Alex Mihaileanu

Cum iti optimizezi magazinul online pentru a creste vanzarile? Plus: Zona health & sport are mare potential de crestere

Imagine principala
Cum iti optimizezi magazinul online pentru a creste vanzarile? Plus: Zona health & sport are mare potential de crestere
Daca cel mai simplu pas in realizarea unui magazin online ar fi implementarea platformei de vanzare, realizarea site-ului in sine, una dintre cele mai complicate etape este atragerea de cumparatori si, mai ales, optimizarea “palniei de conversie” (conversion funnel). Mai exact, imbunatatirea experientei utilizatorului, a convertirii din vizitator in cumparator, astfel incat numarul de pasi de la intrarea pe site pana la plasarea comenzii sa fie cat mai mic.

Foto: Ana Matei, specialist optimizare magazine online (sursa: Facebook)

Ana Matei, specialist in optimizarea magazinelor online atat pe partea de experienta, cat si pe partea de optimizare tehnica pentru atragerea de noi clienti din Google, vorbeste intr-un interviu StartUPCafe despre cum optimizezi rata de conversie. Ana Matei are o experienta de opt ani in marketing, dintre care cinci in digital marketing, cu clienti precum Anapan, IKEA sau Radio France Internationale.

Ideile pe scurt:

    \t
  • Optimizarea ar trebui sa fie o activitate permanenta intr-un magazin online

  • \t
  • Comunicarea integrata cross-channel este vitala pentru optimizarea “tunelului” de vanzari al unui magazin online, cu site-ul ca pilon central

  • \t
  • Costurile strict legate de “marketing optimization” variaza intre 15.000-30.000 euro anual, pentru un magazin mic sau mijlociu (500-1.000 de produse in magazin)

  • \t
  • Cele mai mari sanse de succes le au business-urile cladite pe o cercetare de piața solida, cu produse de interes recent pe piata, in tendinte de crestere, dar și cu o investitie initiala realista

  • \t
  • Antreprenorii trebuie sa ințeleaga ca un business online este un business ca oricare altul – are nevoie de investitii mai mari la inceput si constante pe tot parcursul vietii lui

  • \t
  • Site-urile de comert online realizate de la zero par foarte ieftine la semnarea contractului, dar devin extrem de scumpe in timp si sunt mai putin eficiente ca platformele standard, precum WordPress-WooCommerce sau Magento, la care lucreaza constant sute de oameni

  • \t
  • Link-urile sunt importante, dar nu trebuie cumparate la kilogram, ci construite cat mai natural, mai putine si mai calitative

  • \t
  • Google penalizeaza site-urile care fac spam sau cumpara link-uri la kilogram, ceea ce se traduce in pierderea a mai bine de jumatate din traficul de pana atunci

  • \t
  • Recuperarea unui site afectat de penalizarile Google se face in timp, sase luni-un an


Rep: Cit dureaza, in medie, optimizarea conversiei pentru un magazin online?

Optimizarea ar trebui sa fie o activitate permanenta intr-un magazin online. Altfel, nu știu cum ar putea supravietui pe termen lung, poate doar cu foarte multa publicitate, mult PR si multe comenzi telefonice, eventual și cu vanzare offline. Intr-adevar, cele mai multe de magazine online au nevoie de optimizare tehnica initiala, mai precis rezolvarea problemelor vitale pentru buna functionare a site-ului.

Acest lucru care duce la optimizarea initiala a “palniei de conversie”, in zona de uzabilitate a site-ului, si ofera de obicei un plus de vanzari destul de rapid, insa numai in faza initiala. De exemplu, butoanele de “Cumpara” sau selectoarele de cantitate nu se vad pe anumire browsere web, impiedicand procesul de vanzare, sau checkout-ul (ultima etapa) nu este functional pe mobile, deci clientii nu pot cumpara.

Optimizarea conversiilor nu incepe obligatoriu de pe site, desi cele mai multe vanzari de acolo pornesc, ci si pe toate canalele de comunicare folosite de clienti, fie ca magazinul se afla acolo sau nu (de exemplu, retele de socializare, bloguri si forumuri). Comunicarea integrata cross-channel este vitala pentru optimizarea funnel-ului de vanzari al unui magazin online, cu site-ul ca pilon central. Procesul de optimizare al conversiilor este constant pentru orice business online profitabil, inclusiv pentru retailerii online foarte mari – Amazon.com sau la cele mai cunoscute agentii de travel online - Booking.com.

Rep: Care sint costurile, in medie, pe care le implica optimizarea unui magazin online?

Depinde mult de dimensiunea magazinului. Pentru magazine online mici si mijlocii (500 -1000 de produse), un estimat de costuri strict legate de “marketing optimization” variaza intre 15.000-30.000 euro anual, in care se includ si servicii programare-design, precum si o serie de instrumente necesare testarii si personalizarii in vederea optimizarii ratei de conversie. Dar ele variaza de la un magazin la altul. La aceste costuri de marketing optimization ar trebui sa se adauge bugete si pentru PR, publicitate online, e-mail marketing, social, afiliere, etc.

Rep: Care e numarul optim/maxim de pasi pe care ar trebui sa-i parcurga un potential client de la intrarea pe site si pana la plasarea comenzii/plata cu cardul?

Cat mai putini pasi cu putinta, nu exista cifre fixe; numarul optim se identifica in functie de:

    \t
  • Dimensiunea magazinului - numarul de produse din site. De exemplu, intre 200 de produse organizate sub forma “categorie > produs” și 8.000 de produse, aranjate in forma “categorie >  subcategorie >  filtre > produs” este o diferenta destul de mare de pasi si ambele variante sunt corecte.

  • \t
  • Checkout-ul adauga si el niste pasi pana la finalizarea comenzii, unde apar multe variații la nivel de pasi reali si pasi perceputi de client. Aici, testarea constanta, functiile de auto-completare si strategia de design ajuta, precum si datele minime necesare pentru comanda și prezentarea lor – cu cat mai putine, cu atat mai bine.


Rep: Care e genul de magazin online unde lucrurile se "aseaza" mai repede? 

Daca ne referim la business-uri online care ating break-even-ul mai repede, aproape orice business cladit pe o cercetare de piața solida, cu produse de interes recent pe piața, in tendințe de creștere, dar și cu o investiție inițiala realista, va avea o rata de creștere mai mare decat un business de fashion, domeniu deja extrem de competitiv.

De exemplu, acum unul-doi ani, piața de beauty, indeosebi zona de cosmetice naturale, inregistra creșteri rapide in mediul online. Acum, zona health & sport mi se pare cea cu cel mai mare potențial.

Rep: Care sint platformele de ecommerce cel mai usor de optimizat? 

Prestashop, Magento, WooCommerce–Wordpress sunt cel mai frecvent folosite pe piata, dar n-as putea sa zic care este cea mai optimizata. Din punct de vedere tehnic, mie imi este mai ușor pe WooCommerce, insa tine doar de frecventa mai mare de utilizare, si evident rezultatele apar mai repede, atunci cand stii exact cele mai comune erori ale platformei.

Optimizarea depinde mai mult de oameni - specialistul SEO, designer si programator, nu de platforma. Cunoasterea platformei mai departe de cea standard, precum si a normelor de web design, de optimizare Google, de Arhitectura Informatiei si de User Experience sunt mai importante decat platforma aleasa.

Aș recomanda proprietarilor de magazine online sa evite capcana platformelor eCommerce personalizate (construite de la zero) din doua motive: par foarte ieftine la semnarea contractului, dar devin extrem de scumpe in timp si sunt mai puțin eficiente ca platformele standard, dezvoltate dupa proceduri internaționale, la care lucreaza constant sute de oameni.

In plus, daca, la un moment dat, parteneriatul nu mai este de interes pentru client, unui alt programator ii va fi greu sa lucreze pe o platforma personalizata, iar costurile aferente schimbarii furnizorului creste simtitor. Iar a avea un site personalizat nu tine de platforma, ci de design, optimizari, servicii client, prezentare produse, etc.

Rep: Ce l-ai sfatui pe un antreprenor care urmeaza sa-si deschida un magazin online, dar n-are nici o idee ce sa ceara dezvoltatorului?

In primul rand, sa se informeze, sa studieze piata si sa nu apeleze la cele mai ieftine servicii de design si programare, astfel incat sa evite costuri inutile pe viitor. Important pentru un antreprenor este sa nu plece la drum de la ideea falsa ca un magazin online implica doar dezvoltarea lui initiala, ci sa il priveasca ca pe un instrument vital de business online, in care va trebui sa investeasca constant.

Rep: Toata lumea a auzit de la prieteni ca trebuie sa faca SEO si sa aiba link-uri multe. Cit de mult mai conteaza link-urile si ce sanse ai sa te penalizeze Google? Care sunt riscurile daca te apuci de spam (si nu ma refer doar la mail, ci inclusiv la SEO spam, keyworduri etc.)?

SEO este intr-adevar necesar pentru orice magazin online. Atat timp cat exista niste norme de web design internationale si cat exista Google Search, SEO este o activitate ce trebuie inclusa in mixul de marketing online. SEO inseamna, simplist, trei lucruri: Optimizare Tehnica Site, Optimizare Continut Site si Optimizare OffSite, in care campaniile de Link Building sunt mai cunoscute. 

Din experienta mea, in Romania, daca le faci pe primele doua foarte bine, ai toate sansele sa nu ai nevoie de investitii constante in a treia zona, de Link Building. Link-urile primite de un site conteaza inca destul de mult, desi pe plan local ele nu sunt la fel de importante ca la nivel international.

Da, este bine sa ai cat mai multe link-uri care trimit catre site-ul tau, insa este vital de inteles ca aceste link-uri nu trebuie cumparate la kilogram, ci construite cat mai natural, mai putine si mai calitative, construite nu peste noapte, ci de-a lungul timpului, tinand cont de factorii care influeteaza calitatea unui link.

SEO Spamul prin link-uri construite artificial catre site atrage penalizari Google si in Romania, de aproape doi ani. Riscul este pierderea traficului organic din Google, adica mai mult de 50% din traficului unui site. Recuperarea unui site afectat de penalizarile Google se face in timp, sase luni - un an, iar costurile sunt foarte mari, astfel incat se justifica sa faci un site de la zero, pe domeniu nou, mai ales daca nu ai un brand in spate

Pentru a evita aceste neplaceri, recomand campanii mai putine, dar mai utile, gandite pe termen lung si care nu sunt axate pe Link Building, ci pe PR-Social - pe bloguri, selectand domeniile in urma unei analize SEO, in care potentialul de trafic generat de un blog in site-ul clientului este un factor principal de decizie. Astfel, am un dublu beneficiu – PR + SEO. Costa, intr-adevar, si de 20 de ori mai mult decat o campanie de link building pe bloguri noi si necunoscute, fara trafic, dar sunt mai eficiente pentu client.

SEO Spamul pe cuvinte cheie, desi ineficient astazi, inca se mai practica din lipsa de informare a proprietarilor de site. Riscul este intotdeauna penalizarea Google si scaderea dramatica, aproape irecuperabila a traficului organic din Google al site-ului.
Parallax

Vizualizari
600
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Platforma ecommerce FamShop Primul lucru care trebuie facut pentru a creste vanzarile este de a face tranzitia si la zona de aplicatii mobile. Vanzarea produselor prin propriile aplicatii mobile creste vizibilitatea si increderea cumparatorilor in brandul magazinului. Pentru aceasta, platforma FamShop vine cu aplicatiile mobile destinate magazinelor online. Mai multe detalii in link-ul urmator http://www.famdev.ro/ro/famshopmobile .

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri