A.M.

Cum te penalizeaza ANAF daca uiti sa prelungesti la timp sediul social

Thumbnail

In ultima luna, ANAF a inceput o campanie foarte activa de notificare a firmelor care nu si-au prelungit sediul social, amenintandu-le cu declararea inactivitatii daca nu rezolva problema in 30 zile de la primirea instiintarii. Iar de aici, mai apar o serie de situatii care taie din beneficiile pe care le are, in mod normal, o firma.


In primul rand, ANAF nu formuleaza concret efectul, ci doar indica un articol din Codul de procedura fiscala. Daca insa notificarea ajunge, in cele mai multe cazuri, la administratorul unei societati, acesta e pus in situatia in care nu stie exact ce trebuie sa rezolve, iar textul trimis de Fisc nici nu indica ce trebuie sa faca dupa ce rezolva problema indicata, sec, prin formularea “Potrivit Codului de procedura fiscala, articolul 92, aliniatul 1, litera g)”.


“Aceste notificari au la baza, de fapt, una dintre noutatile Codului de procedura fiscala, intrat in vigoare la 1 ianuarie 2016, adica declararea de catre ANAF a inactivitatii unei societati ca urmare a expirarii valabilitatii sediului social. Apar insa si niste intrebari. Dupa rezolvarea situatiei, mai trebuie depus la ANAF ceva sau rectifica ei din oficiu? Iar daca trebuie depus, ce anume?”, spune Roxana Petre, consultant ActeFirma.ro.


Desi nu ar parea o problema prea complicata, nu sunt rare cazurile in care se depaseste “perioada de valabilitate.” Durata detinerii spatiului cu destinatie de sediu social este determinata de perioada de valabilitate trecuta in contractul de inchiriere sau de comodat depus in dosarul de inregistrare a firmei la Oficiul Registrului Comertului. Contractele de inchiriere sau de comodat sunt foarte comune mai mai ales in cazul prestatorilor de servicii, fie SRL sau Persoane Fizice Autorizate, care-si inregistreaza sediul social al entitatii juridice, de regula, in propriile apartamente.


Ce trebuie sa stii despre prelungirea sau schimbarea sediului social


Pentru a nu ajunge in situatia in care ANAF sa declare inactiva persoana juridica, exista doua variante: fie prelungirea valabilitatii sediului social, fie schimbarea adresei. Inregistrarea prelungirii valabilitatii sediului social se realizeaza prin depunerea actului aditional de prelungire a contractului initial, la Oficiul Registrului Comertului, iar durata de solutionare a cererii este de trei zile lucratoare.


In situatia in care durata sediului social este expirata insa prelungirea sa in acelasi spatiu nu poate avea loc, atunci sediul social trebuie schimbat la o noua adresa. Inregistrarea unui nou sediu social dureaza cinci zile lucratoare daca aceasta are loc in acelasi judet sau tot in Bucuresti, in timp ce mutarea sediului social in alt judet dureaza aproximativ 15 zile lucratoare.


“De regula, extinderea duratei sediului social ori schimbarea sa la o noua adresa trebuie inregistrata la Oficiul Registrului Comertului inainte de momentul expirarii sale. Cu toate acestea, prelungirea valabilitatii/schimbarea sediului se poate realiza si ulterior expirarii duratei sale, Oficiul Registrului neaplicand, practic, nici o sanctiune pentru depasirea termenului de depunere. Cu toate acestea, prin depasirea acestui termen, ramane riscul declararii societatii drept inactive de catre ANAF”, mai spune Roxana Petre.


Ce inseamna inactivitate fiscala si cum afecteaza un SRL


Inactivitatea fiscala este, practic, o sanctiune ANAF ce atrage limitari fiscale. Printre cele mai importante – si cele mai “dureroase” pentru o firma -, se numara anularea inregistrarii în scopuri de TVA.


“In plus, o companie declarata inactiva, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, trebuie sa plateasca toate obligatiile privind plata impozitelor, taxelor si contributiile sociale obligatorii insa, in perioada respectiva, nu are dreptul sa-si deduca cheltuielile si nici TVA-ul aferente achizitiilor efectuate. Ba mai mult, declararea unei firme drept inactive ii afecteaza si pe clientii acesteia, care nu mai au dreptul sa-si deduca cheltuielile si nici TVA-ul aferente”, spune consultantul.


Si ca sa fie tacamul complet, inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice, cat si al reprezentantilor legali ai acestora. La randul sau, inscrierea unor fapte in cazierul fiscal conduce, de exemplu, la interdictia persoanei fizice in cauza sa devina asociat sau administrator in cadrul unei societati ori membru al unei asociatii sau fundatii.


Procedura de declarare a inactivitatii fiscale ca urmare a unui sediu expirat


Apare, desigur, si intrebarea: cum ajungi pe lista neagra a Fiscului? Fluxul privind declararea ca inactivi a contribuabililor se aplica lunar, dupa primirea informatiilor de la Oficiul National al Registrului Comertului. Declararea drept inactiva a unei entitati juridice se face doar dupa implinirea termenului de 30 de zile de la notificarea contribuabilului.


“De retinut, nu se inscriu in evidenta contribuabililor declarati inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificarilor transmise de catre ANAF, fac dovada ca nu se mai afla in situatia pentru care au fost inclusi în lista, pana la expirarea termenului de 30 de zile prevazut în continutul notificarii. In acest caz, ei sunt eliminati din lista contribuabililor care îndeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi.


Dovada ca respectivul contribuabil nu se mai afla în situatia pentru care a fost inclus în lista contribuabililor care îndeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi o reprezinta fie informatia transmisa de Oficiul National al Registrului Comertului, fie certificatul constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului cu privire la clarificarea situatiei în cauza, depus de contribuabil la organul fiscal competent”, precizeaza Roxana Petre.


Dupa expirarea termenului de 30 de zile, pentru fiecare contribuabil inscris in lista, care nu a facut dovada reglementarii situatiei sediului social expirat, compartimentul de specialitate din cadrul ANAF intocmeste o Decizie de declarare in inactivitate care urmeaza sa se comunice contribuabilului. In baza acestei decizii, societatea va fi inscrisa in Registrul contribuabililor inactivi.


Daca nu stii exact daca sediul societatii este inca valabil sau care este data exacta de expirare a duratei, se poate elibera oricand un certificat constatator de la Oficiul Registrului Comertului, care va arata starea sediului social.

Parallax

Vizualizari
28438
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
George
Marin
Si ce facem in cazul in care fiscul nu ne-a trimis nicio instiintare si totusi au declarat firma inactiva? Care este procedura de reactivare? Mai mult... Persoana fizica nu mai poate fi administrator intr-o alta societate?
poza de profil
Tibor
Fodor
Am o intrebare daca poata sa ma ajuta cineva.Daca ai suspendat activitatea firmei pe o perioada de 3 ani si intre timp durata detinerii spatiului cu destinatie de sediu social s-a expirat ONRC sau Fiscul poate sa promoveza o actiune in dizolvarea judiciara a societatii comerciale?Care ar fi cea mai buna modalitate pentru a evita asemenea problema?Este de ajuns inregistrarea unui nou sediu social(sa schimbi adresa sediului la o noua adresa )atunci cand doresc reluarea activitatii sau este mai bine sa le faci acest lucru la suspendarea activitatii ?(mai ales daca stii ca intre timp ,dupa cateva luni de la suspendare expira contractul cu sediul social?
poza de profil
Ion
Marin
ai primit răspuns la întrebarea ta ? mă interesează și pe mine această întrebare dacă ai activitatea suspendată pe 3 ani, ce se întâmplă dacă expiră sediul social ?

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri