Raluca Abrihan

Cum și-au schimbat românii comportamentele legate de serviciile bancare în timpul pandemiei - studiu

Thumbnail

Peste 30% dintre consumatorii români au făcut mai multe plăți contactless în detrimentul numerarului, arată datele unui studiu. Este probabil ca această tendință să continue, mai ales că peste 40% dintre respondenți intenționează să reducă sau să înceteze să utilizeze numerar în următoarele luni.

Mai mult, atunci când interacționează cu băncile lor, consumatorii români migrează rapid către canalele digitale: aproximativ 20% dintre aceștia se așteaptă să folosească mai mult dispozitivele mobile sau computerele pentru a accesa servicii bancare atunci când criza se va încheia, față de aproximativ 10% în țările europene (dar raportat la o bază diferită), potrivit raportului "Financial Pulse Survey", realizat de McKinsey & Company.

Întrucât aproape 50% dintre consumatorii din România au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor în ultima perioadă, conform setului inițial de date extrase de McKinsey & Company, ceea ce indică o fragilitate financiară, este de așteptat ca românii să își modifice comportamentele privind consumul și economisirea în noul context. Principalul motiv este potențiala recesiune economică, deoarece majoritatea românilor chestionați (64%) au declarat că sunt preocupați de aceasta, în timp ce 45% preferă să fie precauți în ceea ce privește cheltuielile și să economisească. Alte motive pentru reducerea cheltuielilor gospodăriei sunt instabilitatea locului de muncă și costurile potențiale pentru sănătate, pentru ei și familiile lor.

Prin urmare, având în vedere incertitudinile actuale, românii sunt predispuși să adopte comportamente mai prudente. Chiar dacă numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezintă de departe principala modalitate de economisire pentru români, în proporție de peste 50% la acest moment, depozitele bancare și alte produse financiare (fonduri de investiții, asigurări de viață etc.) se așteaptă să crească cu 4 puncte procentuale, respectiv 5 pp.

„Numerarul și investițiile în imobiliare, cele mai populare modalități de economisire și investiții în rândul românilor, sunt așteptate să scadă cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, în perioada următoare, conform datelor din studiul nostru. În schimb, devine vizibilă preferința populației pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, păstrând, în același timp, un nivel al lichidităților bun; nu este evident însă modul în care băncile pot aborda aceste nevoi, având în vedere rata scăzută a dobânzilor prognozată”, spune Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Dintre clienții orientați către economisire, 15% intenționează să deschidă un depozit la termen în următoarele luni, în timp ce 13% caută o opțiune privind deschiderea unui cont de economii.

Pe de altă parte, există și români care ar dori să obțină în continuare împrumuturi, probabil pentru a le oferi mai multă flexibilitate în gestionarea reducerii lichidităților. În următoarele luni, chiar dacă nu există o diferențiere foarte clară în funcție de tipul de produs bancar, 7% dintre consumatorii intervievați au declarat că intenționează să obțină un împrumut de nevoi personale, respectiv credite auto, în timp ce 6% au în vedere achiziționarea unui card de credit sau a unui credit ipotecar. Cea mai mare cerere pentru astfel de servicii de creditare vine de la persoanele cu un venit la nivel de gospodărie de peste 10.000 de lei.

„Băncile, dar și alți jucători din domeniul financiar au acum ocazia de a-și îndeplini responsabilitățile sociale și de a fi alături de clienții lor, ajutându-i să își acopere nevoile în schimbare. Aceste instituții financiare ar trebui să dezvolte cele mai relevante produse, de exemplu, să identifice soluții de economisire sau refinanțare atractive pentru clienți. În egală măsură, acestea ar trebui să accelereze procesele de digitalizare și să se orienteze și mai mult pe noile tehnologii. Băncile pot avea un rol esențial în ghidarea consumatorilor către redresarea economică, în timp ce se reinventează ca organizații”, a concluzionat Managing Partnerul biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Parallax

Vizualizari
345
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri