Cristian Filimon

Cum platesti serviciile de marketing online - modele de colaborare cu agentiile de marketing digital

Imagine principala
Cum platesti serviciile de marketing online - modele de colaborare cu agentiile de marketing digital
Orice startup este preocupat, de regula, sa mentina costurile fixe cat
mai mici ceea ce duce, de multe ori, la externalizarea unor servicii. In
startup-urile digitale, principalele servicii externalizate ar fi cele
de marketing, comunicare si dezvoltare. Fie ca este vorba de SEO, PPC,
Social Media ori dezvoltare web, sunt diverse metode de tarifare a
servicilor: de la procent din bugetul de marketing (in
cazul campaniilor de marketing online), la cost pe ora
ori per proiect (in cazul companiilor de web development).

Mai jos voi detalia diverse metode de tarifare insotite de avantajele si dezavantajele fiecareia.

Procent din bugetul investit

Una dintre cele mai utilizate metode de tarifare a serviciilor de PPC este cea a unui procent din bugetul investit de catre client in acest tip de promovare. Metoda a aparut din doua motive corecte, care pot fi considerate si avantaje:
  • pentru cei mai multi clienti este confortabil sa calculeze costurile de management ale campaniilor de PPC, in functie de valoarea bugetului investit. Directorilor de marketing le este mai usor sa explice managementului capitolul de costuri ale campaniei atunci cand se foloseste procentul din buget.
  • agentiile care utilizeaza acesta metoda de tarifare pleaca de la ideea aplicarii regulii de 3 simpla: daca pentru un buget de 100 de lei lucrez 1h, atunci pentru un buget de 1.000 lei voi lucra 10h, regula care din experienta mea se aplica in foarte putine cazuri, insa poate fi un punct de pornire intr-o negociere a unui contract de PPC.

Principalele dezavantaje ale acestui mod de tarifare ar fi:
  • clientul va plati mai mult doar pentru ca are un buget mai mare, nu neaparat pentru ca agentia investeste mai mult timp in managementul campaniilor.
  • agentia specializata nu ii va spune clientului ca uneori nu este momentul sa investeasca in PPC (cum este, de exemplu, perioada de vara pentru multe industrii) avand interes direct sa aloce cat mai mult catre aceasta directie.
  • metoda nu ia in calcul performanta obtinuta de campaniile PPC. Este adevarat ca un buget cheltuit intr-un mod mai putin inspirat va duce la o lipsa de fonduri pe luniile viitoare, insa asta nu are intotdeauna impact si in bugetele agentiei.

Cost per lead / conversie

Costul per lead sau pe conversie este o metoda foarte avantajoasa pentru client, fie ca este vorba de un cost pentru abonare la newsletter, creare cont, completarea unui formular, descarcarea unei brosuri (pdf.) sau, in cazul unui magazin online, de realizare a unei comenzi.  Aceasta metoda este utila in cazul clientilor care au in spate un calcul detaliat al funnel-ului (palniei) de vanzari si care pot spune cat sunt dispusi sa plateasca efectiv pentru realizarea unei conversii.

Avantajele acestui mod de tarifare ar fi:
  • costurile de mentenanta sunt direct proportionale cu performanta campaniilor.
  • calculand corect costurile interne, agentia nu poate da peste cap foarte mult business plan-ul, costurile percepute de agentie fiind direct proportionale cu volumul de leaduri obtinute.

Dezvantajele acestui mod de tarifare ar fi:
  • cele mai multe agentii stabilesc costul per lead pe care sunt dispusi sa-l accepte, in urma rularii unei campanii de test. Ideea este foarte corecta, singurul lucru de care trebuie avut grija este calitatea campaniei de test; daca testul este foarte generic facut si se obtine un cost per lead foarte mare, asta va insemna un impact in costuri pe intreg proiectul, chiar daca, ulterior, costul per lead se va micsora.
  • de cele mai multe ori este stabilita valoarea costului per lead insa nu este stabilit si volumul minim care este asumat. De exemplu, in cazul unui magazin online care are costuri operationale mari, un numar de 10 comenzi pe luna obtinute la un cost per lead mic nu este util mai deloc, magazinul avand aproape aceleasi costuri operationale indiferent de numarul de comenzi.
  • multe platforme de promovare au propriul sistem de cost per lead care optimizeaza diverse variabile in functie de costul per lead stabilit. Din punct de vedere logic pentru a merita plata efortului unei agentii aceasta ar trebui sa poata optimiza campaniile mai bine decat sistemele automate ale platformelor, lucru care ar trebui evident urmarit si analizat periodic.
  • costul per lead ar trebui sa fie diferit pe fiecare campanie / canal in parte si evident separat traficul din brand. De cele mai multe ori diferentele pe campanii sunt foarte mari (campanii pe brandul propriu vs campanii generale vs campanii de remarketing, etc.).

Costul pe ora

Una din cele mai putin utilizate metode in PPC este plata in functie de numarul de ore lucrate, ceea ce inseamna ca agentia ajunge la un angajament comun cu clientul privitor la numarul de ore care este necesar a fi investit in dezvoltarea si mentenanta campaniilor PPC.
As afirma ca aceasta metoda poate fi utilizata doar de catre clientii ce au o mai mare experienta in gestionarea si intelegerea campaniilor PPC si care pot ajunge impreuna cu agentia, rapid, la aflarea punctului de investitie / randament al efortului.

Avantajele acestui mod de tarifare ar fi:
  • platesti doar pentru serviciile utilizate.
  • costul de mentenanta a campaniilor de PPC nu este direct proportional cu bugetul de PPC ci cu efortul investit in mentenanta campaniilor.
  • poti urmari impreuna cu agentia impactul adus de efortul investit de ei in mentenanta campaniilor.

Dezvantajele acestui mod de tarifare ar fi:
  • poti ajunge sa platesti un comision de mentenanta care reprezinta o pondere importanta din bugetul total. De exemplu daca agreezi ca un volum de 4 ore tarifat cu 25 de euro pe ora pentru un buget de 500 de euro deja inseamna 20% din bugetul total.
  • clientul trebuie sa investeasca timp impreuna cu agentia pentru a ajunge la ponderea corecta intre efortul depus si rezultatele obtinute.
  • trebuie investit un timp suplimentar din partea clientului pentru a evalua si masura impactul modificarilor din campaniile PPC.

Costul per click

In agentiile mai mari de advertising care ofera si servicii de PPC dar si in agentiile care inca abordeaza piete care sunt la inceput de drum in zona de online, se utilizeaza metoda de "vanzare de clickuri". Metoda este similara, ca si concept, cu costul per lead sau conversie, adica se ruleaza o campanie de test pentru ca agentia sa vada cam care este costul per click mediu, apoi agentia isi asuma un cost per click pe care-l vinde mai departe catre client, profitul agentiei fiind obtinut din diferenta obtinuta de obtinerea unui cost mai mic per click din partea serviciilor de PPC (Google Adwords, Facebook Ads, etc.).

Avantajele acestui mod de tarifare ar fi:

  • daca ai un site care nu are fluctuatii foarte mari de conversie poti face calcule foarte rapid privind costul unei conversii. De exemplu, daca ai o rata de conversie constanta de 1%, si un click te costa 0.3 RON, o conversie te va costa 30 RON cu mici fluctuatii, probabil.
  • poti scala rapid numarul de conversii. De exemplu daca acum investesti 1.000 lei in PPC, obtinand aproximativ 3.300 de clickuri cu un cost de 0.3 RON per click atunci daca vei investi de 3 ori mai mult, vei obtine de 3 ori mai multe clickuri. Evident panta liniara de scalare, la un moment dat se va opri, insa atata timp cat agreezi cu agentia un cost per click, este in atributiile ei sa gestioneze aceasta panta de scalare si sa iti spuna cand deja nu mai poate livra clickuri cu acelasi cost. In plus, se mai pune problema de calitate a clickurilor aduse.

Dezavantajele acestui mod de tarifare ar fi:
  • in principal clientii nu au accces la campaniile lor de PPC si nu pot vedea pe ce anume se consuma bugetul lor si care este costul real al click-ului pe care-l obtin agentiile. Neavand acces complet este foarte complicat sa vina din partea clientului un plan de imbunatatire a campaniilor.
  • in unele cazuri, profitul pe care-l obtine agentia nu este justificat si poate ar fi indicat din partea clientului sa aleaga alt mod de tarifare.

Trecand in revista aceste moduri de tarifare antreprenorii pot alege ce mod este mai potrivit pentru ei, si, de ce nu, in cazul in care se dezvolta mai mult sa ajunga sa faca in-house acest serviciu. Din fericire, in Romania sunt multe agentii specializate fie in PPC, fie agentii de digital care au si compomenta de performance; printre ele putand enumera:
Parallax

Vizualizari
1160
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri