Claudiu Zamfir

7 imagini utile de la ANAF: Documentele care se cer, obligatiile firmelor, sanctiunile riscate la controalele inopinate ale Antifraudei

7 imagini utile de la ANAF: Documentele care se cer, obligatiile firmelor, sanctiunile riscate la controalele inopinate ale Antifraudei
Directia Generala Antifrauda Fiscala, din cadrul ANAF, publica liste cu
documentele cerute firmelor la controalele inopinate si distribuie
flyere cu aceste informatii.

Imaginile pe care vi le prezentam
mai jos contin si liste cu obligatiile contriuabililor si cu sanctiunile
pe care acestia le risca daca sunt gasiti in neregula.

Sunt
avute in vedere urmatoarele tipuri de contribuabili: in comert cu
amanuntul, comert cu ridicata, restaurante si alte activitati de
servicii de alimentatie (ex.: baruri, cafenele), hoteluri si alte
facilitati de cazare, servicii de infrumusetare.

Contribuabil din domeniul Servicii de infrumusetare

Principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat

1.
Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic
si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel
de aparate, cum sunt:
  • declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale
  • cartea de interventii
  • registrul special.

2. Documente de justificare a incasarilor si de inregistrare operativa a incasarilor si platilor:
raportul intermediar X din care rezulta totalul vanzarilor pana la momentul controlului;
  • alte
    documente justificative privind incasarile si platile efectuate cum ar
    fi chitante pentru incasarile mentionate in registrul special in
    situatiile in care aparatul de marcat electronic este defect, chitante
    pentru platile efectuate de la unitatea respectiva si/sau dispozitii de
    plata/incasare catre casierie pentru alte sume introduse sau extrase din
    unitate cu diferite justificari, dupa caz, precum si registrul de casa
    in care aceste documente se inregistreaza;
  • documente din care rezulta incasarile prin POS.

Principalele obligatii legale a caror respectare este verificata in contextul controlului operativ si inopinat

Obligatia contribuabilului si sanctiunile riscate pentru incalcare:

  • Dotarea
    cu aparat de marcat electronic fiscal, cu exceptiile prevazute de lege /
    Amenda de 12.500 lei, suspendare si sigilare pana la dotare.
  • Utilizarea
    aparatului de marcat electronic fiscal si justificarea cu documente a
    vanzarilor si sumelor de bani existente in unitatea de vanzare /
    Avertisment sau amenda de pana la 27.500 lei, in functie de gravitatea
    faptei si suspendarea activitatii unitatii incepand de la a doua abatere
    majora constatata la aceeasi unitate.
  • Afisarea la loc vizibil a
    anuntului de atentionare a clientilor, reglementat de legislatia in
    domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale / Amenda 3.000 lei.
  • Respectarea
    interdictiei de a inmana alte documente care atesta plata contravalorii
    bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, cu exceptia bonurilor
    fiscale si chitantelor / Amenda 9.000 lei. 
  • Justificarea
    sumelor de bani din unitatea de prestare a serviciilor prin datele
    inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale,
    in registrul special si/sau in chitante / Amenda 3.000 lei si
    confiscarea sumelor nejustificate.

Clic pentru a extinde

Contribuabil din domeniul: Restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie, baruri, cafenele


Principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat

1.
Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic
si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel
de aparate, cum sunt:

  • declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
  • cartea de interventii;
  • registrul special.

2. Documente de justificare a incasarilor si de inregistrare operativa a
incasarilor si platilor:
  • raportul intermediar X din care rezulta totalul vanzarilor pana la
  • momentul controlului;
  • alte documente justificative privind incasarile si platile efectuate
  • cum ar fi chitante pentru incasarile mentionate in registrul special in
  • situatiile in care aparatul de marcat electronic este defect, chitante
  • pentru platile efectuate de la unitatea respectiva si/sau dispozitii de
  • plata/incasare catre casierie pentru alte sume introduse sau extrase
  • din unitate cu diferite justificari, dupa caz, precum si registrul de
  • casa in care aceste documente se inregistreaza;
  • documente din care rezulta incasarile prin POS.

3.
Documente care atesta provenienta marfurilor destinate comercializarii,
aflate in unitatea de prestare a serviciilor si de evidenta gestionara,
care pot fi:
  • facturi/facturi externe (invoice);
  • avize de insotire a marfurilor;
  • documente vamale;
  • borderouri de achizitie;
  • file din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol;
  • note de receptie si constatare diferente;
  • alte
    documente de evidenta a stocurilor, adoptate prin proceduri proprii cu
    privire la conducerea contabilitatii, respectiv prin intermediul
    politicilor contabile (de exemplu raport de gestiune, balanta analitica a
    stocurilor, fise de magazie etc).

Principalele obligatii legale a caror respectare este verificata in contextul controlului operativ si inopinat

Obligatia contribuabilului si sanctiunea pentru neresespectarea obligatiei

  • Dotarea
    cu aparat de marcat electronic fiscal, cu exceptiile prevazute de lege /
    Amenda de 12.500 lei, suspendare si sigilare pana la dotare.
  • Utilizarea
    aparatului de marcat electronic fiscal si justificarea cu documente a
    vanzarilor si sumelor de bani existente in unitatea de vanzare /
    Avertisment sau amenda de pana la 27.500 lei, in functie de gravitatea
    faptei si suspendarea activitatii unitatii incepand de la a doua abatere
    majora constatata la aceeasi unitate.
  • Comercializarea sau
    detinerea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat
    pentru care exista obligatia marcarii este legala doar daca acestea sunt
    marcate corespunzator, prin banderole sau timbre / Amenda de la 20.000
    la 100.000 lei, si confiscarea produselor nemarcate, marcate
    necorespunzator sau cu marcaje false. Fapta constituie infractiune daca
    sunt depasite anumite cantitati de produse nemarcate (prevazute in Codul
    fiscal), marcate necorespunzator sau cu marcaje false.
  • Efectuarea
    activitatilor de comert cu bunuri a caror provenienta este dovedita, in
    conditiile legii. Documentele de provenienta trebuie sa insoteasca
    marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul
    transportului, al depozitarii sau al comercializarii / Amenda de la 500
    lei la 20.000 lei, in functie de statutul juridic al contravenientului,
    respectiv persoana fizica sau juridica si confiscarea marfurilor fara
    provenienta, precum si a sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin
    savarsirea contraventiei.
  • Intocmirea documentelor justificative
    pentru toate operatiunile efectuate / Amenda de la 300 la 4.000 lei.
    Afisarea la loc vizibil a anuntului de atentionare a clientilor,
    reglementat de legislatia in domeniul aparatelor de marcat electronice
    fiscale / Amenda 3.000 lei.
  • Respectarea interdictiei de a inmana
    alte documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate
    sau serviciilor prestate, cu exceptia bonurilor fiscale si chitantelor /
    Amenda 9.000 lei.
  • Justificarea sumelor de bani la unitatea de
    vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor prin datele inscrise
    in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, in
    registrul special si/sau in chitante / Amenda 3.000 lei si confiscarea
    sumelor nejustificate.


  • Clic pentru a extinde


  •  
    Clic pentru a extinde

    Contribuabil din domeniul Hoteluri si alte facilitati de cazare

    Principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat

    1.
    Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic
    si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel
    de aparate, cum sunt:
    • declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale
    •  cartea de interventii
    • registrul special
    2. Documente de justificare a incasarilor si de inregistrare operativa a incasarilor si platilor:
    • raportul intermediar X din care rezulta totalul vanzarilor pana la momentul controlului;
    • alte
      documente justificative privind incasarile si platile efectuate cum ar
      fi chitante pentru incasarile mentionate in registrul special in
      situatiile in care aparatul de marcat electronic este defect, chitante
      pentru platile efectuate de la unitatea respectiva si/sau dispozitii de
      plata/incasare catre casierie pentru alte sume introduse sau extrase din
      unitate cu diferite justificari, dupa caz, precum si registrul de casa
      in care aceste documente se inregistreaza;
    • documente din care rezulta incasarile prin POS.
    Principalele obligatii legale a caror respectare este verificata in contextul controlului operativ si inopinat

    Obligatia contribuabilului si sanctiunea pentru neresespectarea obligatiei:

    • Dotarea
      cu aparat de marcat electronic fiscal, cu exceptiile prevazute de lege /
      Amenda de 12.500 lei, suspendare si sigilare pana la dotare.
    • Utilizarea
      aparatului de marcat electronic fiscal si justificarea cu documente a
      vanzarilor si sumelor de bani existente in unitatea de vanzare /
      Avertisment sau amenda de pana la 27.500 lei, in functie de gravitatea
      faptei si suspendarea activitatii unitatii incepand de la a doua abatere
      majora constatata la aceeasi unitate.
    • Afisarea la loc vizibil a
      anuntului de atentionare a clientilor, reglementat de legislatia in
      domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale / Amenda 3.000 lei.
    • Respectarea
      interdictiei de a inmana alte documente care atesta plata contravalorii
      bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, cu exceptia bonurilor
      fiscale si chitantelor / Amenda 9.000 lei.
    • Justificarea
      sumelor de bani din unitatea de prestare a serviciilor prin datele
      inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale,
      in registrul special si/sau in chitante / Amenda 3.000 lei si
      confiscarea sumelor nejustificate.



    Clic pentru a extinde


    Contribuabil din domeniul Comert cu ridicata


    Principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat

    1. Atestat pentru distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul)

    2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi:
    • facturi/facturi externe (invoice)
    • avize de insotire a marfurilor
    • documente vamale
    • borderouri de achizitie
    • file din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol
    • note de receptie si constatare diferente
    • alte
      documente de evidenta a stocurilor, adoptate prin proceduri proprii cu
      privire la conducerea contabilitatii, respectiv prin intermediul
      politicilor contabile (de exemplu: fise de magazie etc).

    3. Documente de justificare a numerarului si de inregistrare operativa a incasarilor si platilor in numerar:
    • registrul de casa
    •  chitante
    •  bonuri fiscale pentru sumele platite de societate
    • dispozitii de plata/incasare catre casierie

    4. Documente aferente livrarilor de marfuri
    • facturi
    • avize de insotire a marfurilor

    Principalele
    obligatii legale a caror respectare este verificata in contextul
    controlului operativ si inopinat si sanctiunile pentru incalcare:

    • Respectarea
      interdictiei privind exercitarea activitatilor de comert cu amanuntul
      si cu ridicata in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de
      vanzare / Sanctiunea principala este amenda de la 2.000 lei la 20.000
      lei (pentru persoane juridice), iar sanctiunea contraventionala
      complementara este interzicerea uneia dintre cele doua activitati.
    • Inregistrare
      la autoritatea vamala competenta pentru cei care comercializeaza angro
      bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat / Amenda de la 20.000 la
      100.000 lei, si suspendarea activitatii de comercializare a produselor
      accizabile pe o perioada de 1 - 3 luni.
    • Efectuarea
      activitatilor de comert cu bunuri a caror provenienta este dovedita, in
      conditiile legii. Documentele de provenienta trebuie sa insoteasca
      marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul
      transportului, al depozitarii sau al comercializarii / Amenda de la 500
      lei la 20.000 lei, in functie de statutul juridic al contravenientului,
      respectiv persoana fizica/juridica, si confiscarea marfurilor fara
      provenienta, precum si a sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin
      savarsirea contraventiei.
    • Intocmirea documentelor justificative pentru toate operatiunile efectuate / Amenda de la 300 la 4.000 lei.
    • Comercializarea
      sau detinerea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat
      pentru care exista obligatia marcarii este legala doar daca acestea sunt
      marcate corespunzator, prin banderole sau timbre / Amenda de la 20.000
      la 100.000 lei, si confiscarea produselor nemarcate, marcate
      necorespunzator sau cu marcaje false. Fapta constituie infractiune daca
      sunt depasite anumite cantitati de produse nemarcate (prevazute in Codul
      fiscal), marcate necorespunzator sau cu marcaje false.



    Clic pentru a extinde

    Contribuabil din domeniul Comert cu amanuntul


    Principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat

    1.
    Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic
    si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel
    de aparate, cum sunt:
    • declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
    • cartea de interventii;
    • registrul special.

    2. Documente de justificare a incasarilor si de inregistrare operativa a incasarilor si platilor:
    • raportul intermediar X din care rezulta totalul vanzarilor pana la momentul controlului;
    • alte
      documente justificative privind incasarile si platile efectuate cum ar
      fi chitante pentru incasarile mentionate in registrul special in
      situatiile in care aparatul de marcat electronic este defect, chitante
      pentru platile efectuate de la unitatea respectiva si/sau dispozitii de
      plata/incasare catre casierie pentru alte sume introduse sau extrase din
      unitate cu diferite justificari, dupa caz, precum si registrul de casa
      in care aceste documente se inregistreaza;
    • documente din care rezulta incasarile prin POS.

    3.
    Documente care atesta provenienta marfurilor destinate comercializarii,
    aflate in unitatea de vanzare a bunurilor si de evidenta gestionara,
    care pot fi, dupa caz:
    • facturi/facturi externe (invoice);
    •  avize de insotire a marfurilor;
    •  documente vamale;
    •  borderouri de achizitie;
    •  file din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol;
    • note de receptie si constatare diferente;
    • alte
      documente de evidenta a stocurilor, adoptate prin proceduri proprii cu
      privire la conducerea contabilitatii, respectiv prin intermediul
      politicilor contabile (de exemplu raport de gestiune, balanta analitica a
      stocurilor, fise de magazie etc).

    Principalele obligatii
    legale a caror respectare este verificata in contextul controlului
    operativ si inopinat si sanctiunea pentru neresespectarea obligatiei

    • Dotarea
      cu aparat de marcat electronic fiscal, cu exceptiile prevazute de lege /
      Amenda de 12.500 lei, suspendare si sigilare pana la dotare.
    • Utilizarea
      aparatului de marcat electronic fiscal si justificarea cu documente a
      vanzarilor si sumelor de bani existente in unitatea de vanzare /
      Avertisment sau amenda de pana la 27.500 lei, in functie de gravitatea
      faptei si suspendarea activitatii unitatii incepand de la a doua abatere
      majora constatata la aceeasi unitate.
    • Comercializarea sau
      detinerea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat
      pentru care exista obligatia marcarii este legala doar daca acestea sunt
      marcate corespunzator, prin banderole sau timbre / Amenda de la 20.000
      la 100.000 lei, si confiscarea produselor nemarcate, marcate
      necorespunzator sau cu marcaje false. Fapta constituie infractiune daca
      sunt depasite anumite cantitati de produse nemarcate (prevazute in Codul
      fiscal), marcate necorespunzator sau cu marcaje false.
    • Efectuarea
      activitatilor de comert cu bunuri a caror provenienta este dovedita, in
      conditiile legii. Documentele de provenienta trebuie sa insoteasca
      marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul
      transportului, al depozitarii sau al comercializarii / Amenda de la 500
      lei la 20.000 lei, in functie de statutul juridic al contravenientului,
      respectiv persoana fizica sau juridica si confiscarea marfurilor fara
      provenienta, precum si a sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin
      savarsirea contraventiei.
    • Intocmirea documentelor justificative pentru toate operatiunile efectuate / Amenda de la 300 la 4.000 lei.
    • Afisarea
      la loc vizibil a anuntului de atentionare a clientilor, reglementat de
      legislatia in domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale / Amenda
      3.000 lei.
    • Respectarea interdictiei de a inmana alte documente
      care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor
      prestate, cu exceptia bonurilor fiscale si chitantelor / Amenda 9.000
      lei.
    • Justificarea sumelor de bani din unitatea de vanzare a
      bunurilor prin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat
      electronice fiscale, in registrul special si/sau in chitante. Amenda
      3.000 lei si confiscarea sumelor nejustificate.



    Clic pentru a extinde





    Clic pentru a extinde



    Foto de la inceputul articolului: Facebook / Anaf-Antifrauda
    Conţinut
    Adauga comentariu