Si Apple a pornit cu un logo slab. 5 cerinte pentru o sigla cu efect

de CZ 21 iunie 2016
​Gigantul tech Apple are acum incasari anuale mai mari decat tot produsul intern brut al Romaniei, dar in urma cu 40 de ani Steve Jobs si colegii sai au inceput si ei cu stangaciile normale pentru un startup, inclusiv in ceea ce priveste logoul companiei. Cand iti faci sigla pentru firma trebuie sa tii cont de 5 cerinte care iti pot aduce si fideliza clientii, crede un specialist in branding.

Sigla este o parte semnificativa in crearea unui brand pentru firma ta. Logoul este primul contact cu clientul si ii comunica acestuia cine sunteti tu si firma ta si de ce este bine sa cumpere de la tine.

Logoul actioneaza ca reprezentare vizuala a afacerii tale si ca element de identificare a produselor si serviciilor pe care le oferi, crede Simon McArdle, Brand Strategist al societatii americane de branding si marketing The Logo Company.

Primul pas: Echipa de design

Simon McArdle nu recomanda o comisie intreaga de creare a logoului, ci mai degraba o echipa restransa, de cel mult 3-4 persoane. O comisie de design nu ar face altceva decat sa complice lucrurile.

Pasul al doilea: Spune cine esti


Potrivit lui McArdle, pentru crearea unui logo trebuie sa iti determini identitatea ca firma, in multimea celorlalte companii din piata. Pentru asta, trebuie sa iti pui 4 intrebari:

- in ce domeniu activeaza firma mea?
- ce servicii sau produse ofer?
- cine sunt clientii mei?
- care este acel element care ma diferentiaza de ceilalti si pentru care clientii aleg serviciile sau produsele mele in locul altora?

Pasul al treilea: Cele 5 cerinte ale unui logo bun. Si evolutia Apple

Dupa ce ai stabilit cele 4 elemente de identificare, incearca sa le concentrezi pe toate intr-un logo.

Dar pentru asta, trebuie sa tii cont de 5 trasaturi ale unei sigle bune: sa fie relevant, sa fie vizibil, sa se distinga, sa se adapteze si sa reziste in timp.

Sa le luam pe rand:

  • Relevanta - studiu de caz: Starbucks


Foto: Wikimedia Commons
"Logoul nu trebuie neaparat sa fie mot-a-mot o reprezentare  a afacerii tale, dar trebuie sa aiba o anumita relevanta pentru domeniul in care activezi si sa spuna clar clientilor de ce afacerea este relevanta pentru ei" - crede McArdle.
 
El da exemplul cafenelelor Starbucks. Cand a fost deschisa prima astfel de cafenea la Seattle, SUA, fondatorii Jerry Baldwin, Zev Siegl si Gordon Bowker s-au gandit sa exprime istoria maritima a cafelei si importanta orasului Seattle ca nod portuar.

Numele "Starbucks" vine de la un personaj din cartea-emblema a Americii Moby Dick, despre vanatorii de balene - o parabola a obsesiei pentru ideal, a efortului, a luptei, a sacrificiului si a supravietuirii. O carte despre business, intr-un fel.

Asa se face ca fondatorii Starbucks, care au ajuns acum la vanzari de peste 16 miliarde de dolari pe an, au ales pentru logo aceasta "sirena seducatoare care sa reprezinte brandul" - considera McArdle.

In prezent, dupa 45 de ani de servit cafea in toata lumea, compania este atat de increzatoare in identitatea ei, incat a eliminat din logo cuvantul "Starbucks", mai remarca strategul.

In plus, am mai putea observa si parul armonios ondulat al sirenei - aburul si mireasma cafelei aromate care te atrag precum cantecul ispititor de sirena. De asemenea, forma rotunda a siglei si fondul verde te duc cu gandul la o ceasca de cafea naturala, organica, sanatoasa.

  • Vizibilitate - exemplul McDonald's

Foto: McDonalds
Vizibilitatea logoului este esentiala, "intr-o piata aglomerata, in care e nevoie de impact si capacitate de a iesi din multime", spune Simon McArdle.

Logoul restaurantelor McDonalds iese in evidenta prin culoarea galben si designul simplu.

Galbenul este cea mai luminoasa culoare din spectru si este folosita, in mod curent, pentru a semnaliza cat mai bine diverse instalatii critice, cum sunt tevile de gaze, de exemplu.

