Raluca Abrihan

Costuri de mediu mult mai mari pentru comercianţii şi producătorii de mărfuri ambalate, începând de anul viitor

Thumbnail

Producătorii de bunuri ambalate se vor confrunta cu costuri mai ridicate pentru alocarea resurselor necesare adaptării și reorganizării sistemelor interne și a procedurilor de gestionare a deșeurilor de ambalaje după 1 ianuarie 2019, atenționează vineri experții companiei de consultanță PwC România, citaţi de Mediafax. Nici comercianţii nu vor scăpa mai ieftin.

„Obligațiile producătorilor de bunuri ambalate vor fi mai greu de îndeplinit, în sensul în care obiectivele anuale de reciclare/valorificare a deșeurilor de ambalaje au valori semnificativ mai ridicate față de cele actuale. De exemplu, procentul actual de reciclare/valorificare a deșeurilor de ambalaj din lemn stabilit în prezent la 15%, va înregistra o creștere de 50% iar obiectivul global de valorificare crește de la 60% la 65% de la 1 ianuarie 2019”, au arătat experții PwC într-o analiză citată de Mediafax.

Potrivit experților, „există riscul ca mulți operatori economici să nu se poată conforma țintelor de reciclare prin nici unul dintre cele două mecanisme propuse (individual pe baza propriilor deșeuri de ambalaje sau prin OTR) și să prefere plata directă a penalității de 2 lei/kg către Administrația Fondului de Mediu (AFM)”.

În practică, operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile vor trebui să aloce costuri și resurse operaționale pentru a implementa sistemul de garanție-returnare și pentru a organiza sistemele de colectare/preluare a ambalajelor returnabile de la consumatorii finali.

Discuțiile cu mediul de afaceri au vizat cele mai recente modificări aduse în domeniul gestionării deșeurilor prin Ordonanța de Urgență 74/2018. Aceasta transpune în legislația românească mecanismul larg al economiei circulare care trebuie implementat și în România cu ajutorul unui set de instrumente și modele adoptate și în alte state membre, cum ar fi: „plătește pentru cât arunci”, „răspunderea extinsă a producătorului” și „contribuția pentru economie circulară”.

Una dintre principalele modificări vizate de OUG 74/2018 este reprezentată de obligațiile care vor reveni autorităților publice locale și care, prin pârghiile pe care le au la dispoziție, vor trebui să asigure colectarea selectivă a deșeurilor municipale, cel puțin pe fracțiile recuperabile din deșeurile municipale, și anume hârtie, plastic, metal și sticlă.

„Pentru o implementare corectă a normelor de aplicare ale OUG 74/2018, este nevoie de o campanie de informare și conștientizare. Dar aceasta, la rândul ei, are succes atunci când există o infrastructură care să permită, din punct de vedere tehnic, implementarea normelor, a declarat Cornel Brezuică, Președintele Administrației Fondului de Mediu, prezent la discuții.

În ceea ce privește elaborarea normelor metodologice, în termen de aproximativ două săptămâni, acestea vor intra în dezbatere publică. De asemenea, criteriile de licențiere pentru organizațiile care vor prelua răspunderea extinsă a producătorilor, acestea vor putea fi adoptate în luna noiembrie, cel mai devreme, a menționat oficialul.

La rândul lor, organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorilor (fostele OTR) se vor supune unor criterii stricte de licențiere care, printre altele, stabilesc că OTR-urile vor avea responsabilitatea de a prelua obligațiile pentru toți producătorii care le solicită acest lucru și pentru toate cantitățile și tipurile de ambalaje pentru care aceștia sunt responsabili.

„Până la 1 ianuarie 2019 nu mai este mult și, pentru a face față tuturor acestor provocări, este foarte important să se înțeleagă pe deplin modul în care aceste modificări influențează mediul de afaceri”, a declarat Daniel Anghel, Liderul Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.

Parallax

Vizualizari
738
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri