ANALIZA Cat te costa sa-ti promovezi afacerea pe internet ca la carte

de A.M. 8 ianuarie 2016

“Pe internet, devine tot mai usor pentru utilizator si tot mai complicat pentru o afacere.” E o parafraza dintr-o discutie informala cu unul dintre managerii unei agentii care se ocupa inlesnirea promovarii pe internet a companiilor, cu precadere in motoarele de cautare si in retelele sociale. Insa concluzia e alta: devine nu doar mai complicat, ci si mai scump. Incercam, asadar, sa facem o analiza a costurilor pe care un startup le-ar putea avea ca sa se promoveze online cum trebuie cu un buget cat mai mic.

Pentru o afacere mica, la inceput de drum, devine tot mai complicat sa-ti dezvolti o prezenta online corespunzatoare, care sa genereze vanzari. Simpla creare a unui site nu mai este suficienta, ci implica tot mai multe costuri, de la optimizarea continua si pana la bugetele dedicate pentru reclame.

Strategia de promovare a unei afaceri nu ar trebui sa se limiteze doar la bugetul dedicat, ci ar trebui gandita inca de la inceput. Din discutiile cu specialistii din piata, inclusiv din interviurile publicate pe StartupCafe.ro, se contureaza cateva directii esentiale pe care ar trebui sa le aiba in calcul:

  • brandingul si pozitionarea afacerii
  • crearea site-ului
  • optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare
  • gestionarea prezentei afacerii in retelele sociale
  • reclama in Google si in retelele sociale (Facebook si, in functie de profilul companiei, LinkedIn, YouTube, Instagram etc.)
  • activitatea de relatii publice (PR)

Brandingul afacerii

In ultimii ani, batalia pe cuvinte-cheie s-a intetit in tot mai multe domenii de afaceri. De exemplu, la o cautare pe Google de "servicii de contabilitate", un utilizator nu stie pe cine sa aleaga mai intai. Numarul contabililor cu site-uri de prezentare este extrem de mare. Acelasi lucru este valabil pentru cautari banale precum “instalator bun Bucuresti” si, in general, pentru orice afacere care nu este foarte nisata.

Cand ai de-a face cu o asemenea concurenta, de departe, cel mai important aspect este brandingul. Un nume potrivit, credibil, recunoscut, va avea mai multe vanzari decat unul nou aparut. Un exemplu simplu este cel al magazinelor online, unde competita este si mai mare.

Spre deosebire de un magazin fizic, unde esti sigur ca potentialul cumparator este decis sa achizitioneze, iar sansele de cumparare din magazin in care tocmai a intrat sunt destul de mari, efortul de a cauta un produs pe internet este mult mai mic. Un cumparator va intra pe cat mai multe magazine online, iar decizia de cumparare nu tine doar de pret, ci si de credibilitate.

Cum ajungi cunoscut si credibil? Exista doua raspunsuri: unul simplu, altul complicat. Cel simplu: ce buget de investitii ai? Cel complicat: in functie de cat de creativa, de prietenoasa, de profesionista este echipa, iti poti micsora costurile.Stefan Liute, unul dintre cei mai respectati oameni din industria de publicitate din Romania, spunea ca fiecare afacere trebuie sa spuna o poveste.

(Citeste aici sfaturile lui Stefan Liute despre brandingul unei afaceri)

De exemplu, un atelier de tamplarie isi poate gasi cateva caracteristici pe care le poate promova, dincolo de preturile mai mici sau mai mari: mobila facuta la comanda folosind anumite tipuri de lemn, rapiditatea si calitatea executiei, designul deosebit, echipa tanara care posteaza pe Facebook intr-o limba romana impecabila, tonul prietenos, pasiunea pentru a construi ceva de la zero, designerii care ii inspira, etc.

Crearea site-ului afacerii

Odata creata o poveste, se poate trece la pasul urmator: crearea unui site atractiv, care sa transmita valorile brandului (de exemplu, cele enuntate mai sus, in cazul respectiv).

(Vezi aici un infografic despre anatomia unui site care vinde)

Pretul unui site poate varia in functie de platforma pe care este creat, de cerintele tehnice si de designul ales. Un site pe o platforma WordPress, cu un design cumparat de pe site-uri ce licentiaza template-uri, poate costa 300 euro la nivel de implementare si adaptare, dar e recomandat ca designul sa fie unic, adaptat strategiei de brand, ceea ce poate ridica semnificativ costurile.

In cazul in care o firma vrea sa tina costurile cat mai mici, poate lucra cu freelanceri, ceea ce inseamna ca investitia in crearea unui site sa poata fi mentinuta in limita a 500-1.000 euro. De retinut ca pretul nu include dezvoltarea de functii speciale, create de la zero, care ridica semnificativ costurile.

(Citeste aici ce trebuie sa stii inainte de a construi site-ul afacerii)

Optimizarea continua a unui site

Oprimizarea site-ului este o alta discutie si implica alte costuri. Daca am considera ca programatorul care a creat site-ul a rezolvat si optimizarea tehnica pentru motoarele de cautare, urmeaza un intreg proces de optimizare a continutului in functie de datele din Google Analytics si in functie de rata de conversie.

Asa cum aminteam mai sus, un click nu este egal cu o vanzare, in conditiile in care un client verifica mult mai multe site-uri inainte de a lua decizia de cumparare. In plus, odata lansat site-ul, nu ai garantia ca va ajunge pe prima pagina a rezultatelor din Google intr-un interval de cateva saptamani, cu atat mai mult cu cat competitia va continua sa isi optimizeze prezenta online.

Potrivit lui Marius Lazarescu, managerul agentiei Today’s, auditul unui site si optimizarea, cu tot cu recomandarile agentiei, poate dura intre una-doua saptamani si trei luni, insa procesul de optimizare a continutului in functie de cuvintele cheie ar trebui sa fie permanent. Optimizarea continutului nu inseamna doar adaptarea textelor de prezentare pe site, ci si, de exemplu, mentinerea unui blog al companiei. Evident, acest lucru poate fi facut de oricare dintre membrii echipei sau chiar de catre fondator.

Daca nu ai timp sa te ocupi personal sau nu iti permiti un angajat full-time sau o agentie, poti apela tot la freelanceri. Ar trebui sa te astepti la un cost lunar ce porneste de la 300 euro daca doresti o persoana motivata care sa ofere servicii la nivel profesional.

(Citeste aici ce trebuie sa contina un site SEO-friendly)

Anunturi in Google si pe Facebook

Pe de alta parte, analize pe cuvinte-cheie ofera majoritatea agentiilor care se ocupa de AdWords - reclama in motorul de cautare Google. Agentiile partenere Google pot fi gasite cu usurinta aici. Costul cu “omul de continut” poate fi taiat daca de blogul afacerii se ocupa un angajat sau fondatorul insa trebuie retinut ca actualizarea trebuie sa fie constanta si ocupa suficient de mult din timpul de lucru.

La fel de mult timp ocupa si analizarea cuvintelor-cheie si crearea strategiei de promovare in Google prin AdWords, inclusiv redactarea si programarea anunturilor. Este preferabil sa lucrezi cu o agentie partener Google. Costul lunar de gestionare incepe, in general, de la 100 euro, fara a socoti bugetul investit in anunturi.

Trebuie sa retii ca o agentie va livra rezultate in termeni de trafic pe site, insa traficul nu garanteaza si vanzari. Asa cum repetam mai sus, un vizitator nu inseamna o vanzare. Este important sa-ti stabilesti obiective clare. Citeste aici zece sfaturi concrete pe care ar trebui sa le urmezi inainte de a incepe sa faci marketing online.

Specialistii din piata se confrunta des cu cazuri in care clientii cu bugete mici asteapta rezultate mari, imediat. Pentru a avea rezultate notabile, afacerea trebuie sa isi creeze un nume, sa denote credibilitate. Practic, fiecare dintre elementele enumerate la inceputul acestui articol ar trebui dezvoltate in paralel.

De retinut, bugetul minim lunar pentru reclama prin Google AdWords si Facebook este 200-300 euro, insa, asa cum spune Cristian Ignat, ideal este un buget de 2.000 euro.

In ceea ce priveste prezenta pe Facebook (crearea unui calendar editorial de postari – mesaje, imagini, clipuri video), daca nu ai un om dedicat in companie si daca externalizezi serviciul, un cost lunar decent este cuprins intre 200 si 500 euro, dar poate creste in functie de tipul de continut (de exemplu, e preferabil sa nu publici fotografii facute cu mobilul, iar o agentie specializata colaboreaza inclusiv cu fotografi profesionisti, ceea ce va creste pretul final).

(Citeste aici sase intrebari importante inainte de a incepe sa cheltuiesti banii)

Relatii publice

Majoritatea specialistilor in marketing online recomanda ca, pe langa bugetele destinate promovarii site-ului, sa existe si o componenta de comunicare in media si social media (inclusiv comunicare pe bloguri). Acest lucru se traduce prin colaborarea cu o agentie sau cu un om de PR care sa iti faca afacerea cunoscuta vectorilor de opinie.

In functie de buget, poti realiza si o campanie pe bloguri, pentru a-ti face cunoscuta afacerea. In acelasi timp, daca produsul sau serviciul tau este suficient de “cool” si de bine definit, mesajul are toate sansele sa fie preluat fara a fi nevoie sa mai cheltuiesti niste bani. Insa pentru asta, e nevoie de un profesionist care sa aiba deja create relatiile cu jurnalistii sau bloggerii care scriu pe domeniile cu care are legatura afacerea.

De retinut, agentiile de PR – implicit, freelancerii – ofera servicii multiple, de la cele traditionale de PR (introducere in media, comunicate, evenimente, etc.) la creare si optimizare de continut si, in ultimii ani, mentinerea prezentei pe Facebook si in retele sociale. Ce inseamna acest lucru pentru o firma? Ca, in loc sa plateasca mai multi oameni, poate colabora cu unul singur, la un cost mai mic.

Care e costul minim

Tragand linie, costurile prezentei online pentru o afacere, considerand ca lucreaza cu precadere cu freelanceri, pentru minimizarea cheltuielilor, ar arata astfel:

  • 500 – 1.000 euro – crearea site-ului (platiti o singura data)
  • persoana responsabila de creare de continut (freelancer) pentru site si blog – 300 euro lunar
  • agentie AdWords – minimum 100 euro lunar
  • buget anunturi Google si Facebook – minimum 200-300 euro lunar
  • persoana responsabila de prezenta in retele sociale – minimum 200-500 euro lunar
  • persoana responsabila exclusiv de comunicarea in media – minimum 300 euro lunar

Total costuri lunare: minimum 1.100 – 1.500 euro.

Alte observatii

Desigur, costurile nu sunt batute in cuie, iar calculul de mai sus nu are pretentia de a fi neaparat o reteta de buget, ci mai degraba o estimare. Totodata, calculul nu tine cont de faptul ca un fondator se poate ocupa de mai multe dintre activitatile enumerate mai sus. Insa o comunicare constanta, pe o strategie coerenta, implica nu doar trimiterea unor comunicate de presa, ci si publicarea zilnica a doua-trei statusuri in retelele sociale (iar daca tipul afacerii implica prezenta pe Facebook, LinkedIn, Instagram si YouTube, timpul de lucru creste semnificativ) si comunicarea cu comunitatile (de exemplu, raspuns la comentarii si la intrebarile potentialilor clienti) si crearea de continut util pentru blog (intre unul si trei articole saptamanal).

Evident, responsabilitatile pot fi impartite in companie, ceea ce inseamna scaderea drastica a costurilor, dar nu garanteaza si ca rezultatele vor avea succesul dorit.

De asemenea, articolul de fata nu ia in calcul faptul ca, precum in cazul multor afaceri ce pot fi date exemplu, interesul fata de produs sau serviciu "vinde" inca dinainte de a iesi pe piata (vezi Scooterson sau Vector Watch). Dimpotriva, vrea sa scoata in evidenta faptul ca, pentru o afacere nou lansata, pe un segment in care competitia este acerba, devine tot mai complicat si, implicit, mai scump sa ai succes rapid si ca, dincolo de metodele traditionale, este tot mai importanta creativitatea echipei, relatii cat mai prietenoase cu clientii – pentru a beneficia de reclama gratuita gratie recomandarilor – si o poveste frumoasa, credibila si atractiva, pentru ca afacerea sa fie “cool”.





Citeste mai multe despre:   
17152 vizualizari
adauga comentariu 3 comentarii
Marea sansa a unor precum Mark Zuckerberg sau Larry Page și Sergey Brin este ca nu au citit sfaturile expertului vostru ca astazi nu mai aveam nici fb nici google. Astia nu au stiut cand s-au apucat sa lanseze doua din cele mai cunoscute platforme web din lume ca au nevoie de atat de multe chestii.
Flavius [anonim]
ce site iese la 1000 - 1500 de euro. Mie mi s-a dat pe un site de 5 pagini și procesele care se leagă de el, până acum, vreo 10 000 de dolari și tot nu e gata. Desigur asta după ce l-am rescris de la 0 că ce au făcut indienii a fost tocmai bun de aruncat la gunoi.
RedGuard [utilizator]
Aberatii!!!!!
Eu am un magazin online, si nici vorba de bugetul acesta!
Daca vreti sa mearga, trebuie sa investiti mult mai mult, cat despre costul de productie a unui site - am ras in hohote. Depinde ce doresti si unde vrei sa ajungi. Si daca iti alegi o platforma opersource te costa mai mult. Daca vrei sa intri pe piata si sa fii perceput ca un magazin de genul "second hand" (indiferent de domeniu si de produsele pe care le comercializezi) atunci poate iti ajunge bugetul, dar daca vrei sa faci ceva profi - nici vorba.
Oana [anonim]