Vlad Barza

Ce pot invata cei foarte mari de la cei extrem de mici - Lectii de business pe care gigantii nu le stapanesc uneori

Imagine principala
Ce pot invata cei foarte mari de la cei extrem de mici - Lectii de business pe care gigantii nu le stapanesc uneori

 

​Companiile foarte mari au bugete generoase pe cercetare, au forta si
influenta, insa de foarte multe ori nu sunt dispuse sa inoveze radical.
Tocmai de aceea, unii giganti care au pus bazele unei industrii ajung
aproape de faliment si pot renaste doar invatand de la companiile foarte
mici. O scoala de startup-uri din Australia vrea sa le arate
managerilor din multinationale ca pot invata de la cele mai mici
companii din piata si vine cu exemple despre ce se intampla cand
produsele se modernizeaza mult mai lent decat cer clientii.

La Melbourne s-a lansat o "scoala de inovare" numita Collective Campus, iar printre obiectivele ei se numara cel de a-i antrena pe managerii din marile companii, pentru a se comporta precum componentii unui startup.        

Steve Glaveski, co-fondator al acestei scoli, da ca exemplu Netflix si Uber, companii care au fost extrem de mici la inceput, insa au crescut fantastic fiindca au venit cu modele de business atat de bine gandite, incat au redefinit pietele pe care au intrat, scrie ZD Net.

Nu acelasi lucru l-au facut companiile mari, de traditie, care s-au concentrat pe modele de business "traditionale si repetabile". Aceste modele de business NU exclud modernizarea produselor, insa o accepta doar in etape mici.

Cheia sta in conceptul de "disruptive innovation" (inovatie disruptiva) prin care un produs este schimbat atat de mult si este modernizat atat de puternic, incat inlocuieste tehnologia care domina piata pana atunci.

Companiile gigantice sustin inovatia si se concentreaza pe imbunatatirea produselor existente pentru a atrage clienti care sa plateasca mai mult. Inoveaza insa in pasi mici. Curand insa, aceste companii incep sa ignore consumatorii existenti care sunt interesati de un produs de baza la un pret tot mai scazut. Atunci apare in piata nevoia unor schimbari radicale, iar ele vin in multe cazuri de la companii extrem de mici care au idei grozave si curajul de a sparge tiparele.

inovatia distruptiva creeaza noi piete sau le reconfigureaza pe cele existente. Transforma un produs care era in mod traditional atat de inaccesibil, intr-un produs de masa. Si se refera la aducerea unor schimbari uimitoare pe partea tehnologica, la modelul de afaceri, la materiile prime, la strategia de vanzari sau la canalele de distributie.

Glaveski ofera ca exemplu negativ Kodak, companie care a venit cu numeroase inovatii in tehnologia foto acum trei-patru decenii, dar in prezent are operatiuni restranse si a vandut si brevetele tehnologice. Compania a fost si in restructurare, hiba principala tinand de faptul ca, desi detinea cea mai noua tehnologie, nu a putut profita de ea pentru a obtine rezultate financiare grozave.

Kodak a continuat cu modelul traditional de business si nu a tinut cont de uriasele schimbari din jurul sau "Aceeasi poveste se poate intalni la companii mari din multe industrii, companii ce refuza investitia in inovatia disruptiva deoarece piata pentru aceste inovatii este mica, iar clientii nu au nevoie de ele", spune Glaveski.

Kodak a iesit in toamna lui 2013 din lungul proces de restructurare in care a intrat la inceput de 2012, iar compania are acum mult mai putine activitati si numarul de angajati era de 8.500, jumatate fata de cel din 2011. Kodak nu mai vinde catre clienti persoane fizice, ci va furniza companiilor tehnologie de printare, senzori pentru touch-screen-uri de smartphone si tableta si filme pentru industria cinematografica. Recent a prezentat si propriul smartphone, insa ideea nu a fost primita cu caldura.

Eastman Kodak s-a infiintat acum 132 de ani si detine peste 1.000 de brevete in domeniul fotografiei, fiind una dintre companiile care au pus bazele domeniului. Kodak a vandut primul aparat foto acum 126 de ani, in prezent nu mai are asa ceva in portofoliu

In ultimul deceniu a fost insa depasita de mai toti concurentii fiindca nu s-a adaptat la dezvoltarea fara precedent a fotografiei digitale. Declinul nu este ceva nou la Kodak, compania renuntand la 47.000 de angajati din 2003 incoace.

 

Parallax

Vizualizari
289
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri