Claudiu Zamfir

Romanul care se bate cu Apple si Samsung. Cele mai utile 19 sfaturi de la initiatorul Vector Watch pentru oamenii de afaceri romani

Imagine principala
Romanul care se bate cu Apple si Samsung. Cele mai utile 19 sfaturi de la initiatorul Vector Watch pentru oamenii de afaceri romani
​Un roman a plecat la Londra sa se bata cu Apple si Samsung pe o pata relativ noua: cesurile inteligente. Andrei Pitis a intrat in atentia presei internationale cu Vector Watch, firma sa cu care produce smartwatch-uri.

In primavara, BBC l-a remarcat la prestigiosul salon de ceasuri de la Basel, Elvetia, unde Vector Watch a intors privirile presei internationale de specialitate cu o chestie tare: bateria tine mai mult decat la smartwatch-ul lui Apple. "Simplul fapt sa fii in acelasi titlu de presa cu Apple este pretty awesome", a povestit Pitis la Startup Grind Bucuresti, o intalnire cu tinerii antreprenori din zona de tehnologie.

Device-ul sau se pozitioneaza mai mult spre un ceas clasic decat spre conceptul smartwatch. Vector are ecran alb-negru si nu este touch, ca la Apple sau Samsung, insa are avantajul ca nu trebuie sa-l incarci in fiecare zi. Altfel, musca bine din piata de smartwatch - se conecteaza la smartphone si poti, de exemplu, sa vezi pe ceas cine te suna.

Pentru a construi un brand international, Pitis si-a inregistrat firma la Londra si si-a luat manageri straini de nivel inalt: fostul CEO al Timex, Joe Santana, si pe Steve Jarvis, care a lucrat la Nike unde a proiectat bratarile de fitness devenite celebre.

"Eu cred ca Vector este un brand international. Brandul in sine este creat cu ajutorul creating-directorului nostru care este britanic, Steve Jarvis, si care acum locuieste in America. Deci  nu cred ca poate fi vorba de un brand romanesc, insa este vorba despre brand international, un brand britanic daca vrei, cu tehnologie si inovatie romanesti", a declarat, pentru StartupCafe, Andrei Pitis.

In septembrie 2015 smartwatch-ul Vector urmeaza sa iasa oficial pe piata, insa antreprenorul roman recunoaste ca in Europa i-ar fi dificil cu un brand romanesc. "Eu cred ca este o realitate, pana la urma, ci nu un handicap major", mai spun el. 

Totusi, sunt firme care sustin ca produc device-uri de tehnologie inalta, dar nu fac de fapt nimic, ci cumpara din China aparate fabricate acolo de la concept pana la manufactura, pe care lipsesc o emblema si le vand mai scump in Romania.

"Este un business foarte mare in China. Exista foarte multe fabrici care au tablete sau telefoane, smartwatch-uri, bratari pentru fitness care au designul lor si tu doar te duci acolo, spui cum se numeste firma ta, comanzi 100.000 de bucati si ai produsul tau", spune Pitis, intrebat despre astfel de cazuri.

In schimb, Vector Watch - sustine el - are concept, design si breverte proprii, iar in China se face doar fabricarea.

"Noi avem designul propriu, avem si niste inventii, niste patente. E foarte greu sa determini fabricile sa faca ceva pe designul tau. Fara oamenii acestia din industria de ceasuri pe care i-am atras in echipa nu am fi reusit sa demaram un astfel de proiect. Fabricile nu s-ar fi uitat la noi. In China exista firme care fac carcase de ceasuri pentru marci uriase, marci elvetiene. Si fac carcasele astea de poeste 30 de ani si le fac foarte bine - explica Andrei Pitis.

  • StartupCafe a extras 19 sfaturi importante din declaratiile sefului Vector pentru antreprenorii romani:

1. Timing-ul. Foarte important este sa ai ideea potrivita la momentul potrivit si in locul potrivit. Aici intervine timing-ul, iar pentru un timing bun poti sa evaluezi piata si sa anticipezi incotro se indreapta nevoile consumatorului si preturile. "Cinci lucruri sunt cele mai importante in dezvoltarea afacerii. Primul este timing-ul. Mai ai nevoie si de noroc, dar norocul este legat de timing, care este crucial", crede Pitis.

2. Gandeste cu un pas inaintea celorlalti. Pentru a veni pe piata cu un produs care sa faca diferenta si sa fie cumparat este nevoie ca antreprenorul sa inteleaga tendintele unei anumite piete si sa gandeasca inaintea companiilor deja existente in piata cu cel putin un pas inainte, in intampinarea nevoilor cumparatorilor.

