Claudiu Zamfir
Odată cu majorarea salariului minim pe economie, de la 1 ianuarie 2025, a crescut și pragul privind aplicarea contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) în cazul veniturilor din chirii, ceea ce permite proprietarilor de garsoniere sau apartamente cu două camere să mărească chiriile în jurul pragului psihologic de 2.500 de lei (500 EUR), la închirierile de locuințe pe termen lung.
Proprietarii care obțin venituri din chirii în valoare anuală de cel puțin 6 sau 12 sau 24 de salarii minime brute pe țară, după caz, plătesc și CASS, pe lângă impozitul pe venit, așa cum a fost și anul trecut.
Numai că acum, de la 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe economie a crescut la 4.050 de lei. Astfel, în bani, a crescut și valoarea pragului pentru plata CASS.
Dacă în anul 2024, valoarea salariului minim luată în considerare la stabilirea pragurilor pentru CASS era de 3.300 de lei, de la 1 ianuarie 2025 pragurile CASS se calculează în funcție de salariului minim brut de 4.050 de lei.
În 2025, pragul de 6 salarii minime brute pe an înseamnă 24.300 lei pe an, adică 2.025 de lei pe lună. Prin urmare, proprietarul unei garsoniere sau al unui apartament cu 2 camere poate acum să stabilească chiria lunară în sumă impozabilă de până la 2.024 de lei, fără să fie nevoit să plătească CASS.
Suma impozabilă reprezintă valoarea chiriei (primite de la chiriaș) din care se scade cota forfetară de cheltuieli de 20%. Aceasta trebuie să fie sub pragul de 2.025 de lei (sau până la 2.024 lei).
Aceasta înseamnă că, pentru a nu plăti CASS, chiria în anul 2025 ar trebui să fie de până la 2.530 lei pe lună.
Creșterea nu este de neglijat. În 2024, pragul minim anual pentru a trece la plata CASS era de 19.800 lei, adică proprietarul unei garsoniere era nevoit să țină chria sub prețul de 2.062 lei pe lună, pentru a scăpa de plata CASS. Iată deci că în anul 2025, acest proprietar poate scumpi chiria cu până la 375 de lei (22%), fără să piardă bani din cauza CASS-ului.
Reamintim că, începând cu anul 2023, conform Codului Fiscal, pragul minim pentru plata CASS la chirii a scăzut de la 12 salarii minime brute la 6 salarii minime brute, ceea ce i-a obligat pe unii proprietari să-și plafoneze și ei prețurile, pentru că mai mult plăteau CASS la stat decât primeau în plus de la chiriaș prin scumpirea chiriei.
Astfel, pentru proprietarii care depășesc noile praguri, CASS crește odată cu majorarea salariului minim brut.
Pentru anul 2025, să luăm de exemplu o chirie la „prețul psihologic” de 2.500 de lei pe lună pentru o garsonieră în București.
Din această chirie, proprietarul garsonierei va plăti la ANAF impozit pe venit de 8%, adică 200 de lei (pe lună). Nu va plăti CASS, pentru că suma impozabilă (2.000 lei) este sub pragul de 2.025 de lei.
Dacă propietarul ar crește prețul până la 2.600 de lei, impozitul pe venit va fi de 208 lei pe lună. Dar în plus va plăti și CASS, pentru că suma impozabilă (2.080 lei) va depăși pragul de 6 salarii minime brute pe economie, într-un an întreg. În acest caz, CASS-ul va fi de 10% din 6 salarii minime brute, adică 2.430 de lei pe tot anul, deci 202,5 de lei pe lună. În total: 410,5 lei, taxe către ANAF, pentru fiecare lună de chirie.
Așadar, comparativ cu o chirie de 2.500 de lei pe lună, la o chirie de 2.600 de lei pe lună chiriașul plătește 100 de lei în plus pe chirie, iar proprietarul pierde și el 110,5 lei.
Dacă ai un apartament mai valoros, ai putea crește mai mult chiria, dar ai grijă la următorul prag de plată a CASS, de 12 salarii minime brute (48.600 de lei pe an)!
Să luăm ca exemplu un apartament mare și frumos cu 3 camere, în centrul Bucureștiului sau la Cluj, Iași, Timișoara, Brașov, Constanța. La o o chirie lunară de 5.000 de lei pe lună, impozitul pe venit este de 400 de lei lunar, iar CASS este de 202,5 lei lunar. În total: 602,5 lei pe lună, taxele către ANAF, dintr-o chirie de 5.000 de lei pe lună.
La o chirie de 5.100 de lei pe lună, impozitul pe venit va fi de 408 de lei lunar, iar CASS va fi de 405 lei lunar. Total: 813 de lei taxe către ANAF dintr-o chrie de 5.100 de lei.
Așadar, comparativ cu o chirie de 5.000 de lei, la o chirie de 5.100 de lei chiriașul plătește în plus 100 de lei, iar proprietarul pierde și el 110,5 lei din cauza pragului superior pentru CASS.
Dacă proprietarul crește chiria lunară de la 5.000 la 5.500 de lei, problema CASS-ului se estompează. La 5.500 de lei chirie lunară, impozitul pe venit este de 440 de lei, iar CASS rămâne 405 lei lunar. Total: 845 lei, taxe la ANAF. Așadar, în acest caz, chiriasul suportă în plus 500 de lei, iar proprietarul câștigă 257 de lei pe lună de pe urma scumpirii chiriei cu 500 de lei.
Aceste taxe se vor plăti în anul 2026 pentru chiriile din 2025.
Codul civil, Codul de procedură civilă, Legea locuinței și ordonanța pentru protecția chiriașilor stabilesc o serie de drepturi și obligații pentru proprietari și chiriași, în România.
Contractele de închiriere sunt denumite oficial contracte de locațiune, conform Codului civil, care definește aceste înțelegeri între proprietari și chiriași:
Locaţiunea este contractul prin care o parte, numită locator, se obligă să asigure celeilalte părţi, numite locatar, folosinţa unui bun pentru o anumită perioadă, în schimbul unui preţ, denumit chirie (art. 1777 din Codul Civil).
a) la cererea chiriașului, cu condiția notificării prealabile într-un termen de minimum 60 de zile;
b) la cererea proprietarului, atunci când:
– chiriașul nu a achitat chiria cel puțin 3 luni consecutiv;
– chiriașul a pricinuit însemnate stricăciuni locuinței, clădirii în care este situata aceasta, instalațiilor, precum și oricăror alte bunuri aferente lor, sau dacă înstrăinează fără drept părți ale acestora;
– chiriașul are un comportament care face imposibilă conviețuirea sau impiedică folosirea normala a locuinței;
– chiriașul nu a respectat clauzele contractuale;
c) la cererea asociației de proprietari, atunci când chiriașul nu și-a achitat obligațiile ce-i revin din cheltuielile comune pe o perioada de 3 luni, dacă au fost stabilite, prin contractul de închiriere, în sarcina chiriașului.
a) să predea chiriașului locuința în stare normală de folosință;
b) să ia masuri pentru repararea și menținerea în stare de siguranta în exploatare și de funcționalitate a clădirii pe toata durata închirierii locuinței;
c) să intretina în bune condiții elementele structurii de rezistenta a clădirii, elementele de construcție exterioare ale clădirii (acoperiș, fatada, împrejmuiri, pavimente), curțile și grădinile, precum și spatiile comune din interiorul clădirii (casa scării, casa ascensorului, holuri, coridoare, subsoluri, scări exterioare);
d) să intretina în bune condiții instalațiile comune proprii clădirii (ascensor, hidrofor, instalații de alimentare cu apa, de canalizare, instalații de încălzire centrala și de preparare a apei calde, instalații electrice și de gaze, centrale termice, crematorii, instalații de colectare a deșeurilor, instalații de antena colectiva, telefonice etc.).
a) să efectueze lucrări de întreținere, reparații sau înlocuire a elementelor de construcții și instalații din folosința exclusiva;
b) să repare sau să inlocuiasca elementele de construcții și de instalații deteriorate din folosința comuna, ca urmare a folosirii lor necorespunzătoare, indiferent dacă acestea sunt în interiorul sau în exteriorul clădirii; dacă persoanele care au produs degradarea nu sunt identificate, cheltuielile de reparații vor fi suportate de cei care au acces sau folosesc în comun elementele de construcții, de instalații, obiectele și dotările aferente;
c) să asigure curățenia și igienizarea în interiorul locuinței și la părțile de folosință comuna pe toata durata contractului de închiriere;
d) să predea proprietarului locuința în stare normala de folosință, la eliberarea acesteia.
Obligațiile chiriașului cu privire la întreținerea și repararea spațiului închiriat se pastreaza și în cazul subinchirierii locuinței.
Conform art. 21 din Legea locuinței, închirierea locuințelor se face pe baza acordului dintre proprietar și chiriaș, consemnat prin contract scris, care se va înregistra la organele fiscale teritoriale și va cuprinde:
Ordonanța de urgență 40/1999 privind protecția chiriașilor și stabilirea chiriei pentru spațiile cu destinația de locuințe prevede condițiile în care proprietarul poate percepe chiriașului o garanție:
Cei de la portalul de anunțuri Imobiliare.ro au făcut un model de contract de închiriere, care poate fi modificat în funcție de situația fiecăruia.
În fiecare an, chiriașii își caută mai degrabă locuințe în lunile august și septembrie, conform unui studiu realizat de Storia, în anul 2023, citat de StartupCafe.ro.
Cele mai populare luni pentru închirierea apartamentelor sunt august și septembrie, în care se realizează cu 56%, respectiv 57% mai multe contactări decât media. În ceea ce privește casele de închiriat, cele mai multe contactări au fost observate în luna iunie (+46%), urmată apoi de august (+34%), mai (+31%) și iulie (+26%).
În același timp, lunile în care s-au realizat cele mai puține contactări pentru proprietățile de închiriere au fost februarie și decembrie (case și apartamente), aprilie fiind cea mai slabă lună pentru apartamentele de închiriat.
România este țara din Uniunea Europeană care are cea mai mare proporție de proprietari: 95% dintre români (împreună cu familliile lor) dețin locuința în care locuiesc, iar 5% sunt chiriași, potrivit datelor oficiale ale Eurostat. Totuși, în practică se poate observa că în București și alte orașe mari vin persoane care dețin locuințe în localitățile lor de origine. Statistic, ei pot figura ca locuind în proprietățile lor din localitățile de origine, neavând reședința oficială în locuința cu chirie în care s-au mutat temporar.
În Uniunea Europeană, în ansamblu, proporția proprietarilor este de 69,9%, chiriași fiind 30,1%.
Germania este singura țară UE în care chiriașii sunt mai mulți decât proprietarii: 50,9% la 40,1%.
Proporția proprietarilor (albastru) și a chriașilor (portocaliu) în UE (Eurostat):
Poate nu am inteles eu bine din ghidurile ANAF, dar venitul luat in calcul pentru plata CASS este venitul brut anual minus deducerea de 20%. Este incorect ce spun?
Multumesc!
"Încadrarea în plafonul anual de cel puțin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe țară,
după caz, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice privind impozitul pe venit i
contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile
estimate/norma de venit a se realiza în România i contribuțiile sociale datorate se efectuează prin
cumularea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană
juridică, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, din alte
surse, după cum urmează:
c) venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor;"
Venitul net este, in general, venitul brut minus ceva (deducere, impozit etc). El se calculeaza in functie de pragurile de 6, 12, 24 salarii, dar nu cred ca este vorba de cel brut, efectiv suma incasata anual din chirie. Altfel s-ar fi mentionat "venit brut" in ghid. Cu alte cuvinte, chiria poate fi mai mare de 2000 lei / luna. Foarte putin sub 2300 lei, din calculele mele.
Nu reușesc să înțeleg ceva din tot ce se comunică în presă de către ANAF. Deci vin cu o rugăminte la Dvs.
Sunt pensionară și am venituri din închiriere. Pentru 2024 am depus declaratia unică valabilă la acel moment (25 mai 2024) prin SPV Am și plătit impozitul pe chirie prin noiembrie 2024. Nu s-a schimbat nimic la sumele încasate declarate prin Declarația unică 212 depusă în 2024. Întrebarea mea: Mai trebuie să depun din nou noua declarație unică pentru 2024, vă rog?
Menționez că am și înregistrat contractul de închiriere prin formularul C168 prin SPV.
Am întrebat între timp la Asistență contribuabili din oraș și mi s-a spus că nu mai trebuie să depun din nou declarația pt. 2024 dacă ceea ce era estimat pt. 2024 în declarația depusă până la 25 mai.2024 a rămas valabil fără modificări pt. anul 2024.
O precizare la ceea ce scrisem aici: ultima DU depusă a fost pt. 2024 (estimată la acea vreme) și ultimul impozit pe venit plătit a fost pt. 2024 (pt. că sunt o bună platnică:).
As dori o parere cu privire la inchirierea unui imobil, de catre sot si sotie, care detin fiecare cota parte 50%-50%, catre o persoana juridica. In acest cazz impozitul este retitul la sursa de catre PJ, dar cum se calculeaza si declara CASS? In functie de cota parte a fiecaruia? Daca de exemplu chiria este de 2600 lei, ca in exemplu din articol si isi declara fiecare cota parte, cei 2 au de platit CASS? Sau se calculeaza faptul ca fiecare au 50% din valoarea chiriei si nu vor atinge plafonul nici unul? Multumesc!