Claudiu Zamfir
Un mare grup polonez de comerț, cu peste 10.000 de magazine și livrări la domiciliu, cumpără majoritar o afacere românească de familie, din domeniul distribuției bunurilor de larg consum, care a ajuns să aibă 800 de angajați.
Într-un comunicat transmis, luni, StartupCafe.ro, Consiliul Concurenței a anunțat că a autorizat tranzacția prin care grupul Żabka Polska achiziționează majoritar DRIM Daniel Distribuție FMCG S.R.L. de la antreprenorii români Radu Trandafir, Marcela Trandafir și Ioana Ionițescu.
În urma achiziției, s-a înființat firma RetailCo, controlată de cumpărătorul polonez ca acționar majoritar, iar cei trei antreprenori români vor rămâne mai departe în noul business, ca acționari minoritari.
Żabka Polska a efectuat achiziția prin intermediul firmei Castle Romanian Holdco S.R.L., constituită pentru această operațiune.
Consiliul Concurenţei a constatat că „această tranzacție nu ridică obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa romȃnească sau pe o parte substanţială a acesteia și că nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal”
Astfel, compania poloneză intră și pe piața românească. Suma tranzacției nu a fost dezvăluită de părțile implicate.
DRIM Daniel Distribuție FMCG s-a remarcat ca o companie de distribuție angro a bunurilor de larg consum din România, care distribuie produsele furnizorilor săi, precum și produsele marcă proprie în 20 de județe din România, inclusiv în București. DRIM FMCG distribuie către comercianții cu amănuntul, către alți angrosiști și acoperă necesarul pentru benzinării, la nivel național. Firma, cu sediul central în localitatea Argeșelu, județul Argeș, acumulase o experiență de aproape 30 de ani, ca afacere de familie.
Business-ul românesc a ajuns la circa 800 de angajați, asigurând aprovizionarea unui număr de 12.000 de magazine tradiționale din România, conform unui comunicat al companiei cumpărătoare, Żabka Polska. În anul 2022, DRIM Daniel Distribuție FMCG a obținut o cifră de afaceri de peste 516 milioane de lei și profit de 16,4 milioane de lei.
„Eu şi familia mea suntem foarte entuziasmaţi de parteneriatul cu Grupul Żabka şi considerăm că este pasul care va ridica organizaţia noastră la un nivel superior. Fundamentul pe care se bazează acest parteneriat este solid, deoarece împărtăşim valori asemănătoare, suntem aliniaţi în privinţa oportunităţilor de pe piaţa românească şi avem entuziasmul necesar pentru a fructifica aceste ocazii. Ceea ce a cântărit foarte mult în decizia noastră de a intra în parteneriat cu Żabka sunt posibilităţile uriașe disponibile pentru stakeholederii noștri: clienţi, angajaţi şi furnizori” - spunea Radu Trandafir, manager de startegie al DRIM Daniel Distribuție FMCG, într-un comunicat emis de Żabka în urmă cu 4 luni, când părțile au convenit tranzacția.
Żabka Polska sp. z o.o. este activă în sectorul de comerț cu amănuntul al bunurilor de larg consum prin gestionarea unei rețele de franciză de magazine de proximitate în Polonia. Compania spune că rețeaua sa cuprinde 10.000 de magazine de proximitate în Europa. De asemenea, face livrări la domiciliu și administrează soluții digitale de comerț. Firma poloneză mai afirmă că are 8.800 de francizați și servește 3 milioane de clienți zilnic.
Żabka a fost fondată de antreprenorul Mariusz Świtalski în anul 1998, la Poznan. Din 2017, compania de comerț este deținută de fondul de investiții CVC Capital Partners, înregistrat în Luxemburg, care a plătit pentru acest business 1,2 miliarde de dolari fondului de investiții Mid Europa Partners. Acesta din urmă cumpărase compania poloneză în anul 2011, de la fondul ceh Penta Investments, pentru suma de 400 de milioane de euro. Penta preluase Żabka în anul 2007.