VIDEO. Ceasornicar 2.0: cum muta internetul o ceasornicarie de cartier in piata globala  

de Ovidiu Popica 25 octombrie 2016
Cand spui ceasornicar, te gandesti, de regula, la un mic atelier ingramadit fie in coltul unui mare magazin universal fie intr-un spatiu de cartier in care ar fi incaput, cel mult, o caserie de schimb valutar. Printre mecanisme complicate, rotite, pensete si surubelnite minuscule, meseriasul cu lupa lui cilindrica trudeste aplecat catre lumea mecanicii in pas de furnica si a incordarilor cadentate ale unui fir de par. 

Acum 30 de ani, sa zicem, pasionatii ar fi descoperit-o desfacand vechiul ceas de masa al al bunicilor sau pendula obosita, abandonata intr-o magazie cu vechituri. Curiosii au acum la dispozitie internetul, mai precis Youtube. Dintr-o data, secretele (e-adevarat nu chiar toate) sunt dezvaluite in zeci de filme, simulari grafice, prezentari, comparatii chiar, intre clone uimitor de bine facute si originale. Si, daca sunt domenii carora internetul le vine manusa, atunci ceasornicaria e sigur pe lista. 

Asta a inteles rapid si Marius un tanar inginer (nu in mecanica ceasurilor, ci in telecom) care si-a provocat tatal, ceasornicar pasionat, sa priveasca atelierul clasic de ceasornicarie printr-o altfel de lupa: cea a internetului. Startupcafe.ro a vizitat atelierul Horologer.ro ca sa afle cum privesc afacerea cu ceasornicaria doua generatii de antreprenori: tatal si fiul. 


Filmare si editare video: Balazs Nitsch-Petioky / Video realizat cu echipament Nikon

StartupCafe.ro: Marius Vasilescu, tu ai mutat atelierul tatalui in lumea Internetului. Cum l-ai convins? 

Marius Vasilescu: A fost o discutie in contradictoriu intre viziunea tatalui meu de a porni o afacere si viziunea mea. In sensul ca tatal meu dorea o zona cat mai populata, cu un vad comercial, iar eu am zis ca putem asigura necesarul de clienti prin promovare online. Eu deja aveam cunostinte, si am ales sa ne facem singuri promovarea, prin canale sociale, pe diverse site-uri. 

StartupCafe.ro: Ce efect a avut extinderea prezentei atelierului pe internet?  

M. Vasilescu: In primele luni, majoritatea au fost clienti de pe Internet si multi spun ca datorita prezentarii online au decis ca pot sa aiba incredere in noi. Si, pur si simplu, vin si ne lasa in grija ceasul lor fara sa stea cu o anumita temere.  

StartupCafe.ro: Cum vi s-a parut, domnule Vasilescu lumea asta, a internetului? 

Vasile Vasilescu: Pentru mine a fost o necunoscuta, cred ca este in continuare o necunoscuta, pentru ca nu ma implic foarte tare in promovarea pe internet, Marius se ocupa aproape exclusiv de chestia asta. 

La inceput am fost sceptic, nu prea credeam ca o sa ne vina clienti de pe net, dar se pare ca a fost mai mult decat speram, in sensul ca dupa o perioada de timp am fost de-a dreptul sufocati. Eu care eram sceptic la inceput, fara sa ai un vad comercial cunoscut, fara sa fie foarte multa lume in fata magazinului, sa te vada, sa intre, sa ai o reclama frumoasa... Pur si simplu, doar cu reclamele de pe internet, la un moment dat, am fost invadati de clienti cu ceasuri. 

StartupCafe.ro: Marius a vazut altfel traficul... 

V. Vasilescu: Cu siguranta, da..  :)

M. Vasilescu: Eu stiam pentru ca vedeam traficul pe site, si chiar daca nu eram aici, ii dadeam un telefon si-l intrebam: "Cam cati clienti ai avut azi?" "Pai, au fost mai multi decat de obicei." "Stiu, ca am vazut statisticile".  

StartupCafe.ro: Marius, faci SEO, AdWords, cum promovezi atelierul?  

M. Vasilescu: In primul rand prin AdWords, genereaza cele mai multe conversii promovarea prin Adwords. In al doilea rand, prin social media, pe Facebook mai ales, eu incerc sa creez si articole care sa educe clientii si, in felul acesta, punctam bine si la capitolul SEO. 

StartupCafe.ro: Folositi video la promovare?  

M. Vasilescu: Folosim dar nu artificial. Folosim cand este nevoie, cand trebuie sa aratam ceva, un mecanism, am facut si un live video pe Facebook. 

StartupCafe.ro: Are impact?  

M. Vasilescu: Are. Are pentru ca e diferit fata de imagine, imaginile pot fi foarte mult retusate. Intr-un video se vede cum facem lucrurile, ca si cand clientul ar fi aici. 

StartupCafe.ro: Domnule Vasilescu, de cand va ocupati de ceasornicarie?  

V. Vasilescu: De foarte multi ani. Trebuie sa ma gandesc bine. Cred ca imediat dupa '90 am inceput cu reparatiile. Atunci cred ca a fost initierea mea. 

StartupCafe.ro: Inainte ce ati facut? 

V. Vasilescu: Mecanica fina si optica la un institut de cercetare. 

StartupCafe.ro: Cum v-ati decis sa va apucati de reparatii de ceasornicarie?  

V. Vasilescu: A fost oarecum independent de vointa mea. La institutul la care lucram, noul director de dupa '90 a adus din Germania foarte multe ceasuri cu mici defecte, cazute de pe banda, deci date cumva la o parte dintre ceasurile bune. Asta era o afacere dupa '90. Si, fiind printre putinii cu specialitatea de mecanic-mecanica fina, m-a obligat sa le repar, fara ca eu sa am notiuni ample despre chestia asta. 

Nu eram ceasornicar atunci, eram doar asa, un pasionat... Desfaceam ceasurile, ale mele, ale vecinilor si cam atat, ma opream la un anumit nivel. Am lucrat acolo cred ca vreo patru-cinci ani, facand numai reparatii in fiecare zi, opt ore pe zi asta faceam. Dupa care incet-incet, firma s-a desfiintat si am fost nevoit sa ma angajez in alta parte. 

Am lucrat pe la vreo 2-3 distribuitori de ceasuri, dupa care mi-am deschis un atelier propriu. Sigur, un atelier micut, intr-un cartier, cu mici pretentii la inceput, dupa care, vazand cum evoleaza aceasta industrie, mi-am pus un CV pe internet si am fost cautat de o firma, una dintre primele de pe piata romaneasca, daca nu cumva chiar prima. M-au contactat, am dat o proba de lucru, am fost acceptat, m-au angajat si am lucrat mai multi multi ani acolo.  

StartupCafe.ro: Acum sunteti pe cont propriu, aveti propriul service. E o afacere sa repari ceasuri, azi?  

V. Vasilescu: Da, peste un anumit nivel cred ca da. Pentru ca deja ceasurile nu mai sunt cele pe care le stiam in copilaria mea, in tineretea mea, deja este o invazie de ceasuri elvetiene si sunt foarte multe cu complicatii. Si atunci, daca ajungi la un numit nivel, intr-adevar este o afacere, devii cunoscut, te cauta lumea pentru ceasurile premium. Pentru ceasurile mai modeste, ca sa zic asa, cred ca ar fi si acolo o afacere, dar acolo e mult de munca si bani putini.  

StartupCafe.ro: Aveam impresia ca piata este invadata mai degraba de ceasuri facute prin China, de replici...Ma insel?  

V. Vasilescu: Este, nu gresiti, este cumva invadata, dar nu toata lumea cumpara replici, sunt relativ putine persoane care cumpara si-n general sunt cei care isi doresc un ceas de un anumit nivel, nu si-l pot permite si atunci fac un compromis, cumva, sa-si ia unul care arata si scrie pe el la fel. Stie ca nu e autentic, dar nu-si permite unul autentic din cauza pretului. 

StartupCafe.ro: Ce trebuie sa stiu daca intru in negustoria cu ceasuri de calitate, pe Internet?  

V. Vasilescu: In ultimii ani oamenii ?intesc la ceasurile mai bine cotate si atunci, sigur, avand internetul la dispozitie, cauta si pe Amazon, pe eBay si pe alte site-uri, ale noastre. Insa multi au cumparat ceasuri noi si s-au dovedit a fi false.  

In ultimii doi ani, vanzatorii pe internet acorda o perioada clientului, ai cumparat ceasul, ai o perioada in care il poti returna. Perioada in care posesorul se duce si-l autentifica undeva. Daca nu e autentic il trimite inapoi, fara nicio problema. Daca se dovedeste a fi ce voia sa-si cumpere, il opreste. Dar pe internet, in afara de ceasurile noi, multe ceasuri "de firma" sunt, in mare parte, falsuri.  

StartupCafe.ro: Dati-le celor interesati un mic pont: cum sa procedeze in momentul in care aterizeaza pe un site, vad o oferta 'buna' la un ceas scump, care e prea atractiva ca sa fie cu adevarat in regula... cum sa se fereasca de un fals?

V. Vasilescu: N-are cum ... decat daca-l autentifica cineva. Poate sa-l cumpere, cu aceasta perioada in care poate returna produsul, si sa mearga la cineva care poate sa certifice ca este sau nu este autentic. Eu am foarte multi clienti, de ani de zile, care inainte sa cumpere, intotdeauna il autentifica. De multe ori, vin cumparatorii cu vanzatorul impreuna. Nu stiu daca trebuie sa dau nume, sau branduri, sau firme, dar sunt ceasuri destul de scumpe si situatii in care a venit vanzatorul cu cumparatorul si ceasul s-a dovedit a fi un fals.  

M. Vasilescu: In primul rand sa fie atenti la prestigiul site-ului de unde cumpara, la pret care nu trebuie sa fie foarte diferit de preturile de pe site-urile din afara tarii, asta vorbind despre un brand cu prestigiu.  

StartupCafe.ro: Ceasornicarii sunt din ce in ce mai rari, mai ales cei de prestigiu. Unde s-a dus meseria asta? S-a pierdut? O mai recuperam? 

V. Vasilescu: Inainte de '89 erau doua scoli profesionale, una in Bucuresti si una la Arad. Dupa '90 sau desfiintat scolile profesionale si acum, in afara de o ucenicie la cineva cunoscut, care trebuie sa aiba si talent pedagogic, n-ar mai putea invata tinerii ceasornicarie. Din pacate, nici tinerii nu sunt foarte dornici sa invete pentru ca e destul de greu sa stai 8 ore cu lupa la ochi, cu penseta in mana si sa te concentrezi asupra unui singur mecanism pe care nu stii daca l-ai rezolvat sau nu, daca are o defectiune mai mare. 

StartupCafe.ro: E o afacere negustoria cu ceasuri?  

V. Vasilescu: Negustoria cu ceasuri premium ar fi o afacere cu conditia sa te pricepi la ele. La noi, piata inca este propice pentru ceasurile 'pre-owned" (n.r. - la mana a doua). La fel si pentru ceasurile noi, de o anumita calitate, cu pretul care sa fie accesibil mai multor oameni. E un business si pentru ceasurile premium pentru ca sunt foarte cautate de colectionari, de oameni priceputi si sunt oameni care studiaza un ceas foarte multi ani, pana sa si-l cumpere.  

StartupCafe.ro: Marius, daca as vrea maine sa-mi deschid un magazine online si sa ma apuc sa vand ceasuri, la ce trebuie sa ma gandesc? 

M. Vasilescu: In primul rand la o masa critica de clienti. Un site nou deschis n-o sa aiba asa de multe vizualizari, asa de multa vizibilitate. In al doilea rand, la o platforma de tip e-commerce bine pusa la punct si optimizata, automatizata si in al treilea rand la toate prevederile legale, inclusiv sa ne asiguram ca putem oferi garantia, in termen legal. Pentru ca de multe ori daca vrem sa comandam o piesa pentru un anumit ceas, e posibil sa dureze mai mult decat cele 14 zile conform legii, pana vine din Elvetia si-n cazul asta trebuie sa le explicam clientilor dinainte ca asa sta treaba.  

StartupCafe.ro: Dar, am acces usor la niste producatori relevanti, pentru o piata de nivel mediu?  

M. Vasilescu: Nu prea, pentru o piata de nivel mediu conteaza foarte mult reputatia pe care o ai tu, ca vanzator. Trebuie sa ai magazinul intr-o anumita locatie, de multe ori brandurile cer mai multe detalii despre magazine, poze din interior, exterior, ce alte branduri mai comercializezi, chestii de genul asta.  

StartupCafe.ro: Dvs. ca om cu traditie in meserie, ce ati sfatui pe cineva care ar vrea sa inceapa sa vanda ceasuri?  

V. Vasilescu: E destul de complicat ... Ca sa vinzi ceasuri noi trebuie sa indeplinesti anumite conditii, chiar si interiorul locatiei sa fie intr-un anumit fel, sa fie ceasul expus intr-un numit fel si dupa gusturile producatorului. Intotdeauna, producatorul vine sa-si vada marfa aici si daca nu-i convine incepe sa ridice pretentii. Trebuie sa fie intr-o vitrina de o anumita culoare, expus intr-un anumit fel, la o anumita inaltime si nu oricum. Ceasurile mai bune intr-un anumit loc, adica pretentiile sunt foarte, foarte mari si asta din partea producatorilor, nu din partea clientilor.  

StartupCafe.ro: Ati cumparat ceasuri de pe net, domnule Vasilescu? 

V. Vasilescu: Nu, doar piese, ceasuri nu. 


Video bonus pentru pasionatii de ceasuri si mecanisme:

;


Nota redactiei: Marius Vasilescu, unul dintre intervievati, este autor invitat pe Startupcafe.ro unde realizeaza rubrica de stiri despre afaceri in tehnologie, #Newspresso. In timpul liber Marius se ocupa de promovarea site-ului Horologer.ro



Citeste mai multe despre:   
12719 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii