Luminita Pirvu

Vitamin Aqua - o afacere cu fonduri europene. Cum au reusit trei tineri sa intre pe piata producatorilor de racoritoare



Vitamin Aqua este o fabricuta care produce pe piata romaneasca apa cu vitamine. Afacerea este condusa de trei tineri din Piatra Neamt - Ruxandra, Eduard Alexianu si Alexandru Melinte. Cu ajutorul fondurilor europene, de circa 200.000 de euro, cei trei au scos pe piata, cinci sortimente de apa cu vitamine, iar dupa un an de la prima productie produsele lor se vand in benzinarii, in mall-uri si supermaket-uri.

Ruxandra a terminat Facultatea de Economie si la 29 de ani are doctorat in Istorie, Eduard isi face masterul in vanzari iar Alexandru a terminat Facultatea de Arte Plastice si Design si este pasionat de motociclete.

Inainte de a termina facultatea Ruxandra Alexianu si-a evaluat oportunitatile si a ales initiativa pe cont propriu. Plecata afara cu bursa, Ruxandra a vazut si folosit produsele racoritoare cu vitamine si s-a gandit sa implementeze conceptul si pe piata din Romania.

Impreuna cu prietenul ei Alexandru au depus un proiect pentru accesarea fondurilor europene pe masura 312, prin ministerul Dezvoltarii Regionale. In 2011 au depus proiectul iar in noiembrie 2013 au primit vestea ca acesta este eligibil si vor obtine finantarea in valoare totala de 200.000  de euro. 

"In timpul studentiei am vizitat si cateva tari din Europa si am vazut ideea de apa cu vitamine. Mi s-a parut ceva wow si chiar imi spuneam in calitate de consumator ca noi nu avem asa ceva.Cand ne-am intors acasa, ne-am grabit foarte tare sa strangem o echipa cu care sa ne facem proiectul, nu aveam cunostiinte in domeniul alimentar si nici pe zona de accesare fonduri. Am reusit sa facem un studiu de fezabilitate si l-am depus in mai 2011. Cand am aflat ca a fost aprobat proiectul, a fost un soc, nu ne mai asteptam la nimic", explica Ruxandra.

Dincolo de banii obtinuti prin fonduri europene, Ruxandra si Alexandru au mai investit aproximativ 100.000 de euro, bani care i-au primit de la parinti. 

Implementarea proiectului a durat circa 3 ani si au lucrat cu firme specializate in domeniu. Pe partea de proiectare tehnica au contractat o firma beligana de hale metalice - Fresomat, partea de tehnologie au lucrat cu un specialist in fonduri eruopene, iar pe partea de retete si ingrediente lucreaza cu una dintre cele mai mari firme din Germania.
 
Procesul de productie incepe din laboratorul propriu unde se fac retetele celor 5 produse, in tancuri se amesteca ingredientele cu apa, se pasteurizeaza si se imbuteliaza. Fabricuta are si o sectiune separata in care se proceseaza ambalajul. Recipientele sunt cumparate din Europa si vin sub forma unor fiole care se introduc intr-un aparat de suflat si devin peturi.

"Am reusit sa venim cu o reteta sub nivelul de calorii al celoralte produse de pe piata plus o baza de vitamine mai solida. Toate toate cele cinci produse au fost gandite unitar sa fie incadrate in clasa premium accesibil pentru ca tinta noastra este sa si exportam produsele", explica tanara.

Fabrica se afla in judetul Neamt, in satul Socci iar capacitatea de productie este de 400.000 de unitati pe luna. In prezent, functioneaza la doar 20% din capacitatea de productie, dar oscileaza in functie de comenzile pe care le primesc.

Pentru tot procesul tehnologic, pornind de la creearea retetelor pana la imbuteliere si depozitare firma are 6 angajati. Pe partea de managament si marketing, in afacere au intrat fratii si verii celor doi, toti tineri pana in 30 de ani. In total afacerea are 10 angajati. Ruxandra este mangerul firmei iar Alexandru supravegheaza procesul de productie si calitate.

In august 2015, au scos pe piata primele produse pe care le-au promovat la o petrecere in Piatra Neamt - Iglue Tesla. "Feedbackul a fost foarte bun, nu numai ca am vandut toate produsele dar am devenit foarte cunoscuti si in numai doua saptamani brandul a capatat popularitate, a devenit super cunoscut in randul tineriilor din Piatra", explica Eduard Alexianu, varul Ruxandrei si expertul in vanzari.

Au continuat sa isi promoveze produsele la evenimente mici, precum, petreceri, concursuri de skateboard-uri sau concerte prin baruri.


Cum au intrat pe piata

Eduard Alexianu, varul Ruxandrei este absolvent al Facultati de Economie din Bucuresti, in prezent student la master. In 2015, a fost cooptat in echipa si este expertul in vanzari. "Ni s-au inchis multe usi in nas, majoritatea distribuitorilor din tara vor produse deja consacrate, ei nu vor sa munceasca deloc. In Romania distribuitorii sunt foarte reticenti la tot ce este nou si toti ne spuneau ca este un produs de nisa. Singuri care au fost deschisi au fost cei la la AlmaTeam. Aici am gasit un sprijin si oameni deschisi care au vrut sa creasca produsul".
 
Au inceput colaborarea cu firma distribuitoare cu 870 de sticle. Eduard a mers pe teren cu agentii firmei de distributiei pentru a testa piata din Bucuresti si a observat care este ritmul, care sunt tendintele, si problemele in piata. In prezent vand pana la 30 de paleti (1 palet 870 de peturi) pe luna.

"Piata este complexa feedbackul consumatorului final e cel mai important. Avem de aface cu o mentalitate innvechita a agentiilor si distribuitorilor care sustin ca nu il pot vinde dar realitatea din teren este alta", explica Eduard. 

Megabrandurile sufoca piata iar statul nu protejeaza producatorii locali

Dupa un an de la prima sarja imbuteliata au reusit sa obtina contracte si cu distribuitori locali din Timisoara, Constanta, Cluj, Iasi, Bacau, Suceava. De asemenea au negociat si au reusit sa-i convinga pe cei la la Rompetrol si Socar sa le comercializeze bauturile in benzinarii. In mall-uri sunt prezenti prin intermediul Auchan, Immedio dar si in supermarket-uri ca Mega Image. In prezent au 500 de locatii in care sunt reprezentati. 

Publicul tinta sunt tineri si piata de desfacere este exclusiv cea din mediul urban. Ruxandra povesteste cat de greu le-a fost sa se lupte cu mega-brandurile care au acaparat piata de racoritoare.

 "La prezentarea produselor in frigidere a fost o problema foarte mare si nu aveam loc de afisaj. Ca mici producatori nu ne-am permis sa cumpara frigidere pentru 500 de locatii in care suntem prezenti dar teoretic aveam dreptul de afisaj. La nivel european 20% din spatiile din frigidere sunt alocate pentru micii producatori.  La noi nu se pune problema, sunt extrem de rigizi iar statutul roman nu protejeaza producatorul local".

O alte problema cu care s-au confruntat a fost cea a birocratiei si a controalelor excesive facute de inspectorii institutiilor de stat. "Nu cred ca exista institutie care sa nu fi fost la mine in control iar anul acesta am avut lunar control de la o institutie pe aceiasi tema. Trebuie sa dai aceleasi explicatii de zeci de ori, totul este haotic. De exemplu am avut probleme pentru faptul ca am text in engleza pe eticheta insa eu am respectat legislatia europeana care se aplica si la noi. A trebuit sa le explic asta in fiecare luna pentru ca veneau echipe diferite de la aceiasi institutie.Imi spuneau: <Suntem aici sa amendam producatorii locali>. Este un control agresiv si excesiv iar statul nu-si protejeaza micii producatori ci din contra". 

Profit si planuri de extindere
In 2015, au incheiat pe profit si au inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 50.000 euro, potrivit fondatoarei Vitamin Aqua, iar in acest an estimeaza dublarea afacerilor.
Cat despre planurile de viitor, ei vor sa acceseze noi fonduri europene pentru modernizarea si extinderea fabricii. Targetul pentru 2017 este sa creeze noi sortimente de produse Vitamin Aqua si sa infiinteze un departament care sa pregateasca strategia de export in Europa.
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
O excrocherie In urma cu 40 ani un american smecher si hot lansa pe piata Listerin , o apa indulcita colorata care impiedica respiratia urat mirositoare. Apoi, inventeaza o apa tot colorata cu vitamine care revigora organismul americanilor. A avut succes pentru ca prostii i-au cumparat sticlele pana cand s-a constatat de OMS ca respectivele lichiori nu aveau proprietatile laudate, iar smecherul si firma lui au fost condamnati. Sper ca astia sa nu pateasca la fel pentru ca OLAF nu ii va ierta.