Toma Grozavescu

Cum monetizezi, totusi, dincolo de AdBlock​

Cum monetizezi, totusi, dincolo de AdBlock​
Conferinta Apple pentru dezvoltatori din iunie 2015 a venit cu multe noutati: un Asistent Virtual mai destept, noi moduri de a face plati si noi versiuni ale sistemelor de operare. Dar lucrul care poate schimba modul in care functioneaza internetul a fost ingropat undeva in documentatie.
Poate cea mai interesanta noutate, care nu a primit nici macar cateva minute in timpul conferintei, ci a ramas pur si simplu in materialul de citit "pentru acasa", il reprezinta faptul ca iOS 9, sistemul de operare al iPhone-urilor si iPad-urilor va permite dezvoltatorilor sa creeze software care blocheaza reclamele pe internet.

Cum au ajuns reclamele platite sa fie o problema

Blocarea reclamelor nu e o noutate. De mult timp utilizatorii de internet cauta moduri in care sa se poata proteja de reclamele intrusive de pe internet. Pe langa faptul ca multi dintre ei au ingrijorari legate de confidentialitate, pentru ca agentii de publicitate au posibilitatea sa urmareasca tot ce faci pe internet, problemele se legau si de faptul ca navigarea pe internet era mai inceata din cauza schimbului de date care trebuia sa aiba loc pentru asta.

Dar poate cea mai mare problema o reprezinta reclamele care te opresc din a ajunge la continutul care te intereseaza. Stim cu totii cum arata un website incarcat de reclame. Cel mai rau e cand vrei sa inchizi una, dai click gresit te duce pe o alta pagina. Pierzi timp pretios pe cand singurul lucru pe ti-l doresti este sa ajungi la acea informatie.

Si asa au ajuns sa se dezvolte diferite extensii pentru browser-ele de internet, cum ar fi AdBlock sau AdBlock plus (in ciuda asemanarii de nume nu au nicio legatura intre ele) si care blocau automat reclamele si pop-up-urile. In timp, aceste extensii au devenit din ce in ce mai populare incat au ajuns sa ameninte industriile publicitatii si ale editorilor sau creatorilor de continut.

Ca sa iti faci o idee de ce atat de multa lume e ingrijorata de aceste stiri, industria publicitatii online se invarte undeva la 141 miliarde $ doar in Statele Unite. Din ce in ce mai multi oameni incep sa blocheze reclamele, Austria fiind lider mondial, unde 22.5% din utilizatorii de internet folosesc intr-un mod sau altul software care sa blocheze reclamele, urmata de Ungaria si Germania. Mai mult, in luna mai, un tribunal din Germania a dat castig de cauza companiei Eyeo, ce produce AdBlock Plus si a decretat ca blocarea reclamelor pe internet nu e ilegala.

Un semnal de alarma pentru industria publicitatii si a creatorilor de continut

Desi aceste statistici nu au fost ignorate de producatorii de continut de pe internet, totusi din ce in ce mai mult timp petrecut pe internet se intampla de pe mobil, care pana acum era ferit de software-urile de blocare a reclamelor. Cand iOS9 a fost lansat si a inclus aceasta facilitate, aplicatiile care iti permit sa blochezi reclamele au ajuns in topul descarcarilor pe Apple Store. Dar dincolo de faptul ca acum mai multi utilizatori pot bloca reclamele si de pe mobil este in primul rand un semnal de alarma pentru situatia in care se afla internetul in ziua de astazi. Datorita influentei pe care Apple o are la nivel mondial, aceasta caracteristica mica a primit atentia presei si a redeschis discutia despre reclame platite si internet.

Cand Google a introdus AdWords in 2000, aceasta a permis crearea unor noi generatii de companii care sa activeze doar in mediul online si le-a permis micilor publicisti sa creeze continut independent si sa se poate sustine financiar facand asta. Practic asa a prins viata industria blogurilor si oameni pasionati de diferite domenii au putut sa scrie, sa ne ajute pe noi sa invatam si sa facem diferite lucruri si, intre timp, autorii sa poata trai din asta.

Dar bineinteles ca profitorii nu au intarziat sa apara. Daca la inceput reclamele reprezentau doar o mica parte din suprafata unui website,  acum proportia s-a inversat si doar o mica parte din prea multe website-uri mai reprezinta continut. Restul sunt doar reclame si partea ce mai rea e ca sunt si intruzive.


Asa s-a ajuns la crearea aplicatiilor care blocheaza reclame, iar cifrele sunt impresionante. Un raport Pagefair arata ca programele care blocheaza reclame ii costa pe creatorii de continut in jur de 22 miliarde $ anual. In august 2015, numarul total de persoane care folosesc diferite aplicatii ce blocheaza reclame a crescut la 198.000.000, cu 41% mai mult decat anul anterior. Cifre cel putin ingrijoratoare.

Sfarsitul web-ului asa cum il stim?

Deci, acum ca Apple sustine - mai mult sau mai putin - aceasta miscare, se poate spune ca a venit sfarsitul reclamelor platite? Nu chiar, as zice eu. Sa explic.

In primul rand, acest tip de software exista deja, inainte ca Apple sa permita crearea lui si pentru mobil. Dar asta nu a facut automat toti utilizatorii de browsere sa instaleze extensiile si toate afacerile care traiau din asta sa moara instant. Chiar daca Apple a dat unda verde pentru blocarea reclamelor pe iOS, tot trebuie ca fiecare utilizator individual sa instaleze aplicatia care blocheaza reclamele.

In al doilea rand, chiar daca acum la inceput a fost o frenezie cu instalarea aplicatiilor care blocheaza reclamele, lucrurile se vor calma si rezultatul va fi moderatia. De exemplu, la doar 1 zi si jumatate de cand a creat cea mai descarcata aplicatie de blocare a reclamelor din App Store, Marco Arment si-a retras aplicatia si a returnat banii tuturor care o achizitionasera. Spune acesta "desi o astfel de aplicatie aduce beneficii foarte multor persoane, totusi ii afecteaza foarte mult si pe cei care nu merita asta. Nu vreau sa fiu eu cel care decide arbitrar cine este blocat".

In al treilea rand, se pot gasi tot timpul solutii tehnice pentru a evita software-urile care blocheaza reclame. S-a scris des ca Google va fi cea mai afectata de acest trend, ba unii chiar ii vedeau declinul. De fapt, Google poate gasi destule solutii tehnice sa ocoleasca software-urile ce blocheaza reclame. Aceste software-uri blocheaza in principiu un cod JavaScript care livreaza reclamele, dar daca Google lucreaza direct cu creatorul de continut poate introduce codul direct in website. Interesant este ca Google nu a facut-o inca.

Motivul este pentru ca problema e alta. Oamenii in general nu vor sa blocheze TOATE reclamele, ci doar pe cele intrusive. Eu insumi sunt utilizator al AdBlock Plus tocmai din motivul ca nu mai puteam citi anumite site-uri de stiri (mai ales in Romania). Dar pe majoritatea celorlalte website-uri il am oprit tocmai din motivul ca ma intereseaza acele reclame. Oamenii de publicitate care isi fac treaba bine iti vor livra o reclama care te intereseaza la momentul potrivit.De ce unii creatori de continut sau oameni de publicitate au impresia ca enervand omul il vei face sa cumpere, nu o sa inteleg niciodata.

Cum monetizezi, totusi, in universul Adblock?

Cu toate ca blocarea reclamelor nu este inca o problema majora, trendurile sunt clare: tot mai multi oameni vor sa blocheze reclamele. Cum am spus, motivul este legat de reclamele intrusive, dar din pacate asta ii va afecta si pe creatorii de continut onesti. Totusi sunt inca multe lucruri pe care acestia le pot face.

Pe de o parte ar fi solutia tehnica. Daca extensiile ce blocheaza reclamele blocheaza in principiu codul JavaScript, o solutie ar fi sa pui reclamele direct in site. E clar ca necesita mai mult efort din partea companiilor media, dar daca nu vrei sa dai faliment trebuie sa te adaptezi. Intr-adevar, poate reclamele nu vor mai fi la fel de tintite si relevante asa cum erau cele pe care le livra Google, dar poti folosi diferite intrumente de tipul Google Analytics pentru a intelege perfect cine iti este publicul tinta si apoi sa cauti ”manual” potentiali clienti care sa faca reclama pe site-ul tau.

Dar cred ca cel mai important e sa te uiti altfel la modelul tau de business. Intr-adevar era destul de usor sa colaborezi cu Google si in cateva minute sa ai reclamele setate pe website. Dar ideea ca reclamele sunt singurul mod de a face bani din continut e foarte invechita.

In primul rand, poti crea impreuna cu cei care vor sa se promoveze diferit pe site-ul tau continut care sa fie sponsorizat de catre agentul de publicitate si care sa il ajute sa se faca mai cunoscut. (Un exemplu este chiar Hotnews :)

In al doilea rand, daca esti un editor mic si independent si ai un grup unit de oameni care te urmaresc, le poti cere sa doneze bani pentru a te sustine si sa poti continua sa publici continut de calitate. Exista foarte multe exemple de oameni care traiesc doar din contributiile fanilor, critic e sa oferi valoare oamenilor. Acestia trebuie sa simta ca au de pierdut daca nu mai poti scrie si trebuie sa mergi sa lucrezi ca angajat intr-o companie pentru a te sustine.

De exemplu, Maria Popova de la Brain Pickings si-a inceput blogul ca un email saptamanal pe care il trimitea prietenilor si acum are peste 6.000.000 de cititori lunar. Ce a inceput cu un email acum e un job full time si pe site nu vezi nicio reclama. Modul in care se sustine este prin donatiile fanilor. (Apropo, merita sa arunci o privire pe blog, e grozav!)

In al treilea rand, poti crea diferite materiale pe care sa le vinzi. De exemplu, daca ai un blog despre vestimentatie, combina cele mai bune si interesante articole intr-un ghid si ofera-l spre vanzare oamenilor. In acest mod cititorii au intr-un singur loc si explicat logic tot ce au nevoie sa stie pentru a-si crea garderoba pe care si-o doresc, iar tu ai o sursa de venit care iti permite sa investesti si mai mult in crearea de continut. Aceasta idee poate fi generalizata in "crearea de continut premium" deci, practic, sa oferi ceva in plus oamenilor care platesc o suma modica.

Daca site-ul tau are un anumit trafic si impact, un mod foarte bun de a-l monetiza este sa organizezi evenimente unde intrarea sa fie platita. Cei de la Techcrunch fac asta foarte bine. Ofera foarte mult continut de calitate in mod gratuit pe site, dar au constant evenimente unde invita specialisti din domeniu si unde lucrurile se discuta mai in profunzime.

Unul dintre principalele beneficii pe care le-a adus internetul il reprezinta faptul ca a permis micilor editori sa creeze continut independent si sa-si asigure traiul facand asta. Dar a aparut si o pleiada de website-uri al caror singur scop era sa faca bani, fara sa ofere valoare cititorilor. Aceasta decizie a Apple este mai mult simbolica, pentru a atrage atentia ca problema pe care o avem e doar cu o anumita portiune a internetului. Insa oamenii care ofera cu adevarat valoare cititorilor vor avea mereu la indemana instrumente pentru a se sustine. Trebuie doar putina creativitate!

Cos articol cu resurseVezi si resursele articolului:

Grafic: Evolutia vanzarilor de dispozitive iOS

Harta: Penetrarea software-urilor care blocheaza reclamele

 
Toma Grozavescu este fondatorul Smarters, prima companie de Growth Hacking din Romania si fondatorul Grozav.org care-si propune sa arate Timisoara prin alți ochi. Toma ajuta companiile sa crească prin aceleasi procese si tactici folosite de companii precum Facebook, Twitter sau AirBnB. Este pasionat de marketing, antreprenoriat si de proiecte care aduc un impact in societate. Il poți contacta direct la toma[@]smarters.ro sau pe Facebook.

Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
esti praf De fapt, Google poate gasi destule solutii tehnice sa ocoleasca software-urile ce blocheaza reclame. Aceste software-uri blocheaza in principiu un cod JavaScript care livreaza reclamele, dar daca Google lucreaza direct cu creatorul de continut poate introduce codul direct in website. Dumnezeu stie ce ai vrut sa spui.Daca nu te pricepi si traduci prost articolele din engleza mai bine nu mai scrie .ps. 2 reclame blocate pe pagina asta ;)
poza de profil
Multumesc pentru feedback Promit sa fiu mai concis data viitoare :) Ideea este ca din punct de vedere tehnic Google poate gasi solutii. Problema e alta.
poza de profil
Reclame si furnizori obraznici Cele mai multe reclame sunt obraznice. Sunt animate deci consuma procesor, sunt in fisiere mari deci consuma banda, sunt necontextuale deci deranjeaza cand apar in pagini. La mobile problema e de 100 de ori mai mare, pentru ca procesorul, memoria si banda de internet sunt mult mai limitate. Deci cand furnizorii de publicitate isi vor veni in simtiri si vor introduce publicitate text si contextuala, oamenii vor renunta la blockere. Apropo, Adblock a facut si un browser de mobil, care incorporeaza codul de blocare.
poza de profil
intrebare Pe ce baza s-au facut statisticile cum ca anumiti creatori de media au pierdud x miliarde de $?? Prin absurd nu am un block-er de reclame si-mi apar toate aberatiile care nu ma intereseaza. E clar ca nu voi cumpara nimic si chiar daca accidental ajung pe site-ul "laudat" plec instant de acolo.Deci, care este baza acestor pierderi? Nu cumva este la fel ca in industriua de jocuri si media (muzica / filme) unde toti au pierdri de miliarde din cauza pirateriei, pierderi cuantificate din ce ?? Prin faptul ca nu mai platesti un album de kk (la 10 $) si cumperi doar piesa care iti place la 0.99$?Poate reusiti sa-mi explicati. Multumesc!