Cel.ro vs eMag.ro. Fazele unei confruntări între David și Goliat. Ce spune eMag
Ovidiu D. Popica

Cel.ro vs eMag.ro. Fazele unei confruntări între David și Goliat. Ce spune eMag

Thumbnail

eMag.ro liderul pieței de e-commerce și Cel.ro, unul dintre principalii săi concurenți, sunt în confruntare deschisă. Cea mai recentă bătălie, arbitrată de fisc, a adus retailer-ului online eMag.ro o sancțiune, în urma unei reclamații făcute de Cel.ro pentru “publicitate înșelătoare”, după cum susține reclamantul. Disputa a început de câteva săptămâni, chiar înainte de Black Friday 2019, cea mai importantă perioadă din an pentru vânzările online.

Pe 6 iulie 2019, pe Youtube, apărea un nou canal și un vlogger, cumva, inedit pentru România: Tiberiu Pop, șeful și proprietarul Cel.ro.

Inedit, pentru că nu sunt prea dese ocaziile în care un patron/CEO să ia comunicarea pe cont propriu și să vorbească despre “mizerii din comerțul online românesc” după cum promite descrierea canalului.

Primul video deschide primul front și dezvăluie ținta (cea mai importantă dintre ele) în primele 2 minute: eMag.ro, retailer-ul online cu cea mare cifră de afaceri din România. Subiectul: piața de comerț online și sursele pentru cifrele din 2018. 

Tiberiu Pop își expune teza fără ocolișuri: cifrele pieței de e-commerce din România ar fi umflate în beneficiul liderului eMag.ro. Cu ce argumente își susține afirmațiile poți să vezi în materialul video „Cât de mare a fost piața de comerț online din România în 2018?

O săptămână mai târziu, un alt video pe canalul propriu, un nou front și o nouă țintă (pe lângă eMag.ro): Consiliul Concurenței. Subiectul: o amendă consistentă primită de Cel.ro, de la Consiliu, în octombrie 2018, pentru preluarea fără notificare a trei domenii de internet și anunțul că sancțiunea primită va fi contestată în instanță. 

De data asta însă, tușa se îngroașă pentru că miza e foarte concretă: amenda de 1,6 milioane  lei (peste 300.000 de euro) „mai mare decât tot profitul făcut de noi, în ultimii 10 ani” după cum afirmă Tiberiu Pop chiar la începutul materialului video.   

Proprietarul Cel.ro nu mai comentează cifre și statistici ci trece la acuzații explicite împotriva funcționarilor Consiliului Concurenței: favorizarea eMag pentru dobândirea și menținerea unei poziției dominante pe piața online, „abuz în serviciu”, „corupție”, „fals”, „uz de fals”, „șpagă”.

În 12 minute, vizualizate și cu ajutorul promovării de aproape jumătate de milion de ori (n.r. - la ora redactării), Tiberiu Pop susține că amenda este abuzivă și are ca scop eliminarea Cel.ro din piața comercianților online în beneficiul liderului eMag și în detrimentul consumatorilor.

Postarea video a reușit să atragă atenția șefului Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, care a respins acuzațiile.

Într-o declarație pentru Economica.net, Bogdan Chirițoiu spune că procedurile au fost urmate corect și că reprezentanții Cel.ro au avut șansa să-și susțină cauza la audieri dar nu au folosit-o.

„Oamenii sunt corecţi în Consiliu. Orice investigaţie e para-verificată de mulţi oameni. Pe de altă parte, au zis ceva de eMag. Unde îi favorizăm, când sunt şi ei verificaţi de Consiliu, chiar acum când vorbim, şi riscă să primească o amendă?” a spus Bogdan Chiriţoiu care a adăugat că disputa legată de amenda primită de Cel.ro va fi decisă la tribunal.

În sfârșit, a treia apariție video contondentă a lui Tiberiu Pop vizează cea mai recentă reclama eMag în care apare filosoful Mihail Șora, un videoclip ce a stârnit vii polemici în mediul online.

Proprietarul Cel.ro vorbește despre monopol, adversarul eMag devine personaj secundar și apare o țintă nouă, Olx.ro, afacere deținută de aceeași multinațională care are și eMag .

După remarcile sarcastice despre libertate (a consumatorului captiv, a presei co-interesată financiar) Tiberiu Pop mitraliază cel mai vizitat site de anunțuri din online-ul românesc. 

Acuzația și constatările sunt similare: comportament de monopol, consumatori dezavantajați. Concluzia e chiar în titlul materialului video: Monopolul face rău portofelului tău. Cazul OLX

Reacțiile eMag

Cum reacționează reprezentanții eMag? Public cel puțin, liderul pieței a lăsat - până acum - impresia că ignoră aparițiile video și, cel mai probabil, între timp, își consultă discret avocații. 

eMag a reacționat rapid la anunțul (distribuit de adversar) despre sancțiunea primită de la fisc, în urma reclamației Cel.ro privind „publicitatea înșelătoare” cu precizarea că nu e vorba despre o amendă ci despre un avertisment și că respectă bunele practici din industrie.

StartupCafe.ro a căutat să obțină de la reprezentanții eMag.ro un punct de vedere despre disputa deschisă de Cel.ro. Iată răspunsurile la întrebările trimise:  

 

1. Cum comentează eMag afirmațiile legate de incorectitudinea cifrelor pieței de e-commerce din Romania?

„Comerțul online este un canal de vânzare din piața de retail, nu poate fi asimilat unei piețe separate. Așa cum există retaileri tradiționali mari de bunuri de larg consum, care vând și online, există și comercianți care au în principal prezență online, dar și puncte de vânzare offline. La acestea se adaugă volumele mari care vin de la comercianți internaționali care vând în România (Amazon, Aliexpress, Wish, eBay, About You, etc).

Astfel, volumul vânzărilor online a fost estimat de mai mulți specialiști pe baza vânzărilor realizate de comercianții online locali, de giganții internaționali, de către retailerii offline din toate domeniile. Valoarea estimată a canalului de comerț online poate fi calculată și prin numărul de colete transportate de către companiile de curierat și Poșta Română.”

2. Cum comentează eMag reproșurile proprietarului Cel.ro privind o presupusă poziție dominantă a eMag pe piața de e-commerce din Romania, în detrimentul consumatorilor și al micilor operatori?

„eMAG nu are o poziție dominantă, nu există o „piață” ecommerce. Cu vânzările din România, ne aflăm în afara top 10 retaileri, cu mult în spatele top 5 al celor mai mari. eMAG contribuie la creșterea comerțului online, încă la un nivel scăzut din totalul pieței de retail, comparativ cu țările dezvoltate.

eMAG a adus o concurență mai mare, prețuri mai bune, transparentizarea prețurilor, îmbunătățirea serviciilor și creșterea încrederii în ecommerce. Începând cu 2011, eMAG a deschis propriul canal de vânzare către alți comercianți dornici să-l folosească, în acest moment existând peste 19.000 de selleri activi în platformă.”

3. Cum comentează eMag recenta afirmație publică a șefului Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu potrivit căreia, eMag, ”riscă să primească o amendă” în urma investigației deschisă de consiliu?

„eMAG colaborează cu autoritatea și a pus la dispoziția acesteia toate informațiile necesare pentru clarificarea situației. Conform studiilor europene și a practicii autorităților de concurență din alte state membre ale UE, nu credem că există vreun motiv pentru a fi sancționați. O decizie pripită de sancționare, doar ca reacție la presiunea unor concurenți, ar duce la un impact insurmontabil al sectorului de comerț online și al economiei digitale din România.”

Dacă păstrează cadența aparițiilor de pe canalul propriu, șeful Cel.ro va deveni cu siguranță mai cunoscut și, posibil, simpatizat de o parte dintre cumpărătorii online pentru că a deschis o confruntare de tip David vs Goliat.

Primele sale postări pe Youtube au reușit să adune câteva sute de mii de vizualizări și sunt însoțite de sute de comentarii, aprecieri dar și dezaprobări. Fiecare dintre cele două platforme de e-commerce are printre clienți și mulțumiți și nemulțumiți.

Disputa se ascute cu doar câteva săptămâni înaintea marii bătălii comerciale pentru Black Friday 2019, perioadă de afaceri importantă pentru magazinele online.

Cu un volum atât de mare de clienți și vânzări, eMag e și ținta unor nemulțumiri ale cumpărătorilor, legate în special de prețurile practicate la reduceri de Black Friday, un subiect pe care CEO-ul Iulian Stanciu a încercat an de an să îl explice.

Pe de altă parte, discuția deschisă de adversarul său, Tiberiu Pop, despre o presupusă poziție dominantă și efectele acesteia, e importantă atât pentru consumatori cât și pentru afacerile mici din e-commerce și e interesant de urmărit cum va arbitra subiectul autoritatea din domeniu.

Se va termina investigația confirmată de șeful Consiliului Concurenței cu o sancțiune pentru eMag? 

Formularea lui Bogdan Chirițoiu - „riscă o amendă” - apare ca un avertisment „scăpat” înaintea unei decizii clare anunțate public de Consiliu dar nu oferă niciun indiciu despre cât de aspră ar putea fi sancțiunea, dacă va fi.

Cum arată, în cifre, David și Goliat

Va schimba o eventuală sancțiune primită de eMag raportul de forțe din comerțul online românesc? Greu de crezut dacă ne uităm la diferența de calibru dintre lider și plutonul afacerilor din restul clasamentului.

Iată, de pildă, cum arată cifrele pe 2018 pentru cele două firme: Dante Internațional SA și Corsar Online SRL care operează eMag respectiv Cel.ro (capturi extrase de pe Termene.ro)

Thumbnail

 

  • Datele financiare arată că, firma care operează eMag a avut profit în patru din ultimii 10 ani.

  • Cel mai mare profit net din ultima decadă a fost raportat în 2010: aproape 2 milioane de euro  

  • Anul cu cele mai mari pierderi a fost 2015: peste 25 de milioane de euro. 

  • În 2018 pierderile s-au redus la aproape 9,5 milioane euro, la o cifră de afaceri de apoape 900 milioane euro.

  • În 2019 cifra de afaceri ar putea atinge 1 miliard de euro.

Thumbnail

 

  • Firma care operează Cel.ro a avut profit în nouă din ultimii zece ani.

  • Cel mai mare profit net a fost în 2013: puțin peste 160.000 de euro.

  • Singurul an cu pierdere (-12.550 Euro) a fost 2018, anul în care primit amenda de la Consiliul concurenței.

  • În 2018 cifra de afaceri a depășit 56 milioane euro.

Cum spuneam, datele financiare (nu mai vorbim de date de trafic, număr de utilizatori etc.) arată clar ce resurse poate antrena fiecare dintre cei doi adversari într-o confruntare de piață.

Dar, proprietarul Cel.ro îndreaptă praștia nu doar spre firma care operează eMag.ro ci și spre deținătorul majoritar al acesteia, Naspers, un gigant media de anvergură globală.

Confruntarea cu un fond de investiții ce are dețineri în multe afaceri online importante din toată lumea, bugete de achiziții de sute de milioane de dolari și poate investi considerabil în tehnologie, bugete de promovare, lobby ori avocați scumpi este vădit disproporționată.

Nu știu dacă Tiberiu Pop s-a inspirat din învățăturile lui Malcolm Gladwell pentru „arta luptei cu giganții" și din seducătoarea metaforă a victoriei biblice a lui David asupra lui Goliat. 

Unora dintre cei care-i urmăresc aparițiile video, șeful Cel.ro le poate apărea drept un antreprenor curajos; altora, unul inconștient care-și pune afacerea în pericol cu afirmații riscante.

Nu știu cum și-a evaluat șansele dar cu datele disponibile până acum e greu de crezut că va nimeri cu piatra chiar în punctul vulnerabil al inegalului său adversar.

Vizualizari
10501
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Gigi
Gigi
Faptul ca au aprobat cumparare pcgarage.ro de catre emag si la preluarea unor domenii web a unor site-uri aproape muribunde (azerty si restul) comparate cu pcgarate au zis ca e practica anticoncurentiala arata inca o data ca institutile statului sunt bodyguard-ul corporatiilor multinationale care ung pe cine trebuie foarte sus si elimina si concurenta care afecteaza consumatorii dar si economia prin eliminarea companiilor autohtone in sprijinul corporatiilor care fac optimizarii fiscale.

- Ultimele știri -

Cookie Settings