Denisa Crăciun
În 2021, salariile au crescut în toate domeniile de activitate, numărul de joburi active a crescut cu 25% față de anul 2020 și mai mult de jumătate (56%) dintre acestea s-au adresat specialiștilor cu muncă la birou, potrivit platformei de recrutare online, BestJobs.
Anul 2021 a adus salarii mai mari în toate domeniile de activitate, de la 16% în IT/Telecom la 31% în Vânzări și tot atât în Marketing. De asemenea, numărul de oportunități remote a crescut cu 40% față de 2020 și au înregistrat 1,8 milioane de aplicări din partea candidaților, dar și aproximativ 30.000 de căutări după cuvântul cheie, ceea ce a plasat „remote” în topul celor mai căutate activități de pe platformă, arată BestJobs.
În 2021, 91% dintre candidații activi pe BestJobs au vrut să afle salariul pentru poziția la care aplică încă de la citirea anunțului.
Piața muncii din 2022 va fi marcată de mobilitatea crescută a angajaților, provocările recrutorilor de a atrage candidații potriviți și lansarea de noi beneficii extrasalariale, potrivit platformei de recrutare online.
Recrutarea va ridica provocări angajatorilor și în 2022, având în vedere deficitul forței de muncă de pe piața din România. În plus, 67% dintre angajații români plănuiesc să își schimbe jobul în 2022, potrivit raportului BestJobs, după ce, în 2021, 62% dintre ei considerau că nivelul de stres a crescut, iar bunăstarea a devenit o prioritate în selecția locului de muncă.
Pe măsură ce numărul de joburi crește și cererea de forță de muncă depășește oferta, sunt nevoite să facă eforturi suplimentare pentru a atrage, dar și pentru a păstra specialiștii potriviți. Astfel, 45% dintre recrutori sunt de părere că le va fi mai greu să atragă candidați în 2022, comparativ cu ultimii doi ani.
Pentru 2022, 52% dintre angajați se așteaptă la o creștere salarială, iar 35% dintre specialiștii în resurse umane estimează creșteri cuprinse între 10 și 15%.
Printre beneficiile extrasalariale pe care și le doresc candidații se numără:
Pe lângă creșterile salariale și extinderea beneficiilor, recrutorii iau în calcul întărirea strategiilor de employer branding, împreună cu facilitarea programelor de wellbeing, pentru asigurarea stării de bine a angajatului.
Printre așteptările angajaților de la angajator, în 2022 sunt nevoia de a-și vedea munca apreciată (69%), de a avea un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională (29%), dar și libertatea de a alege de unde să lucreze (27%). La acestea, se adaugă așteptarea ca angajatorul să fie flexibil cu privire la forma de colaborare (CIM, PFA sau SRL), în special pentru recrutarea seniorilor din domeniul IT.
„Suntem martorii unei schimbări majore în dinamica dintre candidați și angajatori, cum nu am mai văzut de mulți ani și cum nu ne așteptam să vedem în timp de pandemie. Piața muncii în 2022 se arată favorabilă candidaților, care sunt acum în poziția de a stabili noi tendințe în modul de lucru, dar și în beneficiile obținute. Ca partener în recrutare, suntem pregătiți să susținem nevoile jucătorilor, atât de partea recrutorilor, cât și de cea a angajaților, punându-le la dispoziție cele mai bune instrumente pentru a facilita întâlnirea dintre nevoile lor”, spune Andrei Frunză, CEO BestJobs România.
În 2022 vor continua tendințele din 2021, care au câștigat tot mai mult teren și și-au dovedit relevanța. Astfel, după 2 ani în care angajatorii au observat că productivitatea crește chiar și atunci când angajații muncesc de la distanță, modul de lucru remote rămâne o opțiune chiar și în condițiile revenirii la „normalul” pre-pandemic. Astfel, domeniul resurselor umane trece printr-o transformare digitală, în direcția creării unor experiențe mai bune în recrutare, dar și a construirii unui brand de angajator cât mai solid.
Angajații au deja lejeritatea dezvoltării pe plan profesional și sunt pregătiți pentru schimbări neprevăzute și reconversie profesională. Investițiile în creșterea abilităților, în special a celor digitale, rămân o prioritate pentru candidați și își doresc sprijin din partea angajatorilor.
Selecția și intervievarea online a angajaților a apărut ca o necesitate, dar a dat roade în eficientizarea procesului de recrutare și devine un obicei tot mai des întâlnit. Instrumentele online de analiză a CV-urilor, serviciile de headhunting și strategiile de a ajunge și a aborda candidații pasivi completează direcția de eficientizare a procesului de recrutare în 2022, iar alegerea unui partener potrivit care să faciliteze demersurile devine esențială.