Ce înseamnă o prezență online

Ce inseamna o prezenta online

Când spui prezență online, primul cuvânt care îți vine în minte e ”site” sau ”website”. Și, de regulă, asta este forma cea mai des utilizată: cele două cuvinte descriu, de fapt, o adresă de internet unde cei interesați sau care află de tine ar trebui să te poată găsi. E ca adresă poștală sau, dacă vei, ca adresa unde se află sediul oficial al firmei tale. Doar că, pe internet, poți avea, mai simplu sau mai complicat, nu una ci multe adrese deci, locuri unde potentialii tăi clienți te pot găsi. Hai să vedem ce tipuri de prezențe online poți folosi și cum ți le ”amenajezi”

Avantajele prezenței online

Am auzit liber profesioniști (contabili, consultanți, medici, avocați) care spun: ”Eu am grupul meu de clienți, la ce mi-ar folosi o prezență online. De ce ar trebui, musai, să îmi fac o pagină de prezentare sau un site, când am clienții mei, mă știu, lucrează deja cu mine?!” Am întâlnit proprietari de firme care spuneau cam la fel. Ei bine, eu zic așa:

  • asta n-ar fi fost o problemă acum ceva ani
  • dacă vrei să rămâi cu afacerea la nivel mic, discret, se poate
  • concurenții tăi sunt deja online și punctul de mai sus ar putea să rămână valabil doar o vreme

Ultimele două puncte sunt importante pentru decizia de a fi sau nu online și le voi folosi ca premise pentru ceea ce urmează.

Ce câștigi cu prezența online

Practic, nu știu industrie productivă sau sector de servicii care sa nu aibă de câștigat din prezența online. Iar asta e valabil și pentru afacerile mari dar, mai ales pentru afacerile mijlocii și mici.

Cum au de câștigat? Mi-ar trebui un tutorial separat doar pentru răspunsul la această întrebare așa că pun pe listă doar patru argumente:

Operativitate : intri ”în pâine” mult mai rapid. Știu un atelier de mobilă la comanda din provincie, de exemplu, care înainte de a-și închiria spațiul pentru showroom și-a facut un website. Calculeaza și o să vezi rapid diferența:

  • showroom de mobilă offline:

    • spațiu (preferabil cu vad bun), amenajare interioară, exponate (dressing, pat, bucătărie, canapele, mostre de materiale)
    • costuri medii spre mari de amenajare
    • durată medie de start în activitate
    • expunere cu rază limitată pentru vânzare
    • mijloace limitate de expunere la locație (firmă luminoasă, afișe, banner în apropiere, de regulă marketing pasiv, cu masurători imprecise)
  • showroom de mobilă online:
    • domeniu de internet, website (spațiu virtual)
    • costuri reduse de ”amenajare”
    • durată scurtă de start în activitate
    • expunere extinsă pentru vânzare
    • mijloace  diversificate de expunere (condiționate de buget și creativitate), marketing activ (targeting, remarketing, email marketing, video, etc.) cu măsurări precise și segmentate, chiar demografic (vârsta, sex, etc.)

Accesibilitate: clienții ajung la tine când pot ei, nu doar când poți tu. Până la vâzarea efectivă, clientul merge pe un traseu, mai scurt sau mai lung. Vrei să-i ieși în cale în momentul cel mai potrivit, pentru el, în primul rând.  Iată un nou exemplu: am întâlnit la un workshop Startupcafe.ro, în Brăila, un proprietar de magazin online care vinde piese de schimb pentru utilaje agricole. Știi când primește o grămadă de comenzi? În weekend, când fermierii sunt mai puțin prinși cu treburile agricole. Primul contact cu clienții poate fi oricând, de oriunde (mai ales în plină eră a mobilității), pe multiple canale. Antreprenorul are și un showroom de piese dar:

  • la showroom offline:

    • program de lucru cu clienții 10 ore pe zi (09-19), 5-6 zile pe săptămână
    • spațiu limitat de expunere, număr mic de produse
  • la showroom online:
    • program de lucru cu clientii 24/7 (de la distanță)
    • spațiu practiv nelimitat de expunere, număr mare de produse

Extensibilitate: clienții pot veni de oriunde, raza ta de acțiune este mai mare. Dacă afacerea ta nu are un specific foarte localizat, în online te poți extinde (scala) mai rapid și mai ușor decât offline. Un nou exemplu din lumea reală, întâlnit la workshop-urile StartupCafe.ro: doi antreprenori din Iași, au început cu mic magazin de birotică, la parterul unui bloc din cartierul lor. Acum vând jocuri de societate (board games) în toată țara.  Crezi că ar fi putut fără o prezență online? Cât poți vinde doar din magazinul unui parter de bloc?

Notorietate: clienții pot afla de tine mai repede, în număr mai mare. De data asta, exemplul pe care ți-l dau este un salon de înfrumusețare de mărime medie, cu locație fizică în centrul Bucureștiului. Antreprenorii au pornit acum vreo 15 ani, cu clientelă stabilă dar insuficientă pentru planurile de dezvoltare. Și-au facut website (târzior), pagină de Facebook, și au început recent o campanie de promovare a unora dintre servicii. ”Nu doar că ne-a crescut notorietatea. Ne-am consolidat reputația printre clienții deja existenți iar unii care ne cam uitaseră au revenit”, spune unul dintre fondatori.

Revino pe StartupCafe ca sa citești și celelalte subcapitole ale acestui tutorial  

Ce afaceri ar trebui să fie prezente online

Principalele canale pentru prezenta online