Luminita Pirvu

Legea impozitului forfetar retrimisa in Parlament. Care sunt pasii pentru reexaminarea legii si cat timp dureaza procedura

Imagine principala
Legea impozitului forfetar retrimisa in Parlament. Care sunt pasii pentru reexaminarea legii si cat timp dureaza procedura
Legea impozitului forfetar care ar urma sa modifice, din 2017, modul de
impozitare pentru baruri, restaurante, hoteluri si pensiuni a fost
retrimisa de catre presedintele Klaus Iohannis spre reexaminare in
Parlament. Cum este vacanta parlamentara si an electoral pentru
legislativ, reexaminarea legii are sanse sa ramana blocata cateva luni
de zile.
De precizat este ca parlamentarii nu sunt obligati sa-si insuseasca punctul de vedere al presedintelui iar legea poate ramane neschimbata.

Cererea de reexaminare a fost depusa la Biroul Permanent al Senatului. Potrivit procedurii legislative va intra in discutia comisiilor de specialitate - in acest caz comisia de buget finante - si va urma pasii pe care ii urmeaza fiecare proiect de lege. Mai exact, comisia va intocmi un nou raport in functie de dezbateri, raport care va merge in plenul Senatului si va fi adoptat.

Dupa ce Senatul isi exprima punctul de vedere, cererea de reexaminare impreuna cu observatiile adoptate merg spre dezbatere si la Camera Deputatilor, unde se va desfasura aceeasi procedura: comisii de specialitate, raport si plen-adoptare, trimitere spre promulgare Presedintie.

Parlamentul este in vacanta pana in septembrie si nu poate lua in discutie legea. Cum anul acesta vor fi alegeri pentru un nou legislativ, e de asteptat ca parlamentarii sa fie preocupati mai mult de campania electorala decat sa dezbata legi.

Din practica parlamentara, procedura de adoptare (sau reexaminare) a unei legi in ambele Camere poate dura luni de zile. Totusi, daca exista presiune din partea opiniei publice sau din partea grupurilor de afaceri interesate de adoptarea legii, alesii neamului se pot mobiliza si pot discuta reexaminarea mai rapid.


De asemenea, de precizat este ca parlamentarii nu sunt obligati sa-si insuseasca punctul de vedere al presedintelui iar legea poate ramane neschimbata. In cazul unei cereri de reexaminare, alesii neamului au trei optiuni:
  • pot modifica legea conform solicitarii presedintelui,
  • o pot lasa in varianta adoptata in urma cu o luna
  • pot introduce modificarile care le doresc ei
 
Este important de mentionat ca PSD impreuna cu ALDE detin majoritatea in Parlament si este posibil ca modificarile sugerate de  presedintele Klaus Iohannis sa nu aiba sustinere politica.

O lege poate fi trimisa la reexaminare o singura data. Daca Parlamentul adopta o forma neagreata de presedintele Klaus Iohannis, singura solutie pe care acesta o are la indemana si de a bloca in continuare proiectul de lege este o eventuala contestatie la Curtea Constitutionala.

Presedintele Klaus Iohannis a retrimis miercuri Parlamentului, spre reexaminare, controversata lege privind impozitul specific unor activitati. Presedintele atrage atentia ca modificarile aduse de parlamentari in lege favorizeaza proprietarii marilor hoteluri si restaurante  si loveste in micii antreprenori. Un punct de vedere similar a fost exprimat si de unul dintre oficialii Ministerului de finante, secretarul de stat Gabriel Biris.

Ce solicita presedintele Klaus Iohannis
  • Justificata de necesitatea cresterii incasarilor la bugetul de stat, de promovarea unei etici in afaceri, precum si de importanta domeniului turismului si alimentatiei publice, Legea privind impozitul specific unor activitati, prin efectele pe care le poate  produce asupra activitatii unor operatori economici din domeniu, nu realizeaza pe deplin scopul preconizat de legiuitor, motiv pentru care se impune reexaminarea acesteia", arata presedintele Klaus Iohannis in motivarea cererii.
  • Astfel, ca efect al legii, valoarea impozitului stabilit conform noilor reglementari va fi mai mare decat cea platita conform prevederilor Codului Fiscal pentru anumiti agenti economici, in timp ce alti agenti economici vor plati mai putin decat in prezent pentru aceeasi activitate desfasurata, ignorandu-se capacitatea de plata a contribuabilului la sfarsitul exercitiului financiar.
  • Pe de alta parte insa, prin faptul ca pentru anumiti agenti economici introducerea impozitului specific va determina, in concret, o obligatie bugetara mai mica decat cea care ar fi stabilita in temeiul Codului fiscal, se poate interpreta ca acestia beneficiaza de un avantaj selectiv in raport de ceilalti, care se afla in aceeasi situatie.
  • Or, intrucat reglementarea privind impozitul specific reprezinta o derogare de la prevederile Titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv o derogare de la sistemul de referinta reprezentat de impozitul pe profit sau pe venit si este susceptibila de a conferi un avantaj in cazul anumitor agenti economici, avantaj ce poate fi interpretat ca reprezentand un ajutor de stat, supunem atentiei Parlamentului si oportunitatea  consultarii Comisiei Europene.

Legea impozitului forfetar a fost adoptata pe 28 iunie 2016. Proiectul de lege prevede ca proprietarii de restaurante, baruri, pensiuni, hoteluri, dar si tabere sau campinguri vor plati din 2017 un impozit forfetar, de doua ori pe an.

Secretaru de stat in Ministerul de Finante, Gabriel Biris a criticat legea adoptata de Parlament declarand ca aceasta nu este in favoarea afacerilor mici: "11.214 lei este suma minima ce va trebui platita de micile afaceri din domeniu (sub 20 metri patrati). Adica un restaurant de 20 mp (afacere mica, de subzistenta) va plati un impozit specific pe metru patrat cu 1.460% mai mare decat unul de 1.000 de metri patrati", explica secretarul de stat.

Parallax

Vizualizari
13
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri