Silviu Stroe
Nevoia antreprenorilor de a viza clienții de pe dispozitivele mobile este destul de bine stabilită în acest moment. Întrebarea nu mai este dacă, ci cum ajungem la clienții de pe dispozitivele inteligente. Un business care vrea să ajungă acum la acest tip de clienți are 3 posibilități: să dezvolte o aplicație mobilă nativă, un site web responsive sau să creeze o aplicație web progresivă - PWA. Află cum vor arăta aplicațiile mobile de acum în colo și cum această schimbare va schimba modul în care clienții vor interacționa cu business-ul tău.
Site-urile web mobile sunt rapide și ușor de accesat, dar tind să fie mai puțin plăcute din punctul de vedere al experienței utilizatorilor. Aplicațiile native oferă cea mai bună experiență de utilizator, dar sunt limitate la anumite dispozitive și au bariere mari la adopția de către utilizatori. Aplicațiile native necesită descărcare, ceea ce înseamnă generarea unui buy-in considerabil de la consumatori și pierderea beneficiului comportamentului de impuls. Între aceste opțiuni se află cea mai nouă soluție mobilă: aplicațiile web progresive sau PWA. Acesta combină cele mai bune elemente ale site-urilor mobile și aplicațiilor native, reducând în același timp dezavantajele acestora.
În cel mai simplu sens, o aplicație web progresivă este o aplicație mobilă furnizată prin intermediul rețelei web. Funcționează ca o aplicație nativă, datorită utilizării unei interfețe care permite gesturi și navigări în stilul unei aplicații native. Principala diferență este că nu este nevoie să o descărcați dintr-un magazin de aplicații. Ea rulează, de sine stătătoare, chiar într-un browser web. Cu ajutorul tehnologiilor bazate pe service workers, o aplicație web progresivă este capabilă să se încarce instantaneu, chiar dacă conexiunea la internet nu este una excelentă. Cu ajutorul pre-caching-ului, aplicația rămâne în permanență actualizată, afișând cea mai recentă versiune la rulare.
PWA-urile sunt mai eficiente decât aplicațiile native. Acestea lucrează la cerere și sunt întotdeauna accesibile, fără a încărca memoria sau traficul de date ale unui smartphone. Prin alegerea folosirii unui PWA în locul unei versiuni native a aceleiași aplicații, utilizatorii consumă mai puțin trafic de internet (ca în cazul PWA Forbes).
Cu toate acestea, aceasta nu înseamnă că utilizatorii trebuie să sacrifice confortul unei aplicații native, dat fiind faptul că acestea sunt în măsură să salveze aplicația progresivă pe ecranul smartphone-ului exact ca în cazul unei aplicații native - se instalează fără a avea nevoie de o descărcare reală.
Acest lucru evidențiază nu numai îmbunătățirea experienței utilizatorilor, ci și problema inițială a buy-in-ului pentru consumatori. Utilizatorii trebuie să ia o decizie conștientă și chiar să se angajeze să descarce și să păstreze o aplicație nativă. Dezinstalarea aplicației este o decizie la fel de finală. În schimb, făcând clic pe un link simplu este o sarcină ușoară care necesită foarte puțină atenție, stocare redusă a datelor pe dispozitiv, fără o perioadă de descărcare lungă și fără instalare.
Un punct forte, extrem de important în cazul aplicațiilor de tip PWA este acela al economiei făcute în procesul de dezvoltare al acesteia. Să luăm exemplul dezvoltării unei asemenea aplicații pe platformele cele mai populare: Android și iOS. În loc să fie nevoie de dezvoltarea și mentenanța a două aplicații, va exista o singură aplicație care va arăta și va rula la fel pe toate platformele, inclusiv browserele care sunt comune pe toate dispozitivele. În concluzie, dezvoltarea va fi mai rapidă, mai puțin costisitoare și aplicația finală va fi mai ușor de întreținut.
Când aplicațiile native au intrat pentru prima dată pe piață, oamenii nu au putut obține suficient din ele. A schimbat modul în care consumatorii interacționează cu dispozitivele mobile și cu brandurile. Tendința recentă, totuși, arată că oamenii se îndepărtează de aplicații. Potrivit comScore, majoritatea consumatorilor nu descarcă nicio aplicație pe lună. Deci, pentru ca o aplicație nativă să aibă succes, trebuie să fie excepțională, ceea ce reprezintă o cerere ridicată pentru o aplicație din zona de business.
De când au fost introduse în 2015, PWA-urile au câștigat cea mai mare popularitate anul curent. Google, Apple și Microsoft - cele trei standarde principale în ceea ce privește distribuția aplicațiilor native - conduc toate trecerea la aplicațiile web progresive. Datorită flexibilității lor inerente, PWA-urile reprezintă cea mai bună modalitate de a rămâne în poziția de a anticipa tendințele din lumea aplicațiilor mobile.
De la Twitter la Starbucks, aplicațiile progresive dovedesc că orice afacere poate aduce câștiguri semnificative cu această tehnologie. Mai exact, Tinder a văzut timpii de încărcare tăiați în jumătate în comparație cu aplicația sa nativă. Acest lucru a condus la perioade mai lungi de utilizare a aplicației, la trimiterea mai multor mesaje și la mai multă interacțiune în cadrul ei. Și cu un PWA, utilizatorii ar putea accesa Tinder de pe dispozitive mobile sau desktop, extinzând piața vizată.
Utilizatorii PWA ai Pinterest petrec cu cu 40% mai mult pe site comparativ cu site-ul mobil anterior. Rata veniturilor din anunțuri au crescut de asemenea cu 44%. Lancôme a înregistrat o scădere cu 84% a timpului până când pagina este interactivă, ceea ce a dus la o creștere cu 17% a conversiilor și o creștere cu 53% a sesiunilor mobile de pe iOS având aplicația progresivă.
De asemenea, să nu uităm că și alți mari jucători de pe piață folosesc cu succes aplicațiile web progresive, cum ar fi: AliExpress, Twitter, Forbes, OLX și alții.
Dacă v-ați oprit din dezvoltarea unui site web responsive sau a unei aplicații mobile native, vă aflați într-un punct de cotitură puțin mai deosebit. Multe startup-uri înființate au trecut deja prin rigorile de a construi o experiență mobilă (nativă) pentru clienții lor. Dar o bună PWA înlocuiește efectiv site-ul mobil al unei companii, aplicația sa nativă și poate chiar site-ul desktop. Cu alte cuvinte, este o abordare orientată spre smartphone-uri pentru a vă conecta cu clienții.
Dacă nu aveți încă o prezență mobilă stabilită, puteți să ignorați complet acești pași și să mergeți direct pe varianta unei aplicații progresive. Acesta vă va permite să construiți o experiență cu dispozitivele mobile ca punct de plecare. Companiile mai mari care și-au dezvoltat prezența pe telefonul mobil la începutul anului vor trebui, în cele din urmă, să migreze prezența lor mobilă către tehnologia progresivă.
Zeci de branduri importante se deplasează de la aplicații native la PWA-uri și este ușor de văzut de ce. Atât site-urile mobile, cât și aplicațiile native oferă avantaje și dezavantaje, iar PWA se dovedesc a fi cele mai bune din ambele lumi, pentru companii.
Această tehnologie a aplicațiilor progresive continuă să se dezvolte puternic în fiecare zi, aducând cu ea cele mai bune lucruri pentru antreprenori, dar nu în ultimul rând pentru consumatorii de aplicații mobile.
Articol scris de Silviu Bogdan Stroe - Full Stack Engineer, cu o experiență de peste 6 ani în dezvoltarea aplicațiilor mobile și de peste 10 ani în dezvoltarea de software la comandă, este Fondator și Chief technology officer în cadrul Brainic, un start-up ce se ocupă cu dezvoltarea de software, în special a aplicațiilor mobile hibride și dezvoltării web.