Răzvan Tătaru
Companiile cu lanțuri de aprovizionare dezvoltate din lume sunt cu 23% mai profitabile decât concurenții lor, conform unui studiu transmis, joi, StartupCafe.ro, care mai arată că acestea sunt de șase ori mai predispuse să utilizeze inteligența artificială și inteligența artificială generativă pe scară largă în lanțurile lor de aprovizionare.
Studiul realizat de Accenture definește maturitatea lanțului de aprovizionare ca fiind nivelul în care companiile utilizează IA generativă, învățarea automată avansată și alte tehnologii în evoluție pentru luarea deciziilor autonome, simulări avansate și îmbunătățiri continue.
„Liderii”, adică 10% dintre companiile incluse care au obținut cel mai mare punctaj pe scala de maturitate, au realizat marje cu 23% mai mari decât concurenții lor (11,8% față de 9,6%) între 2019 și 2023, potrivit cercetării. În același timp, acestea au oferit acționarilor un randament cu 15% mai bun (8,5% vs. 7,4%).
Doar 9% din totalul companiilor utilizează inteligența artificială și inteligența artificială generativă pe scară largă în lanțurile lor de aprovizionare, din care un număr mult mai mare de lideri o fac deja (37%), comparativ cu doar 6% dintre concurenții lor.
De asemenea, liderii se așteaptă să vadă beneficii semnificative. Aceștia sunt de 8 ori mai predispuși să reducă timpul necesar pentru dezvoltarea și lansarea de noi produse cu 30%, de 8,5 ori mai predispuși să dezvolte produse ecologice și de 6 ori mai predispuși să îmbunătățească eficiența resurselor de inginerie cu 30%.
Chiar dacă scorul mediu de maturitate al lanțului de aprovizionare a crescut cu peste 50% între 2019 și 2023, scorul mediu pentru toate companiile rămâne scăzut, la doar 36%. Acesta variază în funcție de industrii și țări, de la 22% în Mexic la 52% în Japonia și de la 31% pentru companiile de bunuri de consum la 40% pentru firmele aerospațiale și de apărare.
„Dacă comparăm maturitatea lanțului de aprovizionare cu evoluția navigației – de la urmărirea stelelor la conducerea vehiculelor semi-autonome – mulți dintre noi încă operează lanțurile de aprovizionare folosind o combinație de hărți pe hârtie și primele generații de sisteme GPS,” a declarat Melissa Twining-Davis, Accenture’s Global Operations Lead for Supply Chains.
„Capacitățile de nouă generație care există, precum designul generativ pentru dezvoltarea produselor, facilitățile puternic automatizate pentru producerea acestora și analiza avansată și învățarea automată pentru a prezice blocajele din lanțul de aprovizionare, sunt doar la început. Potențialul de reinventare din viitor este imens.”
Acestea sunt capacitățile lanțului de aprovizionare de care companiile au nevoie pentru a fi competitive în contextul economic actual, conform studiului. Acestea nu mai operează într-o perioadă de creștere economică stabilă și globalizare fără obstacole. Acest lucru înseamnă că vechile mecanisme ale lanțului de aprovizionare, cum ar fi aprovizionarea globală la costuri reduse și fabricile specializate în locații cu costuri reduse, nu mai sunt suficiente.
Studiul „Next stop, next-gen” a analizat 1.148 de companii din 15 țări (Australia, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Regatul Unit, Statele Unite) și 10 industrii.