"Aproape inainte sa apara iPhone m-am gandit ca aplicatiile mobile or sa fie <<big>>. Am vorbit cu o multime de lume atunci si mi-au spus <<Nu e adevarat, aplicatiile pe Windows or sa ramana cele care or sa se vanda cel mai mult. Astea mobile n-or sa se vanda niciodata>>. Si s-a intamplat. Au fost mai multe momente de genul acesta, pe care le-am ratat. Ei, pe asta l-am simtit din nou, ca wearables or sa fie ceva mare si am zis sa nu-l ratez si pe asta", povesteste Andrei Pitis.  

3. Uita-te la celelalte produse din piata si vezi ce le lipseste. Legat de sfatul anterior, din experienta lui Pitis se desprinde urmatorul: nevoile cumparatorului nu coincid pe deplin cu ceea ce ofera produsele din piata. Prin urmare, cand vii cu un produs nou, trebuie sa pastrezi ce e bun de la ceilalti si sa elimini neajunsurile.

Cam in aceeasi perioada in care lui Andrei i-a venit in minte actualul Vector, evolua ceea ce astazi este cunoscut ca fenomenul Pebble - un startup american de smartwatch-uri care a explodat cu finantari din croundfunding pe site-ul Kickstarter.  "Era Pebble, erau pe Kickstarter mai multe proiecte dintre care unele era evident ca n-or sa se intample. Mi-am si dat seama ca tehnic erau niste chestii absolut elucubrante care sigur nu se vor intampla. Intra sub apa la 100 de metri si avea microfon... Si ei deja investisera, ridicasera 2-3 milioane de dolari.

Mai existau si sports bands, bratarile care iti masoara pasii (la jogging), si m-am gandit ca la vremea aceea nu era ceva care sa le faca pe amandoua. Si hai sa fac unul care sa le faca pe amandoua si la care sa nu trebuiasca sa se incarce bateria o data pe zi, cum era Samsung atunci. Asa a plecat totul, acum aproape doi ani
", povesteste antreprenorul roman.

4. Produsul tau. "Al doilea cel mai important lucru pentru business este produsul". Acesta trebuie sa raspunda nevoilor consumatorilor si sa aiba posibilitatea sa fie scos pe piata si vandut.




Ceasurile Vector (Foto: trustedreviews.com)

5. Sa ai mereu pe teava o versiune noua.
"Cand ai un produs, intoteauna trebuie sa te gandesti la urmatoarea versiune. Noi avem in lucru si versiunea 2 pentru Vector Watch".

6. Echipa. Atunci cand abia intri in afaceri, ai nevoie sa iei in echipa oamenii care au deja in minte sau care chiar au incercat un startup ei insisi. "Echipa este foarte importanta. Sunt oameni care au incercat deja un startup, care gandesc product in zona asta. E mindset-ul asta de a vrea si ei sa faca. E bine ca vor sa faca", spune Pitis.

Aici, insa, apare si dificultatea pe care un bun antreprenor o gestioneaza bine. "Dificil este ca fiecare vrea sa faca intr-o directie anume. Asta e provocarea. Insa e preferabil sa ai oameni care vor sa faca chestii in directii diferite si sa iei toata energia lor, decat sa ai oameni care vor sa vina doar la job", crede Pitis.

7. Ia-ti oameni care fac lucuri, nu care cauta scuze. "In viata exista doua cai: calea performantei si calea scuzelor. Si in general asa imi aleg oamenii. Oamenii care au o scuza pentru ce nu s-a intamplat nu sunt oamenii mei. Sunt oameni care fac lucruri si oameni care se scuza ca nu le-au putut face. Eu merg pe chestia ca spun ce fac si fac ce am spus", considera Pitis.

8. Inconjoara-te de oameni mai buni decat tine. Oamenii de afaceri romani trebuie sa inteleaga ca, pentru ca un business sa creasca puternic, este important sa ia alaturi de ei profesionisti mai buni ca ei in domenii specifice . "Exista nevoia asta de control - mitul atreprenorului roman, care el vrea sa le controleze pe toate. <<Eu conduc firma, eu centrez, eu dau cu capul>>

Daca ai un business mic de familie, e OK, dar nu iti permite sa cresti foarte mult. Orice antreprenor care conduce un business are o viziune pentru a duce lucrurile pana la un anumit punct. Dar daca nu se inconjoara de oameni mai buni decat el in anumite domenii, nu are cum sa creasca mai departe, exista un plafon", crede Chief Technology Officer-ul (CTO) Vector.

Concret, asta l-a determinat pe el sa isi aduca in primul rand primii colaboratori romani. "Am reusit sa gasesc doi cofondatori cu care am lucrat de la inceput - Irina Alexandru pe design si Dan Tudose pe hardware. La partea de soft sa zicem ca ma pricepeam eu".

9. Finantarea. Cel mai potrivit pentru un startup este sa incerce sa atraga un investitor. Iar pentru asta, ai nevoie sa sustii un pitch - adica sa iti prezinti ideea, planul, oportunitatea de afacere in fata unei persoane care are bani si este dispusa sa investeasca in business-ul tau.

"Sunt doua lucruri importante: Pitchul si dup-aia este un traseu. Foarte putini investitori investesc la primul pitch. Sunt evenimente de pitching la care sa te duci cu startup-ul. In general, un investitor vede un startup de 2-3 ori pana cand se hotaraste sa investeasca, pentru ca vede pitch-uri diferite, vede o evolutie. Pitchul este important, sa stii sa te prezinti bine, sa fie clar si asta in conditiile in care nu se invata deloc la scoala. In America se invata
", spune Andrei Pitis.

10. Smart money versus dumb money. Vrei doar bani sau bani plus cunostinte? "Intotdeauna trebuie sa te uiti de la cine iei bani. Exista doua feluri de bani: smart money si dumb money. Poti sa iei bani de la cineva care se pricepe si te poate ajuta - acolo pericolul fiind ca s-ar putea sa vrea sa se bage peste tine, ca le stie mai bine. Dar asta nu s-a intamplat in cazul nostru. Si poti sa iei dumb money - iti da cineva bani si nu iei decat bani. Sigur ca banii sunt necesari, insa e foarte usor sa-i cheltuiesti si sa-i cheltuiesti prost", avertizeaza initiatorul Vector Watch.  

11. Riscul impartit. "Tot la capitolul finantare, pentru a castiga increderea unui investitor, e nevoie ca si tu sa vii cu o suma de bani, sa vada ca iti asumi un risc. "Cand ai un investitor, daca si tu pui bani, e foarte bine. In prima runda, am pus si eu bani. Nu poti sa te duci sa faci un lucru si cineva sa-ti dea toti banii. Trebuie sa existe o implicare. Altfel, e foarte usor sa zici <<Nu mi-a iesit, asta e>> . Trebuie sa fie un risc impartit", afirma antreprenorul roman.

12. Scoate un brevet de inventie. In afacerile inovatoare, brevetele de inventii aduc valoare firmei si atrag investitorii. "Patentele pe care le-am inregistrat in SUA cantaresc foarte mult la investitie si la evaluarea firmei. In momentul in care iei bani, trebuie sa aiba o anumita valoare si pana cand nu ai niciun fel de business, trebuie sa ai ceva prin care sa demonstrezi cat de cat ca firma ar valora atat, chiar daca ai vinde-o atunci. Si, daca ai macar o inventie, valoreaza ceva. Investitorii m-au crezut cand le-am spus ca este o inventie patentabila", povesteste seful Vector Watch.

13. Iesi public cu ideea. "Toata experienta mea profesionala se leaga de Sillicon Valley, am lucrat in firme americane si acolo este o cultura foarte deschisa chiar si intre competitori. In Romania am vazut ca este frica asta - <<E ideea mea, o tin, n-o spun nimanui>>. E cel mai prost, pentru ca, daca o tii si n-o spui nimanui, cineva tot ti-o va fura. O sa auda la un moment dat si o sa iasa public. Si in momentul cand va iesi public cu ea, e ideea lui, nu e a ta. Cu cat iesi mai repede public, cu atat e mai a ta decat a altuia. Toata lumea stie ca e a ta, pentru ca ai spus "E ideea mea!".

14. Fa-te cunoscut in presa. Cand ai un produs inovativ este important sa faci cunoscut avantajul pe care il ofera utilizatorilor in plus fata de concurenta. "Apple tocmai lansase oficial durata de viata a bateriei de o zi, cu doua saptamani inainte de salonul de ceasuri de la Basel. Si acolo, la Basel, fiind foate multa presa de ceasuri - care oricum inerent urau smartwatch-urile -au vazut <<Bai, astia totusi sunt niste oameni din lumea ceasurilor, arata bine ca un ceas si tine acumulatorul 30 de zile. Si am avut multe articole de genul <<cum pot astia sa aiba 30 de zile si Apple doar o zi>>. Si simplul fapt de a fi in acelasi titlu de presa cu Apple este pretty awesome", povesteste Andrei.

15. Managamentul. Poti sa ai idei de business foarte bune, poti sa inventezi tot soiul de minunatii tehnice. Pentru ca acestea sa se transforme in produse care sa se vanda si sa aduca bani, ai nevoie de management. Daca nu ai astfel de cunostinte si de abilitati, poti angaja un manager.

"Noi am facut platforma tehnica, am definit produsul, dar cand am ajuns sa-l lansam comercial, ne-a trebuit un set de skills pe care niciunul dintre noi nu-l avea si atunci evident ne-am uitat afara. Eu, de exemplu, nu cred ca as fi reusit sa angajez un om de vanzari sau de marketing la nivel intrenational. Si atunci cine ar fi putut? Un CEO care sa fie la un nivel mai mare decat mine", povesteste Pitis.

Si asa a dat peste Joe Santana, un american care fusese director la compania de ceasuri Timex. "Am avut noroc si l-am gasit pe Joe Santana, care a fost CEO la Timex , care din fericire era in between jobs, pentru ca altfel mi-ar fi fost foarte greu sa iau un CEO care era in functie undeva, ar fi trebuit sa dea preaviz de 3 luni si era imposibil. Si a acceptat sa vina, ceea ce pentru el a fost un risc destul de mare, si sa construiasca si sa angajeze oameni cu care sa se duca mai departe si sa-si puna si numele in acest proiect", arata Andrei Pitis.




Time is money - acest dicton este valabil si la propriu pentru Andrei Pitis, care isi verifica ceasul, la Startup Grind

16. Puterea de a face un pas in spate. Fondatorul unei companii poate avea idei foarte bune, insa uneori trebuie sa aiba capacitatea sa faca un pas inapoi si sa lase un CEO sa-i conduca afacerea. "Trebuie sa te dai mai in spate. Sigur, daca esti Zuckerberg (seful Fcebook) si poti sa te duci pana sus, e OK. Daca nu, poti sa ta dai putin la o parte si asta este foarte important. Chiar si Zuckerberg s-a inconjurat de o multime de oameni puternici. Niciunul dintre cei despre care ati auzit - si Steve Jobs si Bill Gates - nimeni nu a facut de unul singur o chestie atat de mare", spune Pitis.

"Asta e cel mai greu, pentru ca tu pleci la drum cu produsul tau - bebelusul tau - despre care stii tu cum trebuie sa fie si vin altii care spun ca trebuie sa fie invers. Ala e un moment greu si intrebi <<De ce?>> Si asta este important, pentru ca, daca poti sa faci sa taca un pic vocea din interiorul tau si ii asculti si pe ceilalti, poti sa afli lucruri noi", marturiseste Andrei Pitis.

17. Relatiile. "Peste tot e vorba de relatii. Se crede ca doar in Romania afacerile se fac pe relatii. Nu e adavarat! Peste tot in lume afacerile se fac pe relatii personale. In lumea ceasurilor, de exemplu, nu intri. Daca nu esti din lumea ceasurilor, nu poti sa te duci la un targ cum e Basel si sa expui acolo. Nu te primeste nimeni. Foarte simplu! Sau la un fabricant de ecrane - daca nu ai un nume, nu te poti duce acolo, daca nu cunosti pe cineva care sa-ti deschida usa. Pe bune, de ce ti-ar deschide usa, daca nu te cunoaste nimeni?!", spune Pitis.

18. Scoate-ti firma in lume. Cand vrei sa vinzi un produs pe pietele externe, poti avea probleme daca esti roman. "Te duci direct in America. Acolo exista un sentiment bun despre Romania. In Europa nu este un sentiment senzational si asta e real. In loc sa te lupti cu chestia asta <<Nu e adevarat, noi nu suntem asa, noi suntem frumosi>>, mai bine sa iti iei un partener strain si sa faci o firma straina cu tehnologie romaneasca", povesteste Pitis din propria-i experienta.

19. Ia-ti angajati/ colaboratori/ parteneri straini. "Cu o firma care face ceasuri, ca brand, e foarte greu sa iesi din Romania, pentru ca n-am facut ceasuri pana acum. Si de asta echipa este internationala si realemente, firma chiar este internationala. Avem un nou membru al echipei care a fost la Fossil si suntem foarte fericiti ca il avem ca Chief Operating Officer. E din Texas. Avem oameni din toate tarile lumii, realmente. Si doar asa poti sa creezi un brand international pana la urma. Sediul il avem la Londra, iar echipa de management este internationala", spune seful de la Vector.
Parallax

Vizualizari
477
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri