“Bucătăriile” pe roţi fac milioane de euro pe an în România, dar suferă din cauza lipsei de personal
Raluca Abrihan

“Bucătăriile” pe roţi fac milioane de euro pe an în România, dar suferă din cauza lipsei de personal

Thumbnail

Sunt peste 50 de festivaluri pe an, în România, la care cei cu afaceri cu food truck-uri îşi pot vinde produsele. Dar cu toate că această industrie se apropie de o valoare de 15 milioane de euro, problema lipsei de personal se face simţită, spun organizatorii unui festival ce promovează mâncarea “bucătăriilor” pe roţi. Cât costă un astfel de business şi cum vede un chef de renume problema deficitului de angajaţi.

Dacă afară cele mai multe food truck-uri sunt amplasate pe stradă, în zona clădirilor de birouri, a mall-urilor, la noi, 95% din business este generat de festivaluri, explică Florin Itu, organizatorul unuia dintre cele mai mari festivaluri de street food din România.

“Costul lansării unei astfel de afaceri începe de la 15.000 de euro şi poate ajunge până la 100.000 de euro. Cât despre amortizarea investiţiei, aceasta va depinde foarte mult de modelul de business ales. Sunt multe astfel de afaceri care funcţionează ca business-uri de familie şi atunci, bineînţeles că toate cheltuielile salariale sunt mai mici şi investiţia se recuperează mai repede. Dar, în media, perioada a atingere a break-even-ului este de 2-3 ani. În general este nevoie între 2 şi 12 angajaţi pentru un food truck, în funcţie de dimensiunea lui”, a mai spus Florin Itu.

80% dintre cei afacerile de acest tip sunt din Bucureşti.

„Prima ediție a adunat doar 10 food truck-uri, practic singurele care existau pe piață la vremea aceea. Industria s-a dezvoltat mult de atunci, iar acum vorbim de peste 300 de afaceri de acest tip. La fel a crescut și numărul de festivaluri. În 2016 erau doar 3-4 evenimente de acest gen, care se întâmplau în București și Cluj, iar în 2019 au fost peste 40 în toată țara”, a mai declarat organizatorul.

El mai spune că probabil numărul food truck-urilor ar fi şi mai mare la fiecare festival dacă antreprenorii nu s-ar confrunta cu problema lipsei de personal.

O problemă resimţită la nivelul mai multor industrii.

“Cu problema lipsei de personal nu se confruntă doar antreprenorii din zona de food, ci toţi antreprenorii din ţară. Se schimbă puţin mentalitatea şi priorităţile oamenilor în materie de muncă. Dar treaba mea ca antreprenor este să caut soluţii, iar acesta vin ca urmare a comunicării. Cred că trebuie să învăţăm să comunicăm mai mult cu cei cu care vrem să facem echipă. Banii sunt un factor motivant, dar nu cred ca cel mai important. Din experienţă pot să spun că nu banii îi motivează pe angajaţi cel mai mult, este vorba despre cum se simt trataţi, respectaţi, care sunt şansele lor să evolueze. Conştient sau inconştient cred că fiecare asta caută, o oportunitate de a evolua”, a declarat Adrian Hădean, chef şi antreprenor cu peste zece ani de experienţă în domeniul Horeca.

“Problemei cu forţa de muncă nu stă în aducerea de muncitori din afară, ci pur şi simplu în a învăţa să vorbim despre ce ne dorim cu sinceritate”, a mai subliniat el.

Piața festivalurilor din România a înregistrat una dintre cele mai spectaculoase creșteri din economie, nu doar din prisma audienței, estimată în acest an de către compania de consultanță Frames la peste 1 milion de oameni. Dincolo de biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii, de la mâncare și băuturi la transport, turism, produse promoționale și afaceri conexe.

Vizualizari
2203
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings