Denisa Crăciun
44% dintre angajații români au experimentat personal sau au fost martorii unor situații discriminatorii la locul de muncă, potrivit unui raport care mai arată că majoritatea discriminărilor au fost pe baza etniei, în creștere cu 2% față de 2021.
În cele mai multe cazuri, incidentele discriminatorii includ comentarii negativ despre aspectul fizic, glume batjocoritoare și excluderea de la evenimentele firmei, arată un studiu realizat de MKOR și Carta Diversității din România.
Femeile, tinerii și angajații care se identifică cu un grup vulnerabil sau minoritar sunt cei care resimt acut discriminarea.
În acest context, 84% dintre angajați, în special cei sub 40 de ani, femeile, persoanele din conducere și din grupuri vulnerabile sau minoritare, înțeleg beneficiile programelor de diversitate și incluziune la locul de muncă.
„Datorită tehnologiei, lumea se transformă într-un mod accelerat. Diversitatea și incluziunea la locul de muncă încep să capete o importanță din ce în ce mai mare. Organizațiile realizează că acestea nu sunt doar niște concepte teoretice, ci sunt esențiale dacă doresc să devină mai competitive în piața muncii, și nu numai”, a declarat Cori Cimpoca, fondatoare și CEO-ul MKOR.
Prejudecățile sunt în continuare cea mai comună limitare în acceptarea diversității la locul de muncă. 37% dintre angajați consideră că preconcepțiile și ignoranța (36%) reprezintă bariere majore în asigurarea diversității și incluziunii în companiile românești.
Acestea sunt resimțite mai mult în cadrul companiilor mari și al organizațiilor din sectorul public.
Studiul mai arată că 34% dintre angajații români nu sunt familiarizați cu politicile și practicile de diversitate și incluziune ale companiei la care lucrează. În plus, 77% dintre respondenți nu au participat la traininguri pe teme de diversitate și incluziune.
Principalele beneficii percepute ale diversității și incluziunii sunt reducerea conflictelor dintre angajați și îmbunătățirea comunicării interne.
„Obiectivul nostru a fost să evaluăm în ce măsură programele de diversitate și incluziune sunt accesibile, înțelese și integrate de către beneficiarii reali ai acestor programe – angajații. Am încercat să aflăm de la aceștia dacă percep cultura organizațională ca fiind una incluzivă, dacă sunt familiari cu politicile și programele de D&I, dacă se simt implicați în acțiuni concrete și dacă conștientizează beneficiile diversității la locul de muncă”, a declarat Dana Oancea, co-fondatoare și Project Manager Carta Diversității din România.
Totodată, conform raportului:
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ de 778 de persoane, cu o eroare de +/-3,5%, în perioada aprilie - mai 2023.