Raluca Abrihan

Startup fara farduri: cat de lung este drumul pana la obtinerea unei investitii si ce pasi trebuie urmati

Imagine principala
Startup fara farduri: cat de lung este drumul pana la obtinerea unei investitii si ce pasi trebuie urmati
​Daca vrei ca startup-ul tau sa aiba succes trebuie sa parcurgi cativa pasi importanti, sa pornesti la drum pregatit sa muncesti mult si sa nu ai pretentia sa primesti o finantare doar pentru cai ai o idee buna, sustine Bogdan Predusca, cofondator getFittter, un startup lansat din dorinta de a imbina antreprenoriatul cu pasiunea pentru tehnologie si sport.

Vreti sa aflati o poveste frumoasa a lansarii unui startup, asa cum poti sa citesti in foarte multe locuri, sau vreti sa stiti povestea necosmetizata a lansarii lui si a drumului lung si anevoios pe care trebuie sa il parcurga pana sa poata obtine o finantare consistenta? - ne-a intrebat  Bogdan Predusca. Raspunsul este usor de intuit. Asa am aflat ca cei trei fondatori ai Fittter, printre care se mai numara si Dan Nica si Vlad Teodorescu, nu se aflau la prima lor companie. In urma cu trei ani, ei lansau pe piata Renovatio IT Solutions, companie de aplicatii de servicii mobile, care avea sa fie plasa de siguranta si principala sursa de finantare a getFittter. Investitia initiala in lansarea companiei s-a ridicat la circa 18.000 de euro, bani proveniti doar din economiile personale.

Si-au propus inca de la inceput sa nu se rezume doar la zona de servicii si sa se concetreze pe cat de mult posibil si pe partea de dezvoltare de produs. Cum afacerile au evoluat bine inca din primul an (Renovatio avea deja o cifra de afaceri de circa 60.000 de euro si o rata de profit de circa 8%), in scurt timp au inceput sa lucreze la lansarea propriului produs – o platforma de wellness si fitness. In 2013, au inceput sa puna bazele unui nou startup care isi dorea sa dezvolte un produs pentru utilizatori din toate colturile lumii. Investitiile in acest nou startup s-au facut in cea mai mare parte din veniturile obtinute din Renovatio.

 
 



Fondatorii getFittter: Vlad Teodorescu, Bogdan Predusca si Dan Nica



“Din pacate sunt cateva lucruri pe care nu le-am stiut ca junior in domeniu, lucrurile nu functioneaza asa: azi ai o idee, maine un produs, poimaine faci bani din el”
, marturiseste Bogdan Predusca. El recomanda ca atunci cand pornesti pe acest drum sa te asiguri ca ai un buget suficient de solid care sa te ajute sa te sustii macar timp de doi ani, perioada in care sa lucrezi la realizarea produsului si la lansarea lui.A aparut o conceptie gresita: am o idee, o pitchuiesc catorva investitori si primesc o finantare de 2 milioane de euro. E absurd, dar si daca s-ar intampla lucrurile in acest fel, intrebarea este ce vei face cu banii? Absolut nimic. Toata lumea vorbeste de aplicatii, piata este suprasaturata. Si ce daca fac o aplicatie? Mai sunt inca 100.000. Trebuie sa gandesti un business intreg, care sa iti aduca venituri constante, sa iti acopere cheltuielile si sa generaze un profit. Asta inseamna sa construiesti o afacere”, adauga Predusca.

Exista cativa pasi importanti pe care trebuie sa ii faci inainte de a lansa un produs pe piata si de a te indrepta catre un fond de investitii pentru a-i cere finantare. Iata cum ii descrie Bogdan Predusca:

1. Studiaza temeinic piata in care vrei sa te lansezi inainte de a realiza produsul.
2. Testeaza si valideaza produsul inainte de lansare.
3. Adu produsul la un nivel la care sa inceapa sa genereze venit inainte de a solicita o finatare din partea unui fond de investitii.

Acestia sunt pasii pe care cei trei antreprenori spun ca i-au urmat startup-ul lor, getFittter. Anul trecut, in primavara, au participat la MVP Academy, in Romania. Pre-acceleratorul i-a ajutat sa intre in contact cu oameni de afaceri si investitori, dar mai ales le-a dat curajul de a se inscrie si la alte evenimente de gen, din intreaga lume. S-au inscris la peste 20 de acceleratoare de afaceri, au fost admisi la 4 dintre ele si au ales sa participe la Health Wildcatters, in Statele Unite. Au obtinut aici o finantare de 30.000 de dolari si, potrivit fondatorilor, experienta americana i-a ajutat sa isi creeze o firma in SUA (getFittter Inc are sediul in Statele Unite), sa intre intr-o retea care sa ii tina mereu conectati cu investitori, fonduri de investitii si specialisti care sa ii ajute sa se implice in afacere si sa ii sprijine in dezvoltarea produsului. Intorsi in Romania au continuat sa lucreze la o varianta fianala a getFittter care a trecut, intre timp, prin toate fazele: prototip in 2013 – inceput de 2014, alfa version, in vara anului 2014, beta version, toamna-iarna 2014 si faza pilot, in vara acestui an.

Dupa doi ani de munca, aplicatia getFittter urmeaza sa fie lansata comercial pe piata din Romania in aceasta toamna si urmeaza apoi o lansare si pe piata din Statele Unite, acolo unde a fost testata deja in faza pilot. Aplicatia va fi disponibila in variata pentru Android, iOS, BlackBerry, iar daca se vor concretiza discutiile de parteneriat  pe care le au, in prezent, cu Microsoft si in varianta pentru Windows Phone. Cei trei antreprenori spun ca se afla in discutii avansate cu 4 fonduri de investitii straine si sunt tot mai aproape de obtinerea unei noi runde de finantare, care de aceasta data ar urma sa se ridice la 600.000 de dolari.

Aplicatia isi propune sa ofere programe personalizate de wellness, punandu-i pe utilizatori in contact direct cu antrenori de fitness, fizioterapeuti si nutritionisti. Va putea fi descarcata gratuit si ofera doua componente contra cost, iar preturile vor fi diferite in functie de fiecare tara in care va fi lansata. Cele doua componente sunt: un marketplace pentru programe standard de sanatate (fitness, nutritie, etc.) unde antrenorii si specialistii publica un set de programe standard pe care utilizatorii le vor putea cumpara (acestea vor fi filtrate si sortate in functie de profilul si obiectivele utilizatorului) si un abonament “digital coaching” pentru care se plateste o taxa saptamanala. In acest caz, utilizatorii vor lucra prin intermediul platformei cu antrenori si specialistii din toata lumea (fizioterapeuti, nutritionisti, experti yoga, etc) si vor primi programe personalizate, suport si feedback constant pe tot parcursul abonamentului de la specialistul sau antrenorul cu care lucreaza.

“Pentru piata din Romania preturile vor fi de aproximativ 1,99 (7,9 lei) pentru programul standard si 4,99 (19 lei) – pretul pe saptamana pentru abonamentul digital coaching. Estimam ca un antrenor care lucreaza circa 10 ore pe saptamana pe platforma noastra poate castiga, minimum, intre 1.000 de dolari si 1.600 de dolari pe luna, in functie de numarul de programe vandute si numarul de abonati la serviciul de digital coaching pe care ii are”, explica Bogdan Predusca. Practic, specialistul va primi aproximativ 60% din costul platit de utilizator pentru program. In prezent, aplicatia se afla intr-o versiune pre-comerciala si are aproximativ 800 membri si peste 30 de antrenori activi.
Parallax

Vizualizari
60
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri