Amazon împlinește 25 de ani, ceea ce, potrivit lui Jeff Bezos, înseamnă că va "muri" în 5 ani: Cum a fost construit "imperiul"
Adi Iacob

Amazon împlinește 25 de ani, ceea ce, potrivit lui Jeff Bezos, înseamnă că va "muri" în 5 ani: Cum a fost construit "imperiul"

Thumbnail

"Nu există nicio garanție că Amazon.com poate fi o companie de succes. Ceea ce încercăm să facem este foarte complicat", spunea Jeff Bezos în 1999, la doar cinci ani de la lansarea afacerii. Astăzi, după 25 de ani de când a fost lansată platforma de comerț online, Amazon este una dintre cele mai valoroase companii publice din lume, iar Bezoz este cel mai bogat om din lume.

Platforma, care a fost lansată inițial ca magazin online de cărți, a devenit un gigant global ― acum vinde abonamente, are magazine fizice/chiar și alimentare, depozite uriașe, propriile dispozitive inteligente și un sistem de livrare care poate duce comenzile clienților în doar o oră.

Cum fost construit "imperiul" Amazon

Potrivit BBC, în 2018, compania a avut vânzări online în valoare totală de 234,61 miliarde de dolari. De asemenea, anul trecut, Amazon a devenit cea de-a doua companie publică din lume, care a fost evaluată la 1 trilion de dolari, după Apple.

Succesul gigantului online este evident și în veniturile sale. Vânzările sunt așteptate să atingă un nivel record de 275,06 miliarde de dolari până la sfârșitul acestui an, prognoza sugerând că veniturile companiei ar putea depăși 320 miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2020.

Succesul lui Jeff Bezos a fost determinat de expansiunea globală a companiei, dar în principal de extinderea acesteia într-o mare varietate de alte sectoare. Serviciile și dispozitivele de streaming video, serviciile de cloud și achiziția lanțului de supermarket-uri Whole Foods Market au permis companiei să concureze direct cu giganți tech precum Facebook, Apple, Google și Netflix.

Și totul a început cu un magazin online de cărți.

1995: Amazon se lansează ca magazin online de cărți

"Când am început să vindem cărți acum patru ani, toată lumea a spus: «Uite, sunteți doar IT-iști și nu știți nimic despre vânzarea de cărți». Și era adevărat", spunea Jeff Bezos în 1999.

Spațiul uriaș de depozitare pe care compania l-a avut în acel moment în Statele Unite a ajutat Amazon să devină lider în acest sector și a permis firmei să ofere o selecție mai mare de cărți față de rivalii săi cu magazine tradiționale.

Thumbnail

Apoi, cărțile în format electronic (e-books) au intrat pe piață, iar Jeff Bezos a fost suficient de inteligent pentru a transforma Amazon într-un jucător cheie pe acea piață.

În 2018, Amazon a fost cel mai mare vânzător de cărți din Statele Unite, potrivit datelor prezentate de BBC.

807 milioane de cărți vândute în SUA, din care:

  • 42% au fost vândute de Amazon
  • 58% de alți vendori
  • 560 milioane de e-books vândute în SUA, din care:
  • 89% au fost vândute de Amazon
  • 6,3% au fost vândute de Apple
  • 4,8% au fost vândute de alți vendori

1999 - Amazon devine cea mai mare platformă de vânzări online din lume

La sfârșitul anilor '90, Amazon a decis să vândă și alte produse, începând cu muzică și DVD-uri.

În curând, platforma creată de Jeff Bezos a început să includă electronice, jucării și ustensile de bucătărie.
Rețeaua în creștere a depozitelor din SUA a contribuit la extinderea ofertei companiei, sporind dramatic popularitatea Amazon.

Zece ani mai târziu, Amazon a devenit cel mai mare retailer online din SUA și din întreaga lume.

În 2018, Amazon a fost cea mai mare platformă de comerț online din lume. În total, vânzările online au la nivel global au fost în valoare de aproximativ 524 miliarde de dolari, din care:

  • Amazon - 45%
  • Ebay - 6,8%
  • Walmart - 4%
  • Apple - 3,8%
  • Home Depot - 1,6%
  • Best buy - 1,3%
  • Alte companii - 37%

2005 - Compania lansează Amazon Prime

În urma lansării Amazon Marketplace în 2000 - care a deschis platforma de comerț online pentru la mii de afaceri mici - Amazon a lansat și un serviciu de livrare rapidă pentru clienții fideli - Amazon Prime.

Într-o scrisoare din 2018 către acționari, Jeff Bezos afirma că ponderea IMM-urilor de pe platforma de e-commerce a crescut de la 3% (în 1999) până la 58% în 2018, scrie Tamebay.com.

Thumbnail

Peste 100 de milioane de clienți sunt acum membri ai serviciului pe bază de abonament - Amazon Prime - care oferă, de asemenea și servicii de streaming video și muzică.

2007 - Amazon lansează primul său produs: Kindle

Amazon nu și-a uitat niciodată originile, iar când ebook-urile au început să devină populare, Jeff Bezos a lansat Kindle-ul (în 2007), devenind lider mondial în acest sector.

Departamentul de dispozitive inteligente Amazon a crescut exponențial, confruntându-se cu o concurență acerbă din partea Apple și Google la începutul anilor '10 (după 2010).

Amazon, totuși, a fost prima companie care a lansat un dispozitiv inteligent: difuzorul inteligent Echo - dotat cu propriul sistem de inteligență artificială (Alexa).

2018 - Primul magazin fără casieri din lume

După cinci ani de dezvoltare și 14 luni de testare de către angajații Amazon — Amazon Go, un magazin fără casierii care încasează automat banii de clienți, a fost deschis la începutul anului trecut.

Situat la parterul sediului central al Amazon din Seattle, magazinul de 1.800 de metri pătrați se alătură unei serii de investiții ale companiei americane în magazine cu sedii fizice — pe lângă deschiderea unui lanț de librării și achiziționarea lanțului american de magazine alimentare Whole Foods.

"Amazon va «muri» în 5 ani"

Șeful companiei pare convins că Amazon este sortit să moară. De trei ori (în ultimii șase ani) Bezos a vorbit despre moartea inevitabilă a afacerii.

"Amazon nu este prea mare pentru a eșua. De fapt, prezic că într-o zi Amazon va eșua (...) Amazon va intra în faliment. Dacă vă uitați la companiile mari, durata lor de viață este de 30 de ani, nu de 100 de ani", îi răspundea anul trecut Bezos unui angajat care a întrebat despre afacerile mari care au dat faliment.

De asemenea, în 2013, în cadrul unei emisiuni de pe CBS ("60 minutes"), în timp ce vorbea despre lansarea serviciului de livrări cu drone, șeful platformei online de e-commerce a spus: "Companiile au o viață scurtă. Și Amazon va fi întrecut într-o zi".

Vizualizari
4474
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings