mobile pentru a nu pierde potențiali clienți.

Totuși, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este încă la jumătate din rata de conversie înregistrată pe Desktop în cazul majorității magazinelor online, ceea ce înseamnă că românii preferă să folosească telefonul mobil pentru a căuta informații despre produse, dar aleg să finalizeze tranzacția de la computer, unde au monitoare mai mari decât ecranul telefonului mobil.

Există însă și excepții, în cazul magazinelor online consacrate și a magazinelor online care au aplicație mobilă dedicată, caz în care rata de conversie depășește deja Desktop-ul.

Thumbnail
sursa: gpec.ro

Articolele pentru copii, hainele și cosmeticele se cumpără de pe mobil

Potrivit statisticilor 2Performant, românii cumpără anumite tipuri de produse cu preponderență de pe telefonul mobil. De exemplu, 78,5% din tranzacțiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil și doar 21,5% de pe Desktop. De asemenea, produsele din categoria Fashion sunt cumpărate de pe telefonul mobil în proporție de 66%, precum și cosmeticele și produsele din categoria Beauty, 63,2%.

În cazul electronicelor, electrocasnicelor și produselor IT, românii încă preferă Desktop-ul (57,3%) în detrimentul mobilului (42,7%), deși procentele sunt relativ apropiate. Același lucru este valabil și în cazul produselor destinate adulților (56% Desktop vs. 44% Mobile).

Procente cu adevărat echilibrate regăsim în cadrul categoriilor:

  • Home & Garden (52,6% Desktop vs. 47,4% Mobile)
  • Auto & Moto (51% Desktop vs. 49% Mobile)
  • Pet Shop (50,4% Desktop vs. 49,6% Mobile)

53% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar

În mai 2018, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 914 respondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune.

otrivit cercetării, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere semnificativă față de 44% cât s-a înregistrat în 2017.

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în 2018 comparativ cu 2017.

Neîncrederea și taxele de transport sunt principalele bariere în calea cumpărăturilor online

Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine (*întrebare cu răspuns multiplu):

  • Neîncrederea că produsele prezentate pe website-urile magazinelor online corespund întocmai realității: 65% în 2018 comparativ cu 68% în 2017, într-o ușoară scădere
  • Imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele: 58% în 2018 comparativ cu 53% în 2017 (în creștere)
  • Neîncrederea în magazinele online / Teama de a nu fi fraudat: 46% în 2018 comparativ cu 51% în 2017 (în scădere)
  • Plata taxelor de transport în plus față de prețul produsului: 33% în 2018 comparativ cu 30% în 2017 (într-o ușoară creștere)

Cele mai importante două argumente care i-ar convinge pe non-cumpărători să facă pasul spre achizițiile online sunt (*întrebare cu răspuns multiplu):

  • Prețurile produselor să fie mai mici decât în magazinele clasice: 65% în 2018 vs. 54% în 2017 (în creștere semnificativă)
  • Livrarea cât mai rapidă a produselor: 38% în 2018 vs. 27% în 2017 (în creștere semnificativă)
Thumbnail
sursa: gpec.ro

38% din cumpărătorii online au devenit mai nerăbdători

38% din totalul persoanelor care fac cumpărături online au devenit mai nerăbdători în 2018 comparativ cu 2017, dorindu-și timpi de livrare cât mai scurți, ideal în aceeași zi în care au plasat comanda.

De asemenea, nu doar livrările rapide sunt dorite de clienți, cât și reacțiile reprezentanților magazinelor online la diferitele probleme sau întrebări ale consumatorilor. Astfel, clienții așteaptă un răspuns din partea magazinelor online:

  • în timp real: 23%
  • în câteva minute: 20%
  • în câteva ore: 16%
  • în aceeași zi: 31%
  • în câteva zile: 6%
  • oricând: 4%

Așadar, imensa majoriate a cumpărătorilor online (90%) doresc un feedback din partea magazinelor cel mult în aceeași zi în care au adresat întrebarea sau au ridicat o anumită problemă.

Cei care aleg să cumpere de pe internet în detrimentul magazinelor clasice identifică drept principale avantaje ale comerțului electronic (în această ordine):

  • economia de timp
  • compararea facilă a produselor între ele
  • oferta mult mai bogată de produse decât în offline
  • prețurile mai mici decât în comerțul tradițional
  • comoditatea shopping-ului online

Principalele categorii de produse vândute online în 2018

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalele categorii de produse vândute online în 2018 au fost, în ordine (în funcție de frecvența de cumpărare):

  • produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.);
  • produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.);
  • biletele de avion și serviciile turistice (Travel);
  • produsele pentru casă și decorațiuni;
  • cărțile;
  • cadourile și florile;
  • biletele la spectacole și concerte;
  • produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv polițele RCA)
  • produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Citeşte întregul raport pe gpec.ro

 

 

Parallax

Vizualizari
1807
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings