Denisa Crăciun

Comerț online românesc 2022: Cumpărături de 6,3 miliarde EUR / Cum pot magazinele online să-și crească vânzările în 2023

comert online-2022

Comerțul online românesc a atins pragul de 6,3 miliarde EUR la finalul anului 2022, potrivit unui raport care mai arată că este o creștere ușoară față de 2021, când valoarea înregistrată a fost de 6,2 miliarde de euro.

Deși bilanțul de 6,3 miliarde de euro de la finalul anului trecut este similar cu cel din 2021, numărul de tranzacții online a crescut, la fel și numărul cumpărătorilor – ceea ce arată diversificarea tipurilor de produse achiziționate online de către români și descoperirea avantajelor oferite de comerțul electronic: economie de timp și bani, potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2022.

Comerțul online românesc are un potențial mare de dezvoltare cu predicții de dublare a valorii pieței în aproximativ 10 ani, poate chiar mai puțin. Tocmai pentru că este o piață în creștere, oportunitățile sunt semnificative – doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, în România sunt aproximativ 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Asta înseamnă că piața este permisivă pentru noi jucători autohtoni, gama de produse disponibilă online va continua să crească, iar interesul jucătorilor internaționali pentru România va fi din ce în ce mai mare. Vedem deja multe magazine online internaționale care își deschid operațiuni în România, mai ales în zona de Fashion”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

În plus, „în ultimii 3 ani procentul persoanelor care au plasat cel puțin o comandă online aproape că s-a dublat, fiind în prezent în jurul a 79% dintre românii cu acces la internet, potrivit celor mai recente date disponibile”, susține Cristi Movilă, președinte ARMO.

„În aceste condiții, magazinele online românești privesc cu încredere la viitor, deoarece românii au descoperit avantajele comerțului electronic și nu vor renunța la ele”, spune el. 

În 2022, 66% din utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online, în creștere cu 8,7 puncte procentuale de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021, potrivit INS

Din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), după cum arată datele Eurostat.

De asemenea, pe lângă magazinele online autohtone, 25% din respondenți au cumpărat și de la magazine online aflate pe continentul european, în creștere față de 21% în 2021 - potrivit studiului iSense Solutions pentru GPeC în septembrie 2022.

La nivel european, în ultimii 10 ani numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale de la 55% în 2012 la 75% în 2022. Cele mai importante creșteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în:

  • Estonia (+ 47%)
  • Ungaria (+ 43%)
  • Cehia (+ 41%) și România (+ 41%)

Potrivit Eurostat, cele mai importante 3 categorii de produse și servicii comandate online în 2022 la nivel European au fost:

  • Îmbrăcăminte și încălțăminte (inclusiv accesorii și articole sportive) – 42%
  • Livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering – 19%
  • Beauty (cosmetice, wellness) – 17%

Valoarea medie a tranzacțiilor a crescut pe desktop, în România, în 2022

În medie, în 2022 românii au cheltuit 70,75 euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 euro în 2021, arată statisticile 2Performant.

În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 euro în 2022, similar cu 46,47 euro în 2021.

*Valorile medii de mai sus nu conțin TVA și a fost luat în calcul un curs mediu anual de 1 EUR = 4,9315 lei pentru 2022.

Totodată, comform raportului GPeC, 76,7% din totalul tranzacțiilor din 2022 au fost făcute de pe mobil, în creștere de la 69,8% cât s-a înregistrat în 2021, observându-se că numărul de comenzi online făcute de pe telefoanele mobile este mai mare decât numărul de tranzacții făcute de pe desktop, iar diferența s-a accentuat în 2022 comparativ cu 2021.

De asemenea, traficul magazinelor online românești este generat în proporție de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creștere de la 75,5% în 2021.

În cazul magazinelor online consacrate, traficul generat de telefoanele mobile depășește 85%, mai arată raportul. 

Și din punct de vedere valoric mobilul depășește desktop-ul:

  • per total, 68,3% din valoarea tranzacțiilor online în comerțul electronic românesc provine de la tranzacții efectuate de pe telefon;
  • doar 31,7% provine de pe desktop, chiar dacă valoarea medie a unei tranzacții este mai mică pe mobil decât pe desktop.
  • Procentul este în creștere față de 2021 când 61,7% din valoarea tranzacțiilor eCommerce era generată de pe telefonul mobil.

Pentru prima oară – rata medie de conversie pe mobil a depășit pragul de 2%, ajungand la 2,19% în 2022. Totuși, rata medie de conversie este mai mare pe desktop, atingând 2,71% în 2022.

Cele mai multe tranzacții de pe mobil au loc în intervalul orar 20:00 – 22:00, păstrându-se trendul din 2021, în timp ce pe desktop cele mai multe vânzări se fac între orele 11:00 și 15:00.

„Dat fiind că mulți consumatori cumpără online seara de pe mobil, este recomandat ca magazinele online să găsească soluții pentru a asigura customer support până la ora 22:00 – ar putea ajuta la creșterea ratei de conversie”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Top criterii de care țin cont românii atunci când aleg un magazin online 

Principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără, potrivit unui studiu realizat de iSense Solutions în 2022, sunt:

  • 81% - cel mai bun preț
  • 72% - să existe modalități variate de livrare
  • 69% - ușurința navigării în site / User Experience
  • 68% - timpul de livrare cât mai scurt
  • 66% - ușurința procesului de returnare a produselor

Potrivit aceluiași studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul respondenților caută activ review-uri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere și spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienți despre magazin. 

În ceea ce privește review-urile, românii caută să vadă (întrebare cu răspuns multiplu):

  • Dacă produsele au fost la calitatea cerută – 64%
  • Cât de reale par să fie review-urile – 43%
  • Răspunsurile magazinului la opiniile negative – 40%
  • Note cât mai mari pentru magazinul online de la care urmează să cumpere – 33%

De asemenea, români spun că au încredere în review-urile:

  • Publicate de site-uri independente de magazin – 38%
  • Publicate în Social Media – 37%
  • Publicate pe magazinul online sub formă de testimoniale – 25%

Comportamentul consumatorului roman

Top trenduri în eCommerce-ul românesc în 2023. Cum pot magazinele online să își crească vânzările

Există câteva trenduri în comerțul online românesc în 2023 care ar putea ajuta magazinele online să își crească vânzările, potrivit GPeC. 

  • Diversificarea ofertei: Potrivit eMAG, există aproape 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online din România, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Acest lucru înseamnă că există o mulțime de produse care nu sunt încă disponibile pe piața din România, dar ar putea fi aduse de către magazinele online;
  • Dezvoltarea propriei comunități în jurul brand-ului: Magazinele ar trebui să dezvolte programe de loializare a clienților existenți și să se axeze pe a crește gradul de recurență în locul achiziției de trafic nou, precum și încrederea în produsele și serviciile oferite de magazinul online;
  • Vânzarea în marketplace-uri: Pentru a-și maximiza vânzările este indicat ca pe lângă propriul website, magazinele online să se orienteze și către vânzarea în marketplace-uri (pot fi mai multe și pot fi atât naționale, cât și internaționale);
  • Vânzarea cross-border: Este recomandat pentru magazinele online care vor să scaleze business-ul să înceapă să vândă în afara României fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website în alte țări;
  • Livrarea la lockere: Pentru mulți clienți este mai ușor să își ridice coletul de la locker-ul din apropiere, în drum spre casă sau spre birou, la ora la care programul îi permite.
  • Buy Now, Pay Later: Creditarea online este tot mai cerută de consumatorul final, mai ales în contextul economic pe care îl traversăm. Ratele de conversie cresc în cazul magazinelor online care oferă opțiuni de plată prin credit sau în rate, drept urmare integrarea cu servicii de tip Buy Now, Pay Later sunt importante în acest moment.

Tenduri GPeC

 

Parallax

Vizualizari
1144
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri