Raluca Abrihan

Studioul independent care face jocuri de mobil pentru Disney. Dupa Cinderella sau The Martian, Amber Studio pregateste un produs 100% romanesc

Imagine principala
VIDEO Studioul independent care face jocuri de mobil pentru Disney. Dupa Cinderella sau The Martian, Amber Studio pregateste un produs 100% romanesc
​Unul dintre cele mai mari studiouri independente de jocuri, din Romania, anunta de curand lansarea aplicatiei de mobil pentru Android a jocului din spatele "The Martian" – unul dintre cele mai asteptate filme ale momentului. Compania este Amber Studio, lansata in urma cu trei ani, dar cu o ascensiune rapida in piata. Care este povestea din spatele ei, ce alte jocuri mai pragatesc si incotro se duce industria locala de gaming, intr-un interviu cu Dragos Hancu, fondator si CEO al Amber Studio.


Operator/ editor: Balázs Nitsch-Petioky / Video realizat cu echipament Nikon

Dupa cativa ani petrecuti in Gameloft, Jamdat si EA (Electronic Arts), in 2012, Dragos Hancu (38 de ani)  s-a hotarat sa incheie capitolul - angajat in multinationala, sa renunte la “jobul caldut” si sa-si incerce norocul in antreprenoriat, mai ales ca avea avea cateva promisiuni din partea unor potentiali colaboratori. Si, ceea ce aproape ca a ajuns o poveste clasica pentru startup-urile din IT, alaturi de doi programatori, intr-o mica garsoniera din Bucuresti, au inceput munca la primele proiecte, care nu s-au lasat deloc asteptate. Investitia initiala in lansarea Amber Studio a fost pana in 50.000 de euro (din surse proprii), bani pe care Dragos Hancu spune ca i-a recuperat in mai putin de un an.

“Primele doua proiecte au constat in doua portari (doua jocuri), de pe iOS pe Smart Tv-uri. Au fost proiecte destul de complicate. A trebuit sa rescriem absolut tot. Au durat aproape trei luni, dar in urma lor au venit multe altele, ceea ce ne-a permis sa ne dezvoltam”, spune fondatorul Amber Studio.

A pornit la drum cu intentia categorica de a se adresa pietei internationale si cu dorinta de a ajunge sa creeze jocurile lor proprii, orginale. “Dupa aproape trei ani de activitate inca n-am reusit sa facem jocurile noastre pentru ca vrem mai intai sa ne stabilizam din punct de vedere al cash flow-ului, al echipei si al experientei, inainte de aporni in aventura respectiva”, precizeaza Dragos Hancu.

Sunt destul de multe studiouri independente mici in Romania, cu pana la 6 angajati, care pleaca din start de la ideea de a lansa jocul lor propriu. O ideea sortita esecului – sustine Hancu. “Pentru ca iti dai seama dupa un anumit numar de luni ca nu ai destule resurse, ca nu ti-ai vandut destul de bine proiectul. Apar alte necunoscute pe drum. Noi n-am facut asa. Am zis: muncim, ne angajam in proiecte, crestem echipa si la un moment dat vom putea face si jocurile noastre. Suntem aproape in punctul acela”.

Preconizeaza ca la finele acestui an, sau inceputul anului urmator, jocul va fi gata de lansat pe piata. Va  fi disponibil pe toate platformele, Android, iOS, Windows si va fi gratuit, pentru ca “nu poti sa supravietuiesti in ziua de azi pe modelul premium”, spune Hancu.

Totusi, au in portofoliu jocuri create 100% de ei, precum “Cinderella”, dar IP-ul (drepturile de autor) si conceptul apartin Disney Interactive, gigantul american care le-a adus primele contracte importante si care a ramas cel mai mare client al Amber Studio. Circa 40% din cifra de afaceri a companiei vine din proiectele pe care le fac pentru Disney. Amber Studio estimeaza o cifra de afaceri de 6 milioane de dolari pentru 2015.

Ce jocuri prefera sa joace un gamer-antreprenor?

“Nu ma mai joc atat de mult cum ma jucam inainte, probabil ma joc cam 2-3 ore pe zi. Sunt multe RPG-uri (n.red. role-playing games – jocuri in care iti asumi rolul unui personaj) pe care le-am lasat in urma pentru ca n-am avut timp de ele, Dragon Age, Fallout sau StarCraft II. Nu prea am timp sa explorez si alte cai mai putin batatorite”, povesteste fondatorul Amber Studio. Ii plac jocurile de strategie, dar stie ca acestea nu vor fi niciodata o miza pentru firma lui. “Ne orientam mai mult catre piata de mobile (unde jocurile de strategie nu prea isi au locul). Asta este un business si trebuie sa fim realisti, vom face si ce ne place, intr-o oarecare masura, dar trebuie sa facem ce e corect pentru dezvoltarea firmei si dezvoltarea noastra”, spune Dragos Hancu.

De obicei, lucreaza in paralel la circa 10 jocuri diferite. Unul dintre cele mai recent lanasate a fost aplicatia de mobil pentru Android a jocului din spatele "The Martian". Pentru acest proiect au lucrat impreuna cu Fox Digital Entertainment, divizia Twentieth Century Fox care dezvolta si produce aplicatii si jocuri, si cu dezvoltatorul Little Labs, un studio de jocuri independent din Los Angeles. Au avut la dispozitie doua luni sa termine proiectul pentru ca jocul trebuia sa fie lansat in acelasi timp cu filmul. “Ceea ce in general este destul de mult pentru un proiect de mobile”, precizeaza Hancu. Dar presiunea in cazul acestui proiect a veni in special din cauza faptului ca acest joc trebuia adaptat si pentru smartwatch-uri, mai exact pentru Apple Watch si Android Wear, cu caracteristici speciale si un nivel de interactivitate special construit pentru acestea.

Nu crede intr-o piata a jocurilor pentru smartwatch-uri. Pentru ca, spune el, un joc este facut sa te poti transpune intr-o alta lume, “sa ai o fantezie de un fel sau altul. Cata fantezie poti sa ai pe un ecran de 3 centimetri si 200x200 de pixeli? Si modul de control este destul de dificil. Investitiile din zona asta vor, momentan, doar sa testeze piata. Dar nu cred ca jocurile acestea pot fi vreodata profitabile”.

Cat despre industria de gaming de la noi, Dragos Hancu crede ca mai are mult pana sa ajunga la maturitate. Recunoaste ca in ultimii ani au aparut cateva companii romanesti destul de puternice, precum MavenHut sau Mobility Games, dar inca foarte putine. “Pe langa acestea mai sunt o serie de initiative foarte mici, 3-4 baieti intr-un garaj care incearca sa isi faca jocul lor, dar deobicei aceasta abordare, asa cum am spus-o si mai devreme, nu prea are sanse, poate avea succes doar printr-o minune”, declara reprezentantul Amber Studio. Dar e convis ca lucrurile se vor schimba in bine si vor evolua spectaculos in urmatorii 5 ani.

Compania are in prezent 170 de angajati si spera ca in urmatoarea perioada sa poata sa isi mareasca echipa. Inca de la inceput principiul pe care s-a bazat atunci cand si-a ales oamenii alaturi de care sa lucreze a fost acela de a cauta oameni cu experienta in domeniu, in special pe partea de programare, drept urmare, are in echipa specialisti si peste 65 de ani. Totodata, sustine ca salariile in companie sunt peste media pietei.

Pilonii de business ai Amber Studio sunt reprezentati de departamentele QA, Deployment si Creatie. Pilonii de servicii, Deployment si QA, reprezinta core business-ul Amber, dar studioul investeste de asemenea in departamentul Creatie.
Parallax

Vizualizari
1819
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri