Alex Mihaileanu

Acceleratoare de startupuri de tehnologie in Europa

Imagine principala
Acceleratoare de startupuri de tehnologie in Europa

Aproape 900 de acceleratoare si incubatoare pentru startupuri sunt disponibile echipelor care dezvoltă produse sau servicii in Europa. Potrivit unui raport f6s.com, platforma online dedicata antreprenorilor si investitorilor deopotriva, in al treilea trimestru al anului trecut, numarul acestora ajunsese la 871, mai multe chiar decat in Statele Unite, unde existau 787.



Interesul tot mai mare fata de startupuri se remarca in evolutia numarului acceleratoarelor si incubatoarelor. In 2011, in Europa nu existau mai mult de opt astfel de locuri dedicate antreprenorilor, in timp ce in 2012 existau deja 150, iar in 2013, numarul lor ajunsese la 636. Rata de acceptare a unui startup intr-un accelerator este de 4,3% in Europa fata de 3,9% in SUA.



Doar la nivelul Europei, guvernele au investit fie direct in acceleratoare, fie in programe guvernamentale de dezvoltare pentru startupuri, peste 200 milioane euro in ultimii ani, fara a socoti investitiile private, cele care sustin majoritatea acceleratoarelor si incubatoarelor de startupuri, investitii mult mai greu de cuantificat.



Potrivit aceluiasi raport F6s, afacerile cele mai interesante atat pentru antreprenori, cat si pentru investitori, sunt cele dezvoltate in zonele de Software/SaaS (cloud), mobile, media, marketing si analiza de date. Cele mai mari cresteri au fost inregistrate de aplicatii mobile si analiza datelor si se remarca o scadere a celor din zona de comert electronic.



Ce este un accelerator



La sfarsitul anului 2013, publicatia Tech.eu remarca existenta a aproximativ o suta de acceleratoare in Europa dintr-un total de peste 600 de acceleratoare si incubatoare numarate de F6s. Spre deosebire de incubatoare, unde implicarea in afacerile inscrise inseamna nu doar preluarea unui procentaj semnificativ de actiuni (de la 20%) si chiar aducerea unor echipe de management externe, programele de accelerare risca mai mult si nu se implica deloc in management.



Mai exact, inscrierea intr-un accelerator implica, de cele mai multe ori, cedarea a 5% pana la 9% din afacere contra unei investitii initiale minore, de regula suficienta pentru a acoperi cheltuielile fondatorilor pe perioada de desfasurare a programului, de obicei trei luni, desi in unele cazuri poate dura chiar sase luni sau un an. In medie, investitiile aceleratoarelor nu depasesc 30.000 euro, in functie si de cat de mare este echipa.



In aceasta perioada, se pune accent atat pe educatie, prin participarea la workshopuri (printre altele, de la cele de business management pana la networking si promovare), cat si pe dezvoltarea produsului. Totodata, fondatorii au acces la specialisti si la mentori, de la antreprenori de succes la investitori. Nu de putine ori, ideea initiala a afacerii e schimbata pe parcurs, asa-numita “pivotare”, iar un startup care a intrat in programul de accelerare cu un produs poate renunta la el si poate dezvolta unul complet diferit in cele trei luni.



Programele de accelerare se incheie cu o asa-numita Demo Day, o zi in care participantii isi prezinta ideile in fata investitorilor. Scopul programului este acela ca fondatorii startupurilor sa isi dezvolte capacitatile de prezentare a afacerilor lor, atat din punct de vedere al planului de business, cat si al potentialului de piata, astfel incat sa ii convinga pe investitorii prezenti (business angels, firme de investitii de capital de risc, fonduri de investitii) ca merita sa beneficieze de o runda de investitii consistenta in cat mai scurt timp.



Dintre startupurile romanesti de tehnologie care au trecut prin acceleratoare, se remarca Brainient, care a participat la SeedCamp Londra in 2009, Summify in 2010, acceptat de BootUp Labs in Vancouver, Canada, si achizitionat integral de Twitter in 2012, sau Mavenhut, in 2012, la StartupBootcamp Dublin, Irlanda.



Acceleratoare pentru startupuri de tehnologie, in Europa



Printre cele mai cunoscute acceleratoare de startupuri de tehnologie, in Europa, se numara SeedCamp si TechStars in Londra si StartupBootcamp in Dublin. Totusi, domeniul nu a fost ignorat nici de companiile mari, precum cele din tehnologie, care investesc in astfel de programe. In Spania, Telefonica a investit in Wayra, iar Orange, in Franta, investeste in Orange FAB.



Totodata, Deutsche Telekom a investit in hub:raum, cu centre atat in Berlin, cat si in Cracovia si Tel Aviv, un program promovat si in Romania si unul dintre cele mai populare acceleratoare in randul startupurilor romanesti in ultimii ani. DeviceHub, Omnipaste, Qalendra, Appscend, si CallerQ sunt companii autohtone care au “absolvit” programul hub:raum.



Alte acceleratoare cunoscute sunt Rockstart, in Olanda, Oxygen si Founders Institute in Marea Britanie, TechPeaks in Italia si, mai aproape de Romania, Eleven si LaunchHUB in Bulgaria. In Romania, a functionat pentru o perioada M.Incubator, al Grupului Mediafax, inchis intre timp.

Parallax

Vizualizari
53
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri