Raluca Abrihan

Guvernul vrea să scoată din piaţă aplicaţiile de taxi fără dispecerat şi serviciile precum Uber şi Taxify

Thumbnail

Aplicaţiile precum Clever Taxi, Star Taxi, servicii ca Uber şi Taxify ar putea fi scoase din piaţă printr-o Ordonanţă de Urgenţă. Proiectul ordonanţei publicat de Ministerul Dezvoltării susţine că “din cauza acestor aplicații de taxi, concurența pe această piață este denaturată”.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a publicat proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului privind modificarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

Cum motivează Guvernul necesitatea acestor modificări

În ultimii ani, piața serviciilor destinate populației, este într-o permanentă schimbare ca urmare a dezvoltării tehnicii și tehnologiilor moderne, fiind în creștere utilizarea programelor de software, a aplicațiilor web sau a aplicațiilor mobile, în scopul satisfacerii nevoilor zilnice, este necesar ca și piața serviciilor de taxi să fie adaptată noilor cerințe.

Însă, prevederile actuale privind activitatea de dispecerat taxi permit prestarea în fapt, a acestei activități fără autorizațiile prevăzute de lege, fiind dezvoltate aplicațiile taxi, care funcționează întocmai ca niște dispecerate taxi.

Datorită acestor aplicații taxi, concurența pe această piață este denaturată prin comercializarea acestor aplicații taxi, fără acordul transportatorilor autorizați de taxi și/sau a dispeceratelor de taxi.

Cu alte cuvinte aplicaţiile care nu au în spate un dispecerat de taxi, aşa cum au doar aplicaţiile firmelor de taximetrie, vor fi scoase în afara legii.

De asemenea, dispecerizarea serviciilor de taxi prin intermediul aplicației menționate se face fără autorizațiile prevăzute de Legea nr. 38/2003.

Având în vedere cele precizate, se impune modificarea cadrului legal şi adoptarea unor soluții adecvate de maximizare a eficienței la nivel național, astfel încât, cerinţele normative să răspundă evoluţiei tehnologice şi exigenţelor clienţilor.

În acest sens, este necesar completarea noțiunii de dispecerat taxi, astfel ca această activitate să se poată realiza și prin intermediul aplicației mobile și a aplicației web.

Ordonanţa vizează şi taxiurile care funcţionează pe firme din alte loclalităţi sau judeţe

La art. 20, alineatul (7) din Legea nr. 38/2003 se prevede că se interzice taxiurilor să efectueze transport public de persoane în regim de taxi sau să staţioneze în vederea efectuării în mod permanent a unor astfel de transporturi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare.

Însă, în practică, la aplicarea sancţiunii, este dificil de dovedit caracterul permanent al faptei.

Drept urmare, actul normativ conţine şi stabilirea interdicţiei taxiurilor de a efectua transport public de persoane în regim de taxi sau de a staţiona în vederea efectuării a unor astfel de transporturi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare, prin eliminarea din norma juridică a expresiei “în mod permanent”.

Şoferii Uber şi Taxify

Un alt aspect constatat în practică, îl reprezintă dificultatea  sancţionării cu amenda ce se aplică potrivit art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003, persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, a următoarelor fapte:

  • transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor legii.

  • transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă, potrivit prevederilor legii ori altă autorizaţie valabilă. Faţă de acestea, este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancțiunea, neexistând posibilitatea efectivă de a monitoriza de câte ori o persoană exercită activitatea de transport persoane în regim de taxi în altă localitate decât cea de autorizare, prin staționarea în acea localitate.

Însă, şoferii celor două servicii ar urma să poată fi sancţionaţi direct de către organele de control, fără a mai exista obligativitatea constatării în prealabil a caracterului repetat al faptei.

Pentru a putea fi adoptat, proiectul are nevoie de avizul Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic şi Social şi al Consiliului Concurenţei.

Nota Fundamentare OUG Taxi by Anonymous laThOzTaXO on Scribd

În primele luni ale anului, Primăria București a încercat să modifice regulamentele de taxi, iar dacă propunerile ar fi trecut, aplicațiile mobile ar fi fost scoase în afara legii. Primăria Capitalei a anunțat pe 26 martie că renunță la modificarea regulamentului de taxi, instituția motivând că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a constituit un grup de lucru care vizează modificarea Legii taximetriei. Propunerile de modificare a regulamentului au fost contestate atât de deținătorii acestor aplicații, cât și de taximetriștii independenți.

Citeşte şi:

Propunere de lege în Parlament: Platformele de ridesharing, ca UBER și Taxify, trebuie autorizate de primării, iar șoferii vor avea limită de vârstă. Amenzi și taxe

Parallax

Vizualizari
11527
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri