​INTALNIRE StartupCafe.ro. Taxele pentru micile firme in 2016 si optimizarile fiscale. Consultantul fiscal Adrian Benta a raspuns cititorilor

de Claudiu Zamfir 4 decembrie 2015
Noile taxe pentru afacerile mici si posibilitatile pe care le au antreprenorii romani de a plati mai putin si mai usor in anul 2016 - acestea sunt cateva dintre chestiunile la care consultantul fiscal Adrian Benta a raspuns cititorilor in cadrul intalnirii online cu cititorii, pe StartupCafe.ro.

Cititorii HotNews si StartupCafe pot citi raspunsurile oferite de Adrian Benta pe formularul de comentarii de la finalul articolului.

Consultantul Adrian Benta va raspunde, in zilele urmatoare, si la restul de intrebari pentru care timpul nu a fost suficient in cadrul intalnirii online de miercuri.

Urmariti, asadar, materialul si in zilele urmatoare si apasati "refresh" (F5) pentru a citi raspunsurile actuzalizate.

Printre temele care au fost abordate de Adrian Benta, in dialog cu cititorii, s-au numarat:

- Taxele si impozitele din anul 2016 pentru PFA, microintreprinderi, IMM-uri, afaceri mici
- PFA sau microintreprindere, cum e mai bine in anul 2016?
- contributiile sociale in anul 2016
- impozitul local pe sediul social al firmei si pe punctele de lucru. Avem sediul fimei acasa? Sa vedem ce se intampla in anul 2016.

Foto: Daniel Secarescu




Citeste mai multe despre:   
16875 vizualizari
adauga intrebare 64 comentarii
1. As dori sa stiu ce forma de organizare ati recomanda pentru o companie de consultanta. Momentan ezit intre PFA/II (unde ma atrag simplitatea sistemului, respectiv accesul mai usor la profit) si SRL (microintreprindere, fara angajati, asociat unic, neplatitoare de TVA).

2. Pentru inceput, nu beneficiez de un sediu social, astfel incat voi fi nevoit sa apelez la un serviciu de gazduire a sediului social (in cadrul unui cabinet de avocatura pentru 1 an, sau pe termen nedeterminat, in cadrul unor companii ce ofera aceste servicii). As dori sa stiu daca aveti recomandari referitor la cea mai buna varianta de gazduire a sediului social si daca ar fi probleme deosebite pe care ar trebui sa le iau in considerare referitor la acest aspect.

Multumesc anticipat!
Dan Tudor [anonim]
r

Noul Cod fiscal, adoptat adoptat prin Legea 227 din anul 2015, considera o societate ce realizeaza mai mult de 20% din veniturile sale din activitati de consultanta si management ca fiind o entitate supusa impozitului pe profit in cota de 16%, chiar daca ar fi indeplinite celelalte conditii pentru microintreprinderi. Raportandu-ne la faptul ca impozitul pe dividend este de 5% la transferul catre persoana fizica conform recentei modificari aduse de OUG 50/2015, observam ca impozitarea directa este in procent cumulat de 21%. Considerand ca aceasta societate este inmatriculata in 2016, iar dividendele se platesc in 2017, pentru aceste sume cuvenite persoanei fizice se va datora contributia individuala la sanatate in procent de 5,5%, fara a depasi, insa, un plafon maximal de 5 ori salariul mediu pe economie, valabil in perioada distribuirii dividendului.

Din perspectiva personei fizice ce desfasoara activitati economice, PFA sau intreprindere individuala, impozitele enumerate ca si cote sunt:

16% impozit pe venit
10,5% pensie, plafonat superior la de 5 ori salariul mediu pe economie
respectiv contributia individuala la sanatate 5,5% neplafonata superior in anul 2016, respectiv plafonata superior la 5 ori salariul mediu pe economie incepand cu anul 2017
Adrian Benta [hotnews.ro]
r2.

La o prima vedere, observam ca impozitarea PFA este mai aspra decat impozitarea societatii cel putin pana la atingerea nivelului de venituri de 5 ori salariul mediu pe economie. Insa trebuiesc luate in considerare si alte aspecte decat cele fiscale...
Utilizarea veniturilor realizate de catre societate se va face dupa depunerea situatiilor financiare anuale, de regula in peruioada aprilie-mai a anului urmator. In acest sens, persoana fizica trebuie sa aiba alte surse de venit pentru a nu abuza de fondurile societatii. Si exista si costuri suplimentare generate de organizarea contabilitatii si chiar de unele controale cu amenzi mai mari pt SRL fata de PFA.
Avantajul de maxima importanta al PFA , in ciuda impozutarii mai aspre, este dreptul a dispune de veniturile incasate chiar de la momentul realizarii acelor venituri, uneori acest avantaj poate fi decisiv in stabilirea acestei forme de organizare.


Personal, consider ca, strict fiscal, impozitarea societatii (SRL) este cea mai convenabila, dupa recenta reducere a impozitului pe dividend de la 16% la 5%.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Existenta unui sediu presupune doar o parte formala la inceputul activitatii, daca dvs desfasurati activitatea la clientii pe care o sa ii identificati. Probleme in activitatea curenta apar la depasirea plafonului de scutire de TVA, de 220.000 RON, cand va trebui sa va inregistrati in scopuri de TVA, fapt ce presupune o procedura mai complicata. In acest moment, se prezuma ca societatea dvs. poate sa efectueze activitati economice si consecinta este detinerea unui spatiu pentru desfasurarea activitatii. Autoritatile fiscale au dreptul sa faca inspectii pentru verificarea spatiului de activitate. In acest context, in prima parte, cat timp activitatea este mai redusa si nu sunteti platitor de TVA, puteti decide in functie de costul cel mai mic pt. obtinerea acelui spatiu. Daca sunteti insa in situatia de a va inregistra in scopuri de TVA, trebuie sa aveti un spatiu propice pt. activitate economica.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Stimate Domnul Adrian Benta,
Sunt inginer pensionar, am un PFA din 2007, cu obiect de activitate - agentii imobiliare(CAEN 6831), neplatitor de TVA, tin evidenta contabila in partida simpla. Eliberez facturi si chitante personalizate pentru comisioanele incasate iar toate acestea precum si alte cheltuieli le mentionez in "Jurnalul de incasari si plati".
Venitul brut, cheltuielile si venitul net le mentionez apoi in anul urmator in Declaratia ANAF 200.
Intrebarea: Voi fi obligat ca din 1.05.2017 sa ma dotez cu casa de marcat electronica fiscalizata ? Multumesc anticipat pentru raspuns.
Radu Ciorobatca [anonim]
Opinia la aceasta intrebare se redacteaza tinand cont de forma actualizata a OUG nr. 28/1999, privind casele de marcat fiscale, republicata cu modificari. In temeiul art. 2, lit. f, o prsoana fizica ce desfasoara activitati independente nu are obligatia utilizarii casei de marcat fiscale. Acelasi lucru este reiterat de HG 479/2003, privind normele de aplicare, art. 15. Presupunand ca va referiti la conectarea caselor de marcat fiscale la ANAF, pt. contribuabilii mici, conectarea caselor de marcat la autoritatea fiscala este obligatorie incepand cu 1 mai 2017.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Stimate domnule Adrian Bentea,
Actualmente am o Întreprindere individuala. De la anul chiar daca am si statut de angajat voi plati CAS ca procent din venitul net limitat la cinici salarii medii nete pe economie. Menzionez ca am o cafenea cu o cifra de afaceri de pana in 65 mii de euro cu doi angajati full time si doi part time.
Va fi mai eficient fiscal sa-mi fac un SRL?
Daca voi scoate dividende pe langa cei 5% impozit, la suma rezultata voi plati si CASS inca 5% chiar daca am si statut de angajat?
Multumesc.
Cu stima,
Daniel Strauneanu
Daniel Stauneanu [anonim]
Stimate domnule Daniel Strauneanu, in primul raspuns postat pe site am enumerat impozitele de plata pt PFA, iar cu aceasta ocazie va amintim ca puteti opta si pt impozitarea activitatii dvs ca microintreprinedre, pana la atingerea unui plafon de venituri de 100.000 Euro. In acest sens, in anul 2016, impozitarea microintreprinderii se face in functie de nr de salariati , cu norma de 8 ore inregistrati de aceasta. Astfel, microintreprinderile fara salariati platesc impozit pe venit de 3%, impozit achitat chiar daca microintreprinderea incheie exercitiul financiar in pierdere. Microintreprinderile cu un salariat platesc un impozit de 2%. Microintreprinderile cu 2 sau mai multi salariati platesc 1% impozit pe venit. Este valabila si o alta facilitate fiscala, respectiv: pt microintreprinderile nou infiintate la care participantii la societate nu au mai avut alte societati, care au un salariat , impozitul este in procent de 1% pt o perioada de 24 de luni de la infiintare, dar cu conditia ca aceasta sa-si desfasoare activitatea minimum 48 de luni si fara dizolvare/lichidare. Coroborand acest fapt cu un impozit pe dividend de 5% , dpv matematic, impozitele pe activiatea de microintreprindere sunt mai mici decat cele ale intreprinderii individuale.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Pt dividendele distribuite, contributia la asigurarile de sanatate 5,5% urmeaza procedura fiscala astfel:
- daca dividendele sunt distribuite in anul 2016, iar beneficiarul dividendului este salariat sau asigurat deja in sistemul public de sanatate, atunci NU se datoreaza contributia individuala de sanatate pt aceastea.
- daca persoana fizica ce incaseaza dividendele, rezindenta in Romania, nu este asigurata social, in sistemul public de sanatate, se datoreaza contributia individala la sanatate aplicata la dividendul brut, distribuit fara ca baza de calcul a contributiei de sanatate sa fie plafonata superior. Practic, se plateste contributie individuala de sanatate pt intreaga valoare a dividendului distribuit.
- Plata se face in baza deciziei de impunere comunicate de ANAF, persoana fizica avand un termen de 60 de zile pt efectuarea platii.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Pt anul 2017, toate veniturile din dividende sunt in sfera contributiei individuale de sanatate in procent de 5,5% , insa pt perosana fizica plafonul maxim la care se datoreaza contributia de sanatate este de 5 ori salariul mediu pe economie ori 12 luni , plafon aplicabil cumulat pt toate veniturile din sfera contributiei la sanatate
Adrian Benta [hotnews.ro]
Am infiintat recent un PFA.
Sediul PFA e in judetul Prahova iar eu am domiciliul in Dambovita. Daca am ales impozitarea dupa norma cum se vor calcula taxele ? Voi fi taxat dupa norma din Prahova sau dupa norma din Dambovita ?
Multumesc.
Daniel [anonim]
Atat actualul Cod de procedura fiscala, cat si noul Cod de procedura fiscala, adoptat prin L 207/2015, in vigoare de la 1 ianuarie 2016, stabilesc pt persoana fizica ce desfasoara activitati independente obligatia de a-si desemna domiciliul fiscal in locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala - art. 31 din Legea 207/2015. Presupunand ca activitatea principala este desfasurata in Prahova, in acest sens trebuie sa va stabiliti domiciliul fiscal in Prahova, respectiv impozitarea se va face dupa normele de venit adoptate de autoritatile competente din Prahova.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Buna ziua, o firma are o garsoniera pe care o inchiriaza catre o persoana fizica (contract pe un an, care se reinnoieste). Toate utilitatile sunt pe firma. Adresa firmei e altundeva.
Cum se clasifica imobilul:
- cu destinatie de locuinta,
- cu destinatie economica?

Va multumesc mult!
Dan [anonim]
Din perspectiva societatii, aceasta realizeaza venituri din exploatare cunoscute in limbajul obisnuit ca venituri din cedarea folosintei bunurilor. Inchirierea este o prestare de servicii, mai ales cand aceasta se face cu plata printr-un contract de inchirere, nu cu titlu gratuit, cum ar fi fost detinerea unui activ in baza contractului de comodat. In acest sens, prin activitate economica, in conceptia noului Cod fiscal, cu privire la impozitul pe cladiri, eu consider ca societatea efectueaza o prestare de servicii cu plata , iar cladirea este impozitata in regim de utilizare economica. 

Ca sa facem o diferenta fata de folosirea cu destinatie rezidentiala, vom presupune o societate la care activitatea are caracter de permanenta, iar respectiva locuinta este folosita cu caracter de locuinta de serviciu. Pt acest din urma caz, consideram ca se va datora o cota redusa de impozit, cota pt utilizare in scop rezidential. Indiferent de scopul utilizarii acestei constructii, va reamintim ca aveti obligatia depunerii obligatiei de impozitare la directia de taxe locale pana pe 31 martie 2016, conform recentei modificari a Noului Cod Fiscal 50/2015. Urmeaza doar ca dvs sa stabiliti daca folosirea imobilului este cu destinatie economica sau rezidentiala.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Asadar daca exista un contract de comodat fara ca vreo cheltuiala sa fie dedusa prin firma (inclusiv fara chirie), putem considera spatiul ca rezidential?

Multumesc
Costin B [anonim]
Buna ziua,
Am doua intrebari legate de interpretarea criteriilor de independenta ale activitatii unui PFA in IT:

4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
Situatie concreta: Acasa lucrez pe laptopul meu, insa cand ma duc la client pentru a implementa solutia, din motive de securitate folosesc infrastructura lui. Indeplinesc sau nu criteriul ?

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
Situatie concreta: 50% lucrez de acasa, si 50% de la client fiind necesar sa colaborez cu angazatii clientului care lucreaza dupa program (sedinte, prezentari, suport, etc)
Indeplinesc sau nu criteriul?

Multumesc,
Ionut
IonutSC [utilizator]
Ambele criterii enumerate de dvs sunt indeplinite partial, iar legiuitorul nu a prevazut o situatie de mijloc. In acest sens, consideram ca trebuie sa ne raportam la alte criterii de departajare, cum ar fi timpul alocat activitatii de acasa , cand sunt folosite bunurile personale si timpul alocat utilizarii echipamentelor clientului. Din aceasta perspectiva, consideram ca modul in care au fost folosite bunurile in cea mai mare dintre perioadele de timp ne arata criteriul dependenta/ independenta.
In ce priveste criteriul 2, consideram ca il indepliniti, respectiv nu vi se impune programul de lucru , dar este caz necesar sa participati la sediul clientului cand salariatii acestuia pot primi lucrarile facute. Eu interpretez acest criteriu ca nefiind unul de impunere a programului de lucru, ci ca o constrangere generata de tipul activitatii prestate.
Adrian Benta [hotnews.ro]
Detin o microintreprindere si nu inteleg de ce legislatia fiscala nu permite unei astfel de entitati sa deduca din baza impozabila cheltuielile elementare de functionare ; salarii , varsaminte legate de salarii , energie electrica , chirie , furnizori de servicii la care obliga legislatia ( verificare metrologica anuala a cintarului , servicii de paza - monitorizare , autorizatii si avize eliberate de institutii ale statului ). Abia dincolo de aeste chletuie;li se pune problema venitului . Va rog sa imi spuneti daca ma aflu in eroare , care este principiul sau ratiunea care stabileste aceasta strare de fapt . Multumesc .
Adrian Popescu [anonim]
Din pacate, nu cunoastem rationamentele avute in vedere de legiuitor, prin care unei microintreprinderi nu i se permite reducerea bazei impozabile cu principalele cheltuieli. Personal, daca as fost in masura sa impun legislatia, nici eu nu as fi permis deducerea acestor cheltuieli, pt ca sistemul de impozitare ca microintreprindere presupune un procent din veniturile realizate indiferent de incheierea in pierdere sau in profit a exercitiului financiar. Cu toate acestea, as fi lasat dreptul societatii sa opteze intre aplicarea impozitului pe venitul microintreprinderii ca o cota din venituri si posibilitatea de a opta pt plata impozitului pe profit.
Adrian Benta [hotnews.ro]
in ce fel sunt afectate intreprinderile individuale de noul cod fiscal?
Chise Andrei [anonim]
Buna ziua!

1. Daca imi fac un PFA pe norma de venit si vreau sa ma ocup cu vanzarea door-to-door a cartilor, mai am nevoie de o casa de marcat mobila? (Avand si in vedere ca as fi pe norma de venit. Stiu ca la ziare nu trebuie bon fiscal dar nu stiu cum sa procedez la carti)

2. Daca PFA este inregistrat in Bucuresti si imi iau o casa de marcat mobila, am voie sa plec cu acea casa de marcat mobila si in alte orase sa vand acolo? (De exemplu, ma duc pana la Iasi la o ruda, am voie sa ii vand o carte in apartamentul ei? Trebuie sa am casa de marcat la mine? Sau ma duc la un targ de carti la Cluj - pot folosi casa de marcat mobila din Bucuresti?)
Mihai [anonim]
Buna ziua,
As vrea sa stiu cum se modifica impozitarea pentru PFA-urile in IT care platesc impozitele la norma de venit. Pana acum daca aveai si carte de munca norma de venit se injumatatea si plateai impozit pe venit si cas la norma. Cum o sa fie in 2016?
Mircea [anonim]
As dori sa stiu daca membrii IF trebuie sa plateasca din 2016 contributia de 10,5% a angajatului pentru fondul de pensii?
Albu Ioan [anonim]
Am PFA pe servicii informatice - pagini web. Nu am avut incasari de vreo 3 ani, sunt pe 0 din lipsa de timp - sunt si angajat cu contract de munca.
1. Sediul e declarat la apartamentul parintilor unde acestia locuiesc. Nu am decontat niciodata cheltuieli de intretinere, nu exista separatie clara intre spatiu de locuit si spatiu de lucru. Cum va fi impozitul incepand de anul viitor, apartamentul va fi considerat spatiu comercial sau va ramane in regim de spatiu de locuit cu impozitul neschimbat ?
2. CAS-ul (pensia) va trebui platit in avans la nivelul a 5 salarii minime pe economie, sau daca nu am activitate si am 0 incasari, avand in vedere ca sunt si angajat si se trage CAS (pensie) din salariu, va fi tot 0 ?
Inca nu am reusit sa ma lamuresc nicaieri cu raspunsurile la aceste intrebari. V-as fi recunoscator pentru lamuriri. Multumesc.
Dan [anonim]
1 As dori sa stiu daca una din conditiile amnistiei fiscale,achitarea obligatiilor aferente lunilor septembrie-martie,se refera la plata luna de luna pana in data de 25 sau este suficient sa fie stinse pana la 31 martie 2016.Multumesc !
onti gheorghe [anonim]
Buna ziua,

Am un PFA cu sediul in apartamentul proprietate a mamei mele. De la anul s-ar putea sa-si deschida si mama PFA in acelasi apartament. Cum se va impozita apartamentul? De la primarie ne-au spus ca inca nu au aparut normele, iar Ministerul Finantelor a spus ca proprietarii cladirilor nerezidentiale au obligatia de a depune un raport de evaluare. Unde as putea gasi o interpretare oficiala a prevederilor privind impozitul pe locuinte? Daca nu ne deducem cheltuielile cu utilitatile, impozitul va fi pentru cladire rezidentiala normala? Va multumesc.
Dana [anonim]
am un apartament unde nu se desfasoara activitate economica, este depozitata acolo doar arhiva firmei. Nu am utilitati pe firma la acea adresa decat internetul, care nu poate fi reziliat pana in vara din cauza perioadei minime contractuale. Ce impozit voi plati din 2016 ?
Andrei [anonim]
Buna ziua,

1. incepand cu 2016, care va fi regismul fiscal al unui SRL cu 3 salariati si cifra de afaceri intre 96.000 si 102.000 euro?
2. care sunt noile plafoane pentru platitorii de TVA?

Multumesc.
Ioana Alexandru [anonim]
1. As dori sa stiu daca in cazul inchirierii unui apartament din baza de calcul a impozitului pe venit se deduc contributiile sociale obligatorii.
2. In acelasi caz de inchiriere a unui apartament va rog sa-mi spuneti daca noul cod aplicabil din 2016 prevede ca trebuie retinuta si virata CAS (pensia).

Va multumesc mult.
dragos [anonim]
1. In 2016 un PFA va mai putea face angajari pe acel PFA?
2. Credeti ca se va anula reducerea impozitului pe dividende la 5% incepand cu anul 2016 conform OUG nr. 50/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal?
Multumesc!
Sorin [anonim]
Buna ziua,
Avem un IMM din 2002, cu sediul in casa in care si locuim(proprietate personala). Pt.desfasurarea activitatii folosim doar o camera, desi nu a fost specificata suprafata in actele societatii. Utilitatile nu le deducem, nu avem o defalcare a acestor cheltuieli si nici nu avem Contract de Comodat. Nu ni s-a cerut atunci(in 2002) pe nicaieri. Intrebarea mea este daca va fi obligatoriu sa incheiem un Contract de Comodat la notar? avand in vedere diferentierea la impozitul pe cladire. Va multumesc foarte mult. Florina Marin.
Marin Florina [anonim]
Stimate Domnule Benta

Va rog sa imi spuneti ce ar trebui sa aleg, in urmatoarea situatie:

Sunt in situatia de a semna un contract de prestari servicii cu o firma de traduceri din SUA. Eu voi actiona ca om de vanzari pentru ei, incercand sa le gasesc clienti prin intermediul Internet/telefon.

1. Ce parere aveti: PFA sau SRL?
Inteleg ca pe cazul unei micro-intreprinderi as avea taxele:

3% din venit - impozit
5% din venit net - impozit pe dividende
5.5%- pentru sanatate (nu am contract de munca, etc)

- Va rog sa imi confirmati

2. Ce cod CAEN sa aleg pentru serviciile oferite de mine(vanzare/intermediere a unor servicii)?

Cu multumiri!
Andrei [anonim]
Potrivit noului cod fiscal 2016, art 459, sunt exceptate de la plata impozitului aferent unei destinatii nerezidentiale spatiile aflate in proprietati rezidentiale detinute de persoane fizice (functiuni mixte) , in care firmele au doar domiciliul fiscal si nu desfasoara nici o activitate economica la acel domiciliu.
1. Ce inseamna nedesfasurarea unei activitati economice in acceptiunea codului fiscal? Inseamna acest lucru suspendarea formala a firmei?
2. Daca firma nu se suspenda, poate firma emite si incasa facturi, daca nu desfasoara activitate economica la domiciliu fiscal, fara puncte de lucru, in conditiile de mai sus, fara a fi considerata ca ocupa un spatiu cu functie nerezidentiala(firma de apt)?
3. Domiciliul fiscal inseamna sediu social?
Multumesc.
doina [anonim]
Avand in vedere noile prevederi, in 2016 pentru un medic care nu este angajat la stat ce forma recomandati? PFA?
bogdan [anonim]
Sunt pensionar,limita de virsta si PFA Platesc contributia la pensii de la 01.01.2015?Daca nu decontez cheltuielile cu intretinerea pentruspatiul pentru care am Contract de comodat, platesc impozit majorat de 01.01.2015. Mentionez ca desfasor activitate de diriginte de santier ,cor 7112.
CHELU FLOREA [anonim]
Buna ziua,

Am un PFA pe norma de venit in IT, am inteles ca se va modifica plata pentru pensii, care va fi cotizatia minima?
De asemenea, vor aparea modificari si la CAS si Impozitul pe profit din norma? TVA se modifica la 19%?

Multumesc
eutoteu [anonim]
Conform noului Cod Fiscal,societatile autorizate sa colecteze materiale metalice si nemetalice(fier vechi,deseuri,etc) sunt obligate sa retina la sursa impozitul pe veniturile din alte surse pentru achizitiile de la diferite persoane fizice(16%)?
Rutcovschi Laurentiu [anonim]
Buna ziua,

As dori sa stiu ce raspunsuri mi-ati putea recomanda la intrebarile urmatoare:

1. Doresc sa-mi deschid o mica bijuterie, cu sediul la domiciliu, unde voi face manopera de reparatii bijuterii, plus voi produce o serie mica de bijuterii pe care intentionez sa le comercializez pe internet. Mentionez ca intentionez sa lucrez singur, fara a avea angajati. Dvs ce-mi recomandati sa deschid, un PFA sau un SRL?

2. Pentru echiparea bijuteriei am facut deja niste investitii considerabile, as dori sa stiu daca voi putea sa le trec la cheltuieli in momentul in care voi infiinta eventualul/a PFA sau SRL, sau aceste investitii se pot considera cheltuieli incepand doar din momentul in care firma a fost infiintata?

Va multumesc,
Cristian Gabriel
Cristian Gabriel [anonim]
Am IF din 2008 cu obiectul de activitate cod CAEN 7490 - alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice. Am urmatoarele intrebari:
1. Cum va fi impozitarea in 2016?
2. Sediul declarat este apartamentul unde locuiesc. Nu am decontat niciodata cheltuieli de intretinere, nu exista separatie clara intre spatiul de locuit si spatiul de lucru. Cum va fi impozitul la apartament incepand de anul viitor ?
Va multumesc,
Eugenia [anonim]
Buna ziua!

Detin un SRL din 2014, pana in octombrie anul curent am platit impozit pe micro de 3% din CA, de la 1 nov 2015 am depasit plafonul de 65.000eur si m-am inregistrat cu impozit de 16% din profit.Avand in vedere ca noul cod fiscal prevede marirea plafonului pana la 100.000 eur ce se intampla in aceasta situatie? Se recalculeaza la inceputul anului si revin la 3% sau raman la 16%?Multumesc!
Irina Boboc [anonim]
Un PFA care in 2015 realizeaza lunar un venit mai mic de 35% din salariul mediu pe economie este obligat sa faca plati anticipate pentru CAS in 2016?
Gabriela [anonim]
Am un PFA la norma de venit pe CAEN 6202 in Tehnologia Informatiei, cu sediul social in locuinta proprie cu contract decomodat; in acelasi timp sunt si angajat cu norma intreaga. Ce modificari de taxe si impozite se prefigureaza in 2016 conf. noului cod fiscal?
Gabriel [anonim]
Lucrez ca consultant IT cu PFA pe baza de contracte de servicii (cod CAEN 6202). La terminarea unui proiect clientul intocmeste un proces verbal de acceptanta pe baza caruia emit factura. In cazul unui control credeti ca este de ajuns procesul verbal de acceptanta pentru dovedirea faptului ca s-a realizat munca comandata sau vor fi cerute si alte livrabile? Daca se cer livrabile in ce forma credeti ca ar trebui sa fie realizate avand in vedere caracterul de multeori abstract al muncii de consultant IT.

Multumesc
Kozma Istvan [anonim]
Buna ziua,

Daca sunt actionar asociat la un SRL si pe langa detin si un PFA, este vreo problema daca PFA-ul are un contract de prestari servicii cu SRL-ul si este platit de acesta din urma?

Multumesc.
Vasile [anonim]
La sediul social, primesc doar corespondenta. Toate celelalte documente ale firmei se afla la sediul firmei cu care am incheiat contract de prestari servicii financiar contabile.
Firma nu are nici un angajat, doar administrator (asociat unic) , activitatea propriu-zisa se desfasoara la un Punct de lucru din alta locatie pt. care am contract de inchiriere si pt. care platesc toate darile catre stat (utilitati, chirie, etc.).
Cum imi va fi calculat impozitul pe apartamentul in care am declarat sediul social al firmei, dar in care nu se desfasoara nici un fel de activitate comerciala?
Sterea Rodica [anonim]
Buna ziua,
Activez ca PFA in sistem real si ma intreb daca este mai avantajos sa mut activitatea pe micro avand in vedere ca din 2016 trebuie achitata o contributie de 10.5% la pensii.
Va rog sa imi spuneti care este forma in care se achita contributiile la pensii pe micro.
De asemenea, daca mai exista si alte contributii in afara urmatoarelor 3% impozit pe venit +5% pe dividente + 5.5% sanatate.
Va multumesc.
Andreea Bunea [anonim]
Se mai mentine din 2016 exceptia de la plata CAS si CASS pe dividende pentru cei care sunt si angajati? Daca se mentine exceptia, angajatul poate fi si part-time, cu 2h/zi sau trebuie sa fie angajat fulltime?
Stefan [anonim]
Buna ziua,
1. Am o microintreprindere cu sediul social in apartamentul propriu, si am specificat la infiintarea firmei ca activitatea se desfasoara la sediul clientului. Impozitul marit se va aplica si in cazul meu?
2. Daca platesc deja contributia de 5,5% fiind angajat ( la firma proprie, sau in alta parte) mai trebuie platita contributia de 5,5% pentru retragerea de dividende?
Multumesc
TonyV
TonyV [utilizator]
Buna ziua! In 2016,intentionez sa achizitionez cateva proprietati imobiliare,in special apartamente, pe care sa le inchiriez.Intrebarea mea este: Cum este mai potrivit ,din punct de vedere fiscal, sa detii aceste proprietati,pe persoana fizica sau pe firma? si daca puteti detalia prin avantaje si dezavantaje. Multumesc!
Mihai [anonim]
Domnule Benta,
Suntem sot si sotie, profesori de matematica, respectiv romana. De la 1 ianuarie 2016 dorim sa facem meditatii intr-o maniera legala, acasa la noi, intr-o camera, pe rand. Intrebarea noastra primordiala este ce ne recomandati ca forma legala cea mai utila si adecvata acestei activitati: fiecare cate un PFA, II, microintreprindere etc, avand in vedere modificarile aduse codului fiscal, in special pe problema impozitelor (impozitarea apartamentelor care au ca destinatie dubla locuirea, dar si sediul social sau/si punctul de lucru).
Cu stima,
Vrinceanu Mircea
Vrinceanu Mircea [anonim]
Buna ziua! As dori sa infiintez o firma si as dori mai multe detalii referitor la codurile CAEN pentru II si SRL (daca este vreo diferenta intre cele doua, cate pot alege si care este taxa aproximativa pentru un CAEN aditional in 2016).

Iar ca a doua intrebare, as dori sa public o carte in viitorul apropiat si m-ar interesa daca as putea sa o public de pe o intreprindere individuala, daca am nevoie de SRL sau daca e mai bine sa o public ca persoana fizica ( in contextul in care pe firma voi desfasura si alte activitati decat publicarea de carti). De asemenea, as vrea sa stiu si daca sunt aspecte pe care trebuie sa le iau in considerare referitor la acest aspect).

Multumesc mult!
Cristina P. [anonim]
Buna ziua! As dori sa lucrez din 2016 ca programator freelancer si as dori sa stiu ce taxe ar trebui sa platesc, cum mas putea inregistra la ANAF, precum si daca ar fi mai avantajos sa lucrez ca persoana fizica sau ca PFA.
Alexandru Grigore [anonim]
Buna ziua,

Am citit noul cod fiscal in legatura cu calculul impozitului pentru situatia de "Calculul impozitului pe cladirile cu destinatie mixta aflate în proprietatea persoanelor fizice" (articolul 459).
Dupa mine ca PFA cu norma de venit in contabilitate simpla (nu deduc nimic din cheltuieli) eu inteleg ca nu platesc nici un impozit diferentiat, dar as dori si de la dumneavoastra o confirmare sau o lamurire.

Daca trebuie sa platesc, de unde iau evaluator acreditat, cat costa, si ce ar trebui ca sa ma optimizez fiscal (sa declar doar o camera la ONRC)?

Multumesc,
Gabriel Bunbac
Bunbac Gabriel [anonim]
Buna ziua
Incepand cu 01.01.2016 se vor aplica prevederile noului Cod Fiscal (la care nu avem inca norme de aplicare - din pacate ).
Acest nou Cod Fiscal prevede printre altele cota redusa de TVA la livrarea apei potabile şi a apei pentru irigaţii în agricultură.
Intrebare : Canalizarea cum ramane ? Cu 24 % normal , sau tratata ca un serviciu conex livrarii de apa si atunci sa se aplice cota redusa de 9%?!
Ce se intampla la cei care au doar contract de canalizare ( pt partea de apa avand foraje proprii )? Ce cota li se va aplica ?
Va multumesc.
CosminTM [utilizator]
Bună ziua,

1. Care este cea mai bună formă de organizare juridică în România, sau dacă e o idee bună să se adopte această măsură, pentru o afacere de comerț cu amănuntul pe Internet, cu furnizori și clienți în străinătate? Concret, marfă cumpărată și cheltuieli făcute în China, marfă vândută și cheltuieli precum și venituri realizate în S.U.A., asociații în România.

2. Pentru imobile, se rentează/este eficient fiscal să fie date în comodat pentru administrare unui P.F.A. sau S.R.L. propriu? Gândul îmi stă la cheltuieli deductibile și reducere impozite/taxe.

Vă mulțumesc!
Alexandru [anonim]
Buna ziua,

am un PFA in domeniu consultanta IT. Momentan am un singur client dintr-o tara membra EU, caruia ii emit o factura pe luna. Pana acum am functionat la norma de venit.
As dori sa stiu daca normele de venit vor mai exista si din 2016 (stiu ca parca ele sunt decise local pe fiecare judet, dar vreau sa stiu daca sunt sanse sa mai fie sau au fost eliminate complet). Intreb asta deoarece la in multe formulari legate de impozitele si taxele aferente unui PFA se mentiona ca se platesc din venitul realizat (nu scria nimic de norma de venit daca e cazul).

Multumesc anticipat,
Vasile
Vasile [anonim]
Sunt proprietarul unui apartament de 3 camere la parter, inchiriat cu contract la Anaf unui cabinet stomatologic/srl.
INTREBARE: Daca eu platesc impozitul pe venitul din chiria primita iar chiriasul isi plateste impozitul pe venitul obtinut de cabinetul stomatologic, va trebui ca incepand cu anul 2016 sa platesc impozit majorat ptr. ca destinatia apartamentului nu mai este locuinta ?
Radu Ciorobatca [anonim]
sediul social al srl este la domiciliu, intr-un apartament de bloc in bucuresti. am contract de comodat pt. 1/3 din spatiu pentru care deduc cheltuielile de intretinere si curent electric. avand in vedere ca sotia mea s-a inbolnavit si are certificat de handicap grad i/grav, suntem scutiti atat ea cat si eu de plata impozitului pe apartament. intrebarea este : cum se va considera 1/3 impozit pentru srl, prin contractul de comodat, dintr-un spatiu la care suntem scutiti de plata impozitului ? va plati srl impozit ? va rog un raspuns cu mentionarea bazei legale. multumesc anticipat !
Dan Andreianu [anonim]
Buna ziua! Multe SRL-uri au sediile sociale in locuintele unuia dintre asociati sau au un contract de comodat cu un prieten pe apartamentul acestuia. Daca avem sediul social in apartamentul in care locuim, iar activitatea economica se desfasoara la un punct de lucru, inteleg ca impozitul nu va fi afectat la sediul social. Insa, ce se intampla daca din cand in cand mai avem oportunitatea sa mai facem cate un serviciu care trebuie efectuat la sediul social (cate o traducere, un design grafic ... anul trecut am avut vreo 3-4 astfel de lucrari) din care in total incasam undeva pe la 400-500 lei pe an? Va multumesc!
Cezar Iacob [anonim]
Buna ziua,

Am un 2 contracte de colaborare cu 2 firme din Germania incheiate in luna septembrie respectiv noiembrie. la prima firma activitatea se desfasoara la sediul acesteia pentru cea de-a doua activitatea o desfasor de acasa si consta in dezvoltarea de aplicatii soft la cerea clientului, plata facandu-se la sfarsit de luna pentru numarul de ore prestate. Pana in acest moment am colaborat cu ei ca si PFA. Cu noile modificari aduse de legiuitor as dorii infintarea unei microintreprinderi pe unul dintre parinti care este pensionar si detasarea mea ca si angajat in Germania unde practic pana acum am desfasurat servicii de consultanta conf. vechilor reglementari PFA (pentru a ma incadra la impozitul pe norma de venit). As dorii sa stiu ce coduri CAEN ar fi recomandate pentru a nu fi discutii in cazul unui control si daca inregistrarea in nomenclatorul operatorilor internationali ar schimba incadrarea din microintreprindere cu impozit pe CA. Multumesc
Ioan [anonim]
Mai raspunde cineva la intrebarile postate sau asta a fost tot ? Cateva intrebari si gata ... :(
Cosmin Muresan [anonim]
Dl. consultant Benta a tinut neaparat sa ofere raspunsuri elaborate, documentate, motiv pt care nu a fost timp suficient in cele 50 de minute ale intalnirii online de miercuri. Insa dl. Benta ne va transmite la redactie raspunsurile pt celelalte intrebari, iar noi le vom publica pe toate. Cred ca va dati seama ca, pt un consultant fiscal extrem de solicitat, e practic imposibil sa actualizeze zilnic raspunsurile. Asa ca le va trimite pe toate in acelasi timp, iar noi le publicam. Putzintica rabdare numai :)
CZamfir [utilizator]

Recomandari

Nu exista niciun articol recomandat