Analiza StartupCafe (2). Cum folosesti Google Trends ca sa afli cand si unde se cauta mai mult pizza. Si in care parte a zilei...

de Ovidiu Popica 14 august 2015

Sa zicem ca ai o pizzerie si primesti comenzi online. Ori un website unde lumea cauta de mancare. Iti faci reclama pe Adwords dar vrei sa faci o optimizare a campaniei ca sa apari pe ecranul clientilor – de dorit cat mai sus, in primul ecran - exact cand pofta e mai mare.

Daca pizzeria ta e in Cluj-Napoca, sa zicem, poate ai vrea sa stii in ce parte a zilei sunt cele mai mari sanse ca, in cautare de pizza pe internet (da, multi oameni cauta pizza online!)utilizatorul sa dea exact peste reclama/promotia ta. In plus, daca stii mai bine cand ar putea veni valul de comenzi poate iti organizezi mai bine pizzer-ii ca sa nu dai în branci ca nu poti onora comenzile in timp scurt, cand foamea-i mare si clientul nu mai are rabdare. 

O agentie specializata in adwords te poate ajuta, fara indoiala si, pe campanii mai complexe, e chiar recomandat sa apelezi la sprijin specializat. Dar daca esti nou in materie de promovare online si vrei sa incepi usor, cu un buget mai mic si sa nu consumi banii aiurea, afisand anunturile cu distributie egala, pe tot timpul zilei? Cum stii cand sa programezi (in sens calendaristic, nu sa scrii cod) cel mai eficient anunturile cu cea mai buna promotie la pizza, din oras?

Ai la indemana un instrument gratuit care iti da multe idei despre ce, cum si cand cauta lumea pe net. Particular in cazul pizza, poti observa chiar in orasul tau ce termeni de cautare ori sintagme inrudite sunt in crestere de popularitate. Poti  deduce, de exemplu, cum ajung clientii la concurentii tai. Sau ce le lipseste lor in anunturile online si tu poti face mai bine. Daca folosesti deja Google Trends esti pe drumul bun. Daca nu, hai sa vedem impreuna cum e cu ”pizza”. Deocamdata, fara ingrediente si sosuri...

Precizare importanta:  numerele pe care le veti gasi pe grafice ori pe liste nu reprezinta volume nominale de cautare sau valori absolute. Cand vedeti 95 ori 32 nu inseamna ca atatea cautari sunt.  Graficele Trends va arata mai degraba un indice de popularitate a unui termen (poate fi  si un brand daca vreti), in raport cu alte cautari efectuate in aceeasi perioada, intr-o anumita zona. Cu alte cuvinte, chiar daca 32 este mai mic decat 95 – in special cand, privind rezultatele, apare tentatia comparatiei intre regiuni – e foarte posibil ca in spatele lui 32 dintr-o anumita regiune sa se afle mai multe cautari decat in spatele lui 95 din alta regiune. Asta pentru ca in regiunea cu 95 sunt alte cautari care ”strica” (coboara, daca vreti) scorul de popularitate, 32 in cazul de fata, al cautarii pe termenul analizat.  Totusi, cu ce te alegi daca folosesti instrumentul si cum pot fi interpretate datele pentru monitorizari sau analize utile. 

Sa revenim, asadar, la modul de utilizare: in pagina de cautari adaug ca termen „pizza”. Aplic filtrul de cautare pentru Romania si incep sa apara primele date. Primul grafic imi arata o perioada mai lunga, din 2004 pana in prezent, pentru ca asa e filtrul initial. Daca merg insa la perioada, pot selecta, de exemplu, ultima zi. Asta inseamna ultimele 24 de ore.  Las celelalte doua tab-uri asa cum sunt, adica „Toate categoriile” si „Cautare pe Internet”.

Imi apare primul grafic unde tocmai vad ca in Romania ”pizza” incepe sa devina hot la prinz si seara. Seara ceva mai mult decat la pranz (as zice ca grosul cautarilor poate veni de la burlaci/burlacitze cu frigiderul cam saracut pentru cina).

Analiza Startupcafe Google Trends Cautari Pizza 24h

Urmatoarele imagini sunt o harta si o lista in care, in Cluj, Timis si Bucuresti,  ”pizza” este o cautare intensa. Sau, putin mai tehnic spus, concentratia cautarilor pe ”pizza”, e mare. Daca ma uit in top 5, scotand Bucurestiul, observ ca, in 24 de ore, s-a cautat mult ”pizza”, in partea de vest. Daca ma duc pe orase, surprinde cumva Techirghiolul; vacanta fiind, probabil intre doua impachetari cu namol si o baie sarata, pizza e o alegere comoda. As paria ca multe cautari au venit de pe mobil pentru ca e greu de imaginat ca stau oamenii cu laptop-ul dupa ei, pe plaja, la ghiol.

Ultima imagine cuprinde doua liste: ce cautari similare au fost in topul ultimelor 24 de ore si ce cautari sunt cu cresteri spectaculoase. La primul top e usor de observat cat de importanta e notorietatea brand-ului. Lanturile de pizzerii domina cautarile ceea ce arata ca o buna notorietate offline nu face decat sa ajute la cautarile online. La fel de interesanta este lista cu termeni de cautare in crestere. „Pizza Constanta”, de pilda, primeste un sprijin puternic de crestere, probabil, de la turistii de pe litoral, aflati in cautarea unui loc pentru pranz ori cina si din nou as paria ca, in acest caz, cele mai multe solicitari vin de pe telefoanele mobile.

Analiza StartupCafe-Google Trends - Cautari pizza 24h

Cum spuneam, unul dintre filtrele aplicate este perioada cautarilor. Mai sus am pomenit despre rezultatele pentru ultimele 24 de ore. Modific intervalul de timp, la ultimele sapte zile ca sa vad daca tiparul unei zile (varfuri de popularitate seara si la pranz) se mentine pe un termen ceva mai lung. In graficul cautarilor la nivelul Romaniei, pe filtrul de 7 zile, apare un interval orar interesant al carui potential nu l-as neglija: noaptea, in jur de 2.00-3.00 cand, in plina cadere de interes pentru „pizza”, se remarca un „stoc” ce se poate transforma in oportunitate (marcat cu verde pe graficul din cosul de resurse StartupCafe). 

Analiza StartupCafe-Google Trends - Cautari Pizza 7 zile

Spun oportunitate pentru ca am intalnit recent in Cleveland, un antreprenor roman a carui pizzerie functiona doar pentru clientii de noapte. Varful comenzilor era undeva intre 2.00-4.00 dimineata cand nu aveai ce sa comanzi de mancare.  „Restaurantele sunt inchise, alternative gasesti cu greu iar pentru noi este varf de comenzi”, mi-a explicat romanul a carui echipa de noapte – pizzeri si oameni de livrari - tocmai intrase in tura si se pregatea sa preia apelurile telefonice.

Cu exemplul ideii romanului de la Cleveland in minte, am pus o lupa mai mare pe interesul regional si am selectat graficul pentru Bucuresti.  E usor de observat ca tiparul concentratiei de cautari este similar cu cel la nivel de Romania, analizat in graficul anterior.

Analiza Startupcafe-Google Trends Cautari Pizza 7 zile Bucuresti

Iti recomand, asadar  sa „jonglezi”, din cand in cand, cu datele din Google Trends.  S-ar putea sa observi oportunitati discrete care asteapta sa fie puse la lucru. Ce zici, incercam data viitoare cu „shaorma”?!

Ce trebuie sa retii:

  • Google Trends nu iti arata cifre absolute. Nu obtii numar de cautari, volume (pentru astea sunt alte instrumente)ci indicii privind popularitatea unei cautari in universul total al cautarilor. 
  • Daca il cunosti foarte bine si stii cum sa te folosesti de Trends te poate ajuta sa vezi tendinte pe anumite perioade de timp, intr-o anumita zona geografica.
  • Atentie mare la tentatia comparatiilor intre regiuni! Pe un termen dat, un indice de popularitate mai mare in Giurgiu decat in Bucuresti nu inseamna (neaparat) un numar mai mare de cautatori pentru termenul respectiv. 
  • Nici un instrument nu este perfect. Nu privi Google Trends ca pe ”cutitul elvetian”.  Ar trebui sa fie o unealta din trusa de unelte pentru cercetari online.

Descarca to cosul cu resursele articolului (grafice adnotate)

Imagine:StartupCafe-Google Trends-Analiza Grafic Cautari pizza Romania 24 ore

Imagine: StartupCafe-Google Trends-Analiza Grafic Interes Regional pizza Romania 24 ore 

Imagine:Google Trends-Grafic Cautari Similare pizza Romania 24 ore

Imagine:StartupCafe-Google Trends-Analiza Grafic Cautari pizza Romania 7 zile

Imagine:Google Trends- Cautari pizza Bucuresti 7 zile





Citeste mai multe despre:   
8411 vizualizari
adauga comentariu 3 comentarii
Ca asta e problema principala. Costul major al unei pizzerii este spaga la stat.
mihai [anonim]
Pai fara cifre absolute putem doar presupune chestii, consider articolul o reclama ascunsa
Daniel [anonim]
Bun, si cum fac daca vreau sa aflu numarul de cautari ce se ascunde in spatele acestor trenduri? :)
AlinL [utilizator]