Denisa Crăciun
Comerțul online românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproape 10% mai mult decât în 2020, când valoarea sectorului e-commerce a fost estimată la 5,6 miliarde de euro, potrivit unui studiu.
„Unul din motivele pentru care s-a înregistrat o creștere mai lină decât cea estimată inițial ține de cantitățile reduse de stocuri de marfă ale majorității producătorilor la nivel global care au fost afectați de pandemie și de dificultățile rezultate pe întregul lanț de distribuție”, potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2021.
Și creșterea prețurilor la energie de la finalul anului 2021 a avut impact asupra pieței bunurilor de folosință îndelungată, conform unei analize The Economist, citată de GPeC,care arată că o creștere cu 10% a prețului energiei se traduce într-o diminuare cu 4,7% a pieței bunurilor de folosință îndelungată.
Valoarea de 6,2 miliarde de euro pentru sectorul e-commerce românesc la nivelul anului 2021 face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet.
„E-Commerce-ul românesc este într-o continuă creștere, chiar dacă anul trecut aceasta a fost mai mică față de creșterea spectaculoasă de 30% înregistrată în 2020 comparativ cu 2019. Acest lucru ne arată potențialul considerabil de dezvoltare în continuare, într-o piață care este încă permisivă și foarte atractivă atât pentru jucătorii locali, cât și internaționali – tot mai multe business-uri online de peste hotare se localizează în România, iar trend-ul va continua și anul acesta”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
„Pornind de la valoarea de 6,2 miliarde de euro ca bilanț al comerțului online românesc în 2021 și făcând un simplu calcul înseamnă că românii au cheltuit, în medie, aproape 17 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut pentru cumpărături prin internet – în creștere de la 15 milioane de euro, media zilnică înregistrată în 2020”, adaugă Radu.
Comanda medie a crescut pe majoritatea categoriilor de produse cu excepția jucăriilor și a produselor pentru copii, precum și a produselor farmaceutice unde s-au înregistrat scăderi ușoareatât pe desktop, cât și pe mobil.
Pe toate categoriile de produse comanda medie este mai mare atunci când tranzacția este făcută de pe desktop comparativ cu tableta sau telefonul mobil.
Valori medii ale tranzacțiilor pe diferite categorii în 2021, în funcție de dispozitivul de pe care a fost făcută achiziția (EUR, fără TVA):
Conform datelor de la compania 2Performant, citate de GPeC, din punct de vedere al numărului de tranzacții, cele mai importante 3 categorii care au cunoscut creșteri semnificative în 2021 comparativ cu 2020 au fost:
„Traficul crește proporțional în timpul dimineții pe mobil și pe desktop, însă, în timp ce pe mobil continuă să crească progresiv după ora 11:00, pe desktop începe să scadă începând cu această oră. Pe mobil, vârful de trafic este atins în intervalul orar 21:00 – 22:00”, arată datele.
Pe desktop cele mai multe vânzări se fac între orele 11:00 și 15:00, iar pe mobil în intervalul orar 20:00 – 22:00, păstrându-se trendul din 2020.
Tranzacțiile cu cele mai mari valori se fac de pe mobil în intervalul 21:00 – 22:00, iar de pe desktop in intervalul 10:00 – 12:00.
Zilele săptămânii în care se fac cele mai multe tranzacții sunt de luni până miercuri, numărul tranzacțiilor scăzând de joi până sâmbătă, pentru a crește din nou începând cu duminică seara. Tendința este vizibilă atât pentru tranzacțiile făcute de pe mobil, cât și pentru cele efectuate de pe desktop.
În 2021, tranzacțiile e-commerce cu cele mai mari valori s-au înregistrat în zilele de luni, iar la polul opus au fost zilele de sâmbătă.
Decizia de cumpărare se ia în 60% dintre cazuri în prima oră de la click, iar în 4,6% dintre cazuri în primele 24 de ore de la click.
La finalul lunii decembrie 2021, în platforma eMAG Marketplace erau înregistrați aproape 29.000 de comercianți online activi, în creștere semnificativă de la 23.000 în decembrie 2020, potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC,
Totuși, nu toți comercianții care aleg să vândă online prin platformele de tip marketplace sau de anunțuri dețin și un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numărul magazinelor online de sine stătătoare din România.
Conform informațiilor furnizate de oficialii eMAG, topul categoriilor de produse cu cele mai multe tranzacții înregistrate în platforma Marketplace au fost:
Din punct de vedere al volumelor generate, clasamentul primelor 5 categorii de produse arată astfel:
Conform eMAG Marketplace, categorii de produse cu potențial semnificativ de creștere în 2022 fac parte din sectoarele Fashion, Home și Groceries.
Oficialii eMAG consideră că livrarea la lockere este un trend care se va accentua în 2022 și în anii care urmează. De aceeași părere sunt și reprezentanții FAN Courier care susțin că lockerele vor fi definitorii în e-commerce-ul românesc în următorii ani.
Numărul de livrări e-commerce a crescut, în medie, cu 12% în 2021 comparativ cu 2020, arată datele furnizate de FAN Courier pentru GPeC,
Pentru FAN Courier, luna cu cel mai mare număr de expediții a fost noiembrie 2021 cu un total de 7.250.000 de expedieri, iar februarie 2021 a fost luna cu cel mai mic număr de expedieri, respectiv 4.750.000. Istoric, trend-ul s-a păstrat în ultimii ani, chiar dacă cifrele sunt diferite (cresc) de la un an la altul.
De Black Friday (noiembrie 2021), numărul de livrări a crescut cu 15% comparativ cu Black Friday 2020 ajungând la aprox. 4.700.000 de expedieri realizate de FAN Courier doar pentru acest eveniment.
În topul categoriilor de produse care au înregistrat creșteri semnificative în 2021 se regăsesc – în această ordine – Fashion, Suplimente Alimentare și produse din gama Home & Deco, în timp ce verticala de IT&C a scăzut în 2021 comparativ cu 2020.
Verticalele pe trend de creștere sunt: Pharma, Fashion, Pet Food și Mobilier.
Potrivit FAN Courier, principalele tendințe pentru comerțul online în următorii ani sunt:
Conform unei cercetări iSense Solutions, derulată în 2021, principalele criterii prin care consumatorii aleg magazinele online de la care cumpără sunt:
Pe lângă magazinele online autohtone, 22% din repondenți au cumpărat și de la magazine online din China pe parcursul anului trecut, în scădere față de 27% cât era procentul în 2020. De asemenea, 21% cumpără de la magazine aflate pe continentul european și doar 5% de la magazine din SUA.
Principalele motive pentru care românii aleg să cumpere de peste hotare sunt:
Înainte de a plasa o comandă, 53% din totalul repondenților la studiu caută activ review-uri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere.
În privința procesului de returnare a produselor, românii își doresc:
iSense Solutions a derulat cercetarea pe un eșantion de 3.138 de repondenți, utilizatori de internet cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani, eșantion reprezentativ la nivel urban.
Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt: 2Performant, ARMO, eMAG, Eurostat, FAN Courier, GPeC, iSense Solutions și magazinele online înscrise în Competiția GPeC 2019 - 2020 - 2021.