Raluca Abrihan

BlaBlaCar isi cauta echipa in Romania. Cine este tanarul antreprenor care a adus platforma de ridesharing pe plan local

Imagine principala
BlaBlaCar isi cauta echipa in Romania. Cine este tanarul antreprenor care a adus platforma de ridesharing pe plan local
In luna aprilie a acestui an, una dintre cele mai mari platforme de ridesharing, BlaBlaCar (o platform care interconecteaza conducatorii auto cu pasagerii care merg in aceeasi directie) a preluat startup-ul AutoHop, care dezvolta o platforma similiara si care era deja prezent pe piata din Romania. Acum, vrea sa se extinda si mai puternic in piata locala si isi cauta o echipa care sa lucreze pentru platform din Romania.

BlaBlaCar, companie franceza infiintata in 2014, care a reusit in scurt timp sa obtina statutul de companie unicorn, s-a extins in acest an in Romania, Ungaria, Serbia si Croatia prin preluarea AutoHop - startup lansat in 2012 in Ungaria de Istvan Haidekker si alti doi tineri antreprenori. El conduce, in prezent, operatiunile companiei in regiune si spune ca e convins ca in cativa ani platforma va avea in Romania aproape 5 milioane de utilizatori. In conditiile in care, in total, sunt peste 20 de milioane de membri din 19 tari care se folosesc de aceasta retea de transport.

Istvan Haidekker  a povestit , in cadrul evenimentului Startup Grind Bucuresti, cum a aparut ideea lansarii unui astfel de business. Absolvent de Finante Banci, el spune ca isi dorea dupa terminarea studiilor sa lucreze in domeniul bancar, dar "norocul", marturiseste acum, a facut sa nu fie posibil acest lucru in 2011 cand si-a absolvit studiile masterale. Asa ca s-a angajat la un fond de investitii (un ventrue capital) in Ungaria si a lucrat in acest domeniu timp de doi ani. "O experienta care m-a ajutat mult in dezvoltarea afacerii si in a intelege foarte bine ce am de facut pentru a obtine o investitie pentru startup-ul meu", spune Istvan Haidekker.



Inainte de acesta etapa el nu era strain de experientele antreprenoriale si spune ca a urmat modelele de antreprenori pe care le-a avut in familie. A calatorit mult, a trait o perioada in Canada si in Marea Britanie, iar la 18 ani parintii i-au spus ca ii vor plati studiile, dar daca vrea bani de buzunar va trebui sa munceasca. Pasionat de schi, prima solutie care i-a venit in minte a fost aceea de ase face instructor de schi si sa lucreze pe cont propriu. In scurta vreme si-a dat seama ca nu este o afacere prea banoasa mai ales avand in vedere ca e vorba de un business sezonier. A lucrat apoi pentru doua fonduri mari de investitii din Ungaria, dar isi dorea in continure o afacere proprie. Impreuna cu fratele sau au studiat piata si au pus pe masa cateva idei, iar in cele din urma au ales sa lanseze o platforma de ridesharing. Si-au luat si un programator bun in echipa si s-au pus pe treaba.

"Ne-am uitat la cateva astfel de companii care existau deja in lume si ne-am dat seama ca pentru o piata mica precum cea din Ungaria aveam nevoie de un serviuciu mainstream, pentru ca cele de nisa nu vor rezita intr-o piata atat de mica. Apoi, trebuia sa fie si ceva apropiat de cultura noastra sa iei pe cineva la autostop era ceva bine cunoscut in Ungaria. De altfel era un obicei comun si aici in Romania si in multe alte tari europene", spune Istvan Haidekker.

Au fost si greseli, ca in cazul oricarei afacere aflate la inceput de drum, mai spune co-fondatorul AutoHop. Spre exemplu, planuiau sa lanseze aplicatia in luna septembrie, in 2011, dar au reusist sa iasa pe piata abia in august 2012. Au lansat tot atunci un video explicativ, care arata cum funcitiona platforma. "Am investit in realizarea acestui video mai mult de cat am investit intr-o intreaga campanie de marketing in primele patru luni", isi aminteste Istvan.
 
Pentru ca aveau nevoie de investitii solide pentru a se extinde in afara Ungariei au apelat la fondurile de investitii, dar doi ani mai tarziu a venit si oferta din partea BlaBlaCar.  "Noi nu am vandut compania celor de la BlaBlaCar, noi am devenit partenerii lor", sustine Istvan.

Odata cu preluarea AutoHop, compania franceza a mai preluat alte trei platforme similare. "Nu am fost ultimul startup care s-a alaturat BlaBlaCar, aceasta strategie a lor a continuat, alte doua firme fiind integrate ulterior", spune reprezentantul BlaBlaCar.

La lansarea pe piata din Romania au lucrat cu un partener care le-a oferit serviciile necesare de dezvoltare a platformei locale, dar acum, pentru ca isi doresc sa creasca numarul de membri de aici au hotarat sa formeze o echipa care sa se ocupe de operatiunile din Romania. "Vrem sa angajam 3-4 specialisti pana la sfarsitul anului", declara Istvan Haidekker.

Nu a dat detalii legate de numarul de utilizatori romani ai platformei, insa estimeaza ca in urmatorii ani BlaBlaCar ar putea sa ajunga in Romania la circa 5 milioane de membri. Distanta medie parcursa de romanii care isi aleg soferii prin BlaBlaCar este de circa 280 de kilometri.

Cat despre pretul platit pentru fiecare cursa, directorul companiei spune ca BlaBlaCar nu impune un pret fix pe kilometru, acesta neavand cum sa fie la fel in fiecare tara in care sunt prezenti. Compania recomada doar un pret minim si impune un pret maxim. Platforma din Romania nu este inca monetizata, cum este cea din Marea Britanie, spre exemplu, unde utilizatorii isi rezerva calatoria si o platesc online, BlaBlaCar percepand un comision fix din aceasta tranzactie.

Intrebat daca firma lor nu a avut probleme legale, cum s-a intamplat in cazul Uber in diferite tari,  Istvan Haidekker spune ca BlaBlaCare este un business diferit, care se refera doar la ridesharing, "un concept care nu este ilegal nicaieri. Asa cum iti iei prietenii sau familia cu masina cand pleci undeva, asa poti sa iei si un utilizator al acestei platforme. Exista tari care au legislatie care reglementeaza ridesharingul. Romania a preferat sa nu faca asta", sustine Istvan.

Doar ca, in luna iunia a acestui an, a intrat in vigoare si la noi asa-numita lege a autostopului (Legea nr. 129/2015), care interzice, printre altele transportul public contra-cost de persoane, cu un autoturism care nu detine autorizatie taxi valabila.

Cum functioneaza BlaBlaCar?
Cei care doresc sa ajunga dintr-un oras in altul trebuie sa caute pe site sau in aplicatie orasul de plecare si cel de destinatie, isi aleg apoi soferul cu care vor sa mearga si apoi trebuie sa ajunga la locul de intalnire. Plata se face in timpul cursei. Soferii sunt evaluati de pasageri direct pe platforma. La o simpla cautare a unei curse Bucuresti - Baia Mare, aplicatia ne-a aratat ca  sunt 6 soferi, cu 15 locuri disponibile, in total, care se ofereau sa ia pasageri (cautarea a fost facuta fara o setare a unei date de calatorie), iar pretul mediu cerut era de 80 de lei de persoana.
Parallax

Vizualizari
911
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
mdea Se pare ca cineva are norma la scris articole. In primul rand e ilegal in RO sa ceri bani ca sa transporti pe cineva, era legea aia de au votat-o cu trimitere la Uber iar apoi erau vre-o 3-4 grupuri/siteuri care faceau asta anii trecuti si acum nu a mai auzit nimeni de ele. Unu era interns promovat. Deci ce e nou aici?
poza de profil
bla bla car vs uber adica uber e ilegal iar bla bla car este legal?

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri