Raluca Abrihan
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) salută decizia Guvernului de a înfiinţa Autoritatea pentru Digitalizarea României, dar cere cel puţin 120 de posturi şi salarii mai mari pentru IT-ştii care ar urma să lucreze pentru autoritate.
Agenția pentru Agenda Digitală (AADR), care gestiona principalele sisteme de servicii publice electronice ale statului și era coordonată de Ministerul Comunicațiilor, ar urma să fie transformată printr-o Hotărâre de Guvern, aflată în dezbatere publică, în Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Asociaţia patronilor din IT anunţă că salută Guvernul României de a acorda prioritatea cuvenită digitizării prin crearea unei instituții în cadrul aparatului de lucru al guvernului și aflată în coordonarea Prim-Ministrului, nu în subordinea vreunui minister de linie, fapt care i-ar fi diminuat autoritatea și ar fi perpetuat lipsa de eficacitate care a caracterizat activitatea Agenției pentru Agenda Digitală a României și a instituțiilor anterioare din care aceasta a provenit. Dar vine cu următoarele solicitări:
"Totodată ne exprimăm preocuparea pentru anumite prevederi ale proiectului de Hotărâre de Guvern și propunem în fiecare dintre aceste cazuri formulări care în opinia noastră ar conduce la succesul demersului de digitalizare:
Articolul 7 (1) prevede că „numărul maxim de posturi este 35 exclusiv demnitarii și posturile aferente cabinetului preşedintelui” iar articolul 8 (1) stabilește că „ADR preia toate drepturile și obligațiile AADR, inclusiv personalul”. Obiecțiile ANIS sunt următoarele:
Astăzi personalul ADR este de circa 60 de persoane dintr-un total de 80 de posturi excluzând demnitarii, prin urmare prevederile celor două articole se contrazic reciproc;
Presupunând că intenția Guvernului este de a rezolva contradicția prin restructurarea schemei de personal cu această ocazie și reducerea ei la 35 de posturi, dorim să atragem atenția că instituții cu atribuții asemănătoare în țări europene cu succese evidente în digitalizare au un număr de posturi chiar mai mare decât cele 80 care sunt la AADR în prezent (120 în Estonia, două agenții cu câte 90 de angajați în Danemarca, 200 în Spania).
Pentru aceste motive propunem ca numărul de posturi să fie cel puțin 120, egal cu cel al Autorității pentru Sisteme Informatice din Estonia.
Proiectul de HG nu face nicio referire la salarizarea personalului IT din ADR Ia un nivel adecvat, prin derogare de la grila din legea 153/2017. Eroarea de a salariza corespunzător specialiștii IT din administrația publică centrală a condus la deficitul sever pentru acest tip de personal în toate instituțiile. Însăși AADR are 25% dintre posturi neocupate datorită salariilor neatractive.
În opinia noastră o Autoritate pentru Digitizare lipsită de personalul calificat ar fi incapabilă să servească scopului urmărit. Există deja două precedente care dovedesc că este posibilă o salarizare mai bună a personalului IT în administrația publică, prin derogare de la legea 153/2017:
în cazul Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore La Marea Neagră, din subordinea SGG;
Suntem conștienți că măsura de derogare de la grila de salarizare unitară trebuie însoțită de măsuri pentru a evita situația de la defuncta Autoritate Națională pentru Serviciile Societății Informaționale, unde salariile mari au condus la ocuparea posturilor preponderent cu persoane fără pregătire sau experiență IT . De aceea recomandăm ca proiectul de HG să prevadă că posturile cu salarizare superioară grilei salarizării unitare să aibă vechimea corespunzătoare în ocupația cu codul COR relevant pentru ocupația IT corespunzătoare fișei postului.
Atribuțiile ADR conform art. 3 lit. b), d) și e) se suprapun cu atribuțiile secretarului de stat coordonator
pentru tehnologia informației (colocvial denumit CIO guvernamental) așa cum apar ele în HG 21/2017, art. 4 alin. (1) lit. a), b), c) și e), atribuții care nu au fost modificate de către OUG 68/2019. Totodată, în trecut CIO a fost în imposibilitatea practică de a-și exercita atribuțiile dato rită lipsei unui aparat adecvat în subordine (cel puțin de dimensiunea unei direcții), situație care se menține și în prezent și este agravată de suprapunerea cu atribuțiile ADR.
Propunerea noastră este ca ADR, al cărei președinte, conform proiectului de HG are rangul de secretar de stat, să primească și celelalte două atribuții rămase încă secretarului de stat coordonator pentru tehnologia informației (cele prevăzute în HG 21/2017 la art. 4 alin. (1), lit. d), f) ) și astfel să devină de acum înainte CIO guvernamental. Vom avea astfel, în sfârşit, un CIO guvernamental funcțional, Ia.3 ani după crearea acestei funcții în cadrul aparatului de lucru al guvernului;
În domeniul securității sistemelor informatice cooperarea între instituțiile cu astfel de atribuții este esențială. Pentru exercitarea cu succes a atribuției de asigurare a securității sistemelor informatice din administrația publică, propunem ca proiectul de HG să fie completat cu prevederea că ADR se va conecta la serviciul de alertare și cooperare al CERT-RO menționat legea 362/2018 la art. 10 alin.(1) lit. h) precum și la platforma de management al incidentelor și pentru schimbul de informații, menționată la art. 22, alin. (1), lit. i) din aceeași lege.
De asemenea în temeiul legii 52/2003 (actualizată) art.3 lit. f, art. 6 alin. (7) și art. 7 din această lege, vă solicităm, Domnule Ministru, să organizați o întâlnire în vederea dezbaterii publice a acestui proiect de act normativ" - se arată într-un comunicat transmis de ANIS.
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS), fondată în 1998, membră a confederației patronale reprezentative Concordia, reprezentând 130 de companii totalizând peste 33.000 de angajați și circa 47% din totalul produsului intern brut generat de această industrie