Initial, arcele de la McDonald's au fost concepute ca obiect vizual fizic, care semnaliza locul in care se afla un restaurant, iar forma lor a fost aleasa pentru a arata ca un M pe marginea drumului, din departare, din unghiul din care trec masinile.

  • Capacitatea de a te distinge - de unde vine marul Apple

"Daca un potential client nu isi poate aminti sau descrie logoul firmei tale catre alti potentiali clienti, ai o problema" - crede Simon McArdle. De aceea, sigla ta trebuie sa aiba capacitatea de a fi distinsa.

Un exemplu interesant este logoul companiei americane Apple. "Desi simpla, sigla Apple este un simbol de brand imediat recognoscibil", comenteaza Ardle.

Actualul logo, celebrul mar muscat, este in contrast total cu prima sigla a Apple, folosita timp de 1 an, din aprilie 1976.

Acel logo, creat de Ron Wayne, unul dintre cofondatorii Apple, alaturi de Steve Jobs si Steve Wozniak, il reprezenta pe legendarul fizician englez Isaac Newton, la umbra unui pom, in care se vedea, micut, un mar.

Siglele Apple: 1976 - Ron Wayne, 1977 - Rob Janoff si varianta prezenta (Foto: Wikipedia)


Sigur ca ideea nu a fost neaparat rea: povestea lui Newton care observa marul cazand si formuleaza teoria gravitatiei se potriveste perfect cu identitatea Apple, ca fruct si, totodata, generator al inspiratiei, al sclipirii de geniu, al stiintei.

Logoul vechi al Apple era, insa, "foarte complicat si, sincer, plictistitor", crede Simon McArdle.

Din aprilie 1977, Steve Jobs si compania au apelat la designerul de logo-uri Rob Janoff, care a creat legendarul mar muscat, care si in ziua de astazi reprezinta brandul Apple - "mar" in limba egleza.

Marul lui Jenoff era brazdat de culorile curcubeului, pentru a exprima faptul ca Apple era si color - o performanta la vremea aceea.

Culorile imprimau si o imagine mai prietenoasa cu utilizatorii obisnuiti - in sprijinul ideii de PC - computer personal, in contrast cu aparatele de la vremea aceea, care erau destinate mai degraba profesionistilor.

Muscatura a fost adaugata pentru a arata ca este un mar, ci nu o cireasa sau alt fruct asemanator ca forma.

  • Adaptabilitatea - Nike

Foto: Wikipedia
Adaptabilitatea ii permite siglei sa se vada la fel de bine fie ca o maresti sau o micsorezi, fie ca o aplici pe un fond alb sau pe unul negru, fie ca o difuzezi in culori sau alb-negru.

"Daca il micsorezi, logoul este cumva prea complicat si isi pierde detaliile esentiale?"- ridica problema strategul.

El da ca exemplu logoul producatorului de echipament sportiv Nike - celebrul "Swoosh".

Creat in anul 1971 de designerul grafic Carolyn Davidson, logoul Nike este unul dintre cele mai recognoscibile din lume si cel mai profitabil - avand o valoare de 26 de miliarde de dolari, de unul singur, potrivit The Independent .

Indiferent de culoarea in care este desenat sau de fondul pe care este aplicat, ori de dimensiuni, logo-ul Nike "este identificabil instantaneu", comenteaza McArdle.

  • Rezistenta in timp - Metroul londonez

Foto: Wikipedia
Cea de-a cincea trasatura a unui logo bun este perenitatea. Nu trebuie sa arate expirat, dar nu trebuie sa fie nici foarte la moda, pentru a nu ramane demodat odata cu trecerea timpului, crede Simon McArdle, de la The Logo Company.

Un exemplu concludent este Metroul londonez, care a fost desenat pentru prima data in 1908, ca un disc rosu taiat de o banda orizontala pe care era scris numele statiei de metrou.

In 1917, discul rosu a devenit un cerc si de atunci nu s-a mai schimbat nimic altceva decat foarte usor fontul. "Pentru un design care are aproape 100 de ani, este si acum la fel de eficient cum era in epoca edwardiana" - comenteaza Ardle.

The Roundel a devenit un simbol al Londrei, omagiat de artisti. O istorie a "Rondelei" din Londra poate fi citita AICI.

Citeste mai multe despre branding si logo-uri pe blogul firmei The Logo Company.



Citeste mai multe despre:   
26373 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii