Denisa Crăciun
Compania de transport la cerere Bolt, care operează și în România, a atins un venit anual de 2 miliarde EUR, a declarat CEO-ul și fondatorul aplicației, Markus Villig, în cadrul unui podcast de tehnologie.
Antreprenorul a vorbit despre evoluția Bolt, din momentul în care a fondat compania în 2013, în Estonia, cu un împrumut de 5.000 EUR de la părinții săi, și până în prezent, la 20VX, podcast de tehnologie găzduit de antreprenorul Harry Stebbings.
În prezent, Bolt operează pe cinci verticale la nivel internațional, printre care se numără serviciile de transport la cerere, închirierea de trotinete și biciclete electrice, livrarea de alimente și produse alimentare și car-sharing. Compania este prezentă în peste 50 de țări.
Fondatorul Bolt a contrazis opinia conform căreia piața de specialiști IT din Europa este mai slabă decât cea din Silicon Valley, subliniind talentul disponibil în Europa ca fiind un factor-cheie al succesului Bolt de-a lungul anilor.
„Nu sunt de acord că nu se poate face marketing sau IT de clasă mondială în Europa. „Din experiența noastră, ceea ce a funcționat semnificativ mai bine (secât angajarea unor talente din SUA) a fost să luăm specialiști din Europa, care sunt foarte talentați și muncitori, dar care nu au avut niciodată ocazia să concureze pe scena mondială. Aceștia sunt oamenii care au construit cu adevărat compania și au crescut odată cu ea – este o mentalitate complet diferită față de angajarea specialiștilor din Silicon Valley, care se pot muta pe un alt proiect doi ani mai târziu”, a spus Markus Villig.
El a mai declarat că vehiculele autonome (AV) reprezintă o prioritate strategică pentru companie și consideră că platformele precum Bolt vor fi esențiale pentru implementarea tehnologiei AV la scară largă.
„Companiile de transport la cerere vor fi cea mai bună modalitate de lansare pe piață a mașinilor autonome. Unii oameni estimează că producătorii de vehicule autonome își vor construi propriile operațiuni, iar companiile de ride-hailing, asemenea nouă, vor fi scoase de pe piață. Cred că, pur și simplu, acești oameni nu au nicio idee despre cât de complex este să dezvolți o rețea de transport la cerere cum este Bolt. De 11 ani construim business-ul cu șoferi parteneri și este foarte greu. Dacă adăugăm complexitatea gestionării acestei operațiuni autonome, a mentenanței mașinilor, a încărcării lor și așa mai departe, cred că va deveni și mai dificil”, a afirmat Villig.
Companiile care lucrează în acest domeniu sunt „la ani distanță de a avea un serviciu viabil din punct de vedere comercial, mai ieftin decât un șofer uman și unul care îndeplinește cerințele de reglementare”, a mai spus antreprenorul.
Aplicația Bolt a fost lansată în anul 2013, la Tallinn, sub numele de Taxify, de către tânărul programator estonian Markus Villig, care avea 19 ani atunci și era încă la liceu.
Tânărul antreprenor estonian ne-a acordat și un interviu, în exclusivitate pentru cititorii StartupCafe.ro, în anul 2017, la Tallinn.
Inițial, compania oferea doar servicii de transport în sistem ridesharing, pe modelul lui Uber. Ulterior, Bolt s-a extins cu servicii de livrare de mâncare de la restaurante, închirieri auto, închirieri de trotinete electrice pe aplicație, precum și cu un sistem de francizare.
În România, aplicația estoniană a intrat în anul 2016, când încă se numea Taxify. În prezent oferă pe piața românească servicii de transport la cerere, închiriere de trotinete electrice, livrare de mâncare (Bolt Food), precum livrare de produse alimentare și nealimentare (Bolt Market). De asemenea, Bolt are la București o divizie de software development, care deservește toate subsidiarele din Europa ale companiei.
La noi, compania activează în peste 25 de orașe.
Compania a fost evaluată la 7,4 miliarde de euro, în anul 2020, în urma unei runde de finanțare de 628 milioane euro, conduse de fondurile de investiții Sequoia Capital și Fidelity Management and Research Co., cu participarea Whale Rock, Owl Rock (o divizie a Blue Owl), D1, G Squared, Tekne, Ghisallo.
Bolt spune că a ajuns la peste 200 de milioane de utilizatori în peste 50 de țări și peste 600 de orașe din Europa și Africa.