Claudiu Zamfir

​VIDEO interviu: Fondurile europene pentru mici afaceri. Ce urmeaza in programele pentru antreprenori din tara si din diaspora - explicatii de la ministrul Dragos Dinu

Imagine principala
​VIDEO interviu: Fondurile europene pentru mici afaceri. Ce urmeaza in programele pentru antreprenori din tara si din diaspora - explicatii de la ministrul Dragos Dinu
Romanii din tara si din diaspora care vor sa isi deschida o mica
afacere in Romania, cu fonduri europene de pana la 40.000 de euro, vor
avea la dispozitie liste cu organizatiile care vor adminstra scheme de
grant, dupa evaluarea acestora, a declarat ministrul Fondurilor
Europene, Dragos Dinu, intr-un interviu video acordat StartupCafe.ro.


Intre
timp, s-a incheiat si perioada de depunere a proiectelor in cadrul
schemei de finantare Diaspora Start-up, 58 de proiecte fiind depuse de
catre organizatiile care vor sa fie administratori de grant.

Dragos Dinu a oferit cateva explicatii referitoare la:

Vizionati aici interviu video cu ministrul Dagos Dinu:



StartupCafe.ro:
Aveti linia de finantare Romania Startup Plus, din cadrul Programului
Operational Capital Uman. Cand vor incepe persoanele care vor sa intre
in afaceri sa se inscrie in acele proiecte mari derulate de asa-numitii
administratori de grant, care sunt institutii de stat, ONG-uri care
deruleaza proiectele ca solicitanti?

Dragos Dinu:
(...)
Apelul a fost incheiat, avem 347 de proiecte care au fost primite in
cadru acestui apel. In momentul de fata suntem la etapa la care am
primit proiectele si vom face evaluarea pentru selectarea
administratorilor de grant.

Ne asteptam - evident nu e extrem de
sigur, avand in vedere dimensiunea call-ului si limitele de finantare -
sa avem 30-40 de administratori de grant selectati. Concurenta este
destul de mare. Sunt 15 milioane de euro pe fiecare regiune. Dupa ce
avem selectati acesti administratori de grant, ei vor face aceasta
identificare a beneficiarilor finali. Si aici este un proces care
implica o selectie a acestora, un proces de formare si de popularizare a
schemei in randul celor interesati, dezvoltarea planului de afaceri.
 
Metodologia
dupa care se face aceasta selectie, de catre administratorii de grant, a
beneficiarilor finali a facut parte din proiectul initial, insa evident
ca ea va fi detaliata de fiecare administrator de grant in parte,
tinand cont de caracteristicile regionale.

StartupCafe.ro:
Multi dintre administratorii de grant, inca din perioada de depunere
sau de concepere a proiectelor, au facut o asa-numita pre-recrutare in
care testau piata, sa vada ce cerere exista din partea potentialilor
antreprenori pentru genul asta de interventie. Si faceau liste pe
Facebook, pe internet, lumea se inscria pe listele lor, pentru ca, in
cazul in care le vor fi aprobate proiectele, lumea sa fie inclusa in
acele proiecte. Sunt foarte multi oameni care nu s-au inscris, pentru ca
nu au vazut acele anunturi. Ce sanse au oamenii simpli care nu sunt
nici in campusuri universitare sau in alte astfel de zone sa aiba acces
la aceste proiecte?

Dragos Dinu:
E legitima
intrebarea. Din perspectiva mea, modul in care administratorii de grant
si-au construit oferta incercand sa faca o prospectie este foarte corect
si e bine ca au facut asa, pentru ca se asigura ca interventia pe care
ei o propun si metodologia pe care o propun ei sunt in acord cu nevoile
pietei. Insa sub nicio forma aceasta parte de pregatire a ofertei si de
dimensionare a ofertei trebuie sa limiteze ceea ce se va intampla
ulterior, dupa ce acestia sunt desemnati ca administratori de grant.
 
Dupa
ce sunt desemnati ca administratori de grant, atunci incepe relatia lor
directa si oficiala cu toti cei care vor sa intre in program. Nu exista
o limitare. Faptul ca au facut o prospectie este foarte bine si ne
dimensioneaza mai bine modul de interventie, dar nu limiteaza ulterior.

StartupCafe.ro:
Poate dumneavoastra, ministerul, publicati niste liste de
administratori de grant care au castigat proiecte, pentru ca
asa-numitele grupuri-tinta - persoene fizice - sa-i contacteze si sa
vada in ce masura se pot inscrie si ei in proiectele lor.

Dragos Dinu:

Sigur. Dupa ce vom avea evaluarea finalizata si dupa ce vom avea
desemnati administratorii de grant, evident ca vom publica lista, vor fi
in fiecare regiune si toti cei care sunt interesati e normal sa ia
legatura. Si, mai mult decat atat, administratorii de grant vor trebui
sa mearga si sa identifice o plaja cat mai larga a celor interesati,
pentru ca numai avand foarte multi care vin cu multe idei putem sa
generam proiecte sustenabile, care intr-adevar sa produca impact.

StartupCafe.ro:
Si aici au fost critici vizavi de aceste ghiduri. De pilda, era acea
conditie ca beneficiarii finali, potentialii antreprenori, sa faca
practica in intreprinderi similare sau din acelasi domeniu in care ei
insisi ar urma sa isi deschida afaceri. Pai, ce interes are un patron de
firma existenta in piata sa-l ajute pe unul nou sa vina sa-l concureze,
sa-i ia clientii?

Dragos Dinu: Tot timpul, in
momentul in care gandim o serie de mecanisme mai complexe, vor aparea
astfel de elemente. Insa aici lucrurile cred ca trebuie privite in
ansamblul interventiei. E normal sa fiu interesat ca cel care vine cu o
idee sa aiba o oarecare expunere si intelegere a domeniului pe care vrea
sa-l dezvolte. Stiu ca au existat conditii de tipul asta, dar cateodata
interventiile de policy trebuie sa aiba o serie de chei si sa
prioritizam un pic si uneori aceste lucruri pot fi privite ca benefice
de unii si oarecum restrictive de altii. E o linie pe care ne-o asumam
cand luam decizii.

StartupCafe.ro: Dar de ce nu
le faceti mai simple, mai clare, sa ia cat mai multa lume banii
europeni? De ce trebuie sa introduceti tot felul de conditii?

Dragos Dinu:
Stiti cum e... Cand au fost facute simplu si pentru toata lumea, POSDRU
a mers cum a mers. De ce POSDRU are 60% absorbtie, de ce am avut
corectii pe POSDRU? Tocmai pentru ca a fost lasat asa, general, "haideti
sa facem formare si training, sa dam sepci si pixuri la toata lumea.
Facem absorbtie, luam fonduri, dar impactul final la nivelul
beneficiarilor pe care noi trebuie sa-i sustinem din interventiile
repective e aprope inexistent. Mai devreme am discutat si de modul in
care efectiv beneficiarii finali au fost impactati si in POSDRU am avut
peste 1,3 milioane de participanti la cursuri de formare, dar, cand vine
vorba de procent din cei care, ca urmare directa a interventiilor, s-au
angajat sau au avut o schimbare, este mult mai dificil de aflat.

StartupCafe.ro:
Tot
in POCU aveti Diaspora Start-up, destinat romanilor din strainatate.
Cand se vor putea romanii sa se inscrie in acele proiecte, administrate
de administratori de grant?

Dragos Dinu: Pana
la un anumit punct, e acelasi mecanism, cu adminstrator de grant. Ceea
ce am vrut sa facem cu Diaspora Startup a fost ceva inovator. Nu am avut
pana acum. Modul in care noi ne raportam la romanii de peste granita
pana acum era finantarea unor activitati in special prin intermediul
Ministerului Afacerilor Externe - Departamentului pentru Romanii de
Pretutindeni, cu diferite evenimente care se intamplau in strainatate,
fie ca era vorba de cultura, educatie. Insa nu am adresat ideea ca cei
de acolo, cu experienta pe care au acumulat-o, sa vina inapoi.

E,
cred ca a venit momentul sa ne gandim si in sensul asta si asta a fost
pariul pe care noi l-am lansat cu acest call. Sunt 30 de milioane de
euro pe care le-am pus la dispozitie. Si, din informatiile pe care le
avem, au fost foarte multe solicitari de clarificare, chiar idei de
proiecte. Oamenii, afland despre call, au inceput sa ne scrie din
strainatate si sa ne povesteasca ce ar vrea ei sa faca. Bine, asta fiind
o etapa ulterioara selectiei.

StartupCafe.ro:
Bine, v-au sunat potentialii antreprenori, dar organizatiile care sa deruleze proiectele mari s-au interesat?

Dragos Dinu:
Interes exista. Mecanismul este identic, dar de data asta nu mai avem
alocare predefinita pe regiune. Selectam administratorii de grant, dupa
care se intampla selectia beneficiarilor finali din afara, cu conditiile
care sunt trecute acolo, sa aiba o oarecare experienta in domeniul
respectiv si asa mai departe. Ne gandim cu Ministerul de Externe si
Ministerul Educatiei cum sa facem acest proces formare, ca vin aici si
il fac aici, ca se intampla online. Vom vedea.

StartupCafe.ro:
Apropo, si cetatenii din Republica Molodva au acces la acesti bani,
daca au trait o perioada si in Romania si au ceatenie romana?

Dragos Dinu:

Da. Daca ei sunt cetateni romani, au locuit in Romania si in ultimele
12 luni au locuit in afara granitelor, sunt diaspora si li se poate
aplica.

StartupCafe.ro:
Liniile de
finantare 4.1, 4.2 din POCU, exista acolos si o componenta de
antreprenoriat. S-a incehait depunerea, dar nu stim cine a depus, nu
avem o lista de organizatii, pentru ca lumea sa se inscrie in program...


Dragos Dinu:
Nu stim pentru ca evaluarea nu
s-a incheiat. Tocmai pentru ca ne intereseaza interventii care sa fie
mai clar orientate catre impact, call-urile pe care le-am lansat si
ghidurile repective au un anumit grad de complexitate, care, prin prisma
acestei planificari si programari tintite spre schimbari reale si
impact, e bine venit.

Dintr-o alta perspectiva, a beneficiarilor
care trebuie sa scrie aplicatia si a beneficiarilor finali poate sa
insemne o oarecare intarziere in proces. Si procesul de elaborare a
proiectelor si procesul e evaluare dureaa un pic mai mult. Am luat
decizia sa facem evaluarea cu evaluatori interni, in acest moment se
face evaluarea. Am facut un training pentru toti cei din echipele de
evaluare in asa fel incat sa ne asiguram ca intelegem intr-adevar
complexitatea interventiilor pe care le solicitam si vom evalua
utilizand aceeasi scala si aceeasi abordare multiplele interventii care
ne sunt propuse.

In perioada urmatoare, vom avea o comunicare
legata de prima etapa, de evaluarea administrativa sa vedem cati raman
din cei care au transmis, urmand sa finalizam evaluarea tehnica si apoi
vom anunta castigatorii, care vor implementa proiecte pe 4.1 si 4.2.

StartupCafe.ro: I
n
noul Program Operational Competitivitate 2014-2020, anul trecut au fost
acele call-uri pe IT si pe cercetare pentru IMM-uri si acum i-ati pus
pe oameni sa reintroduca acele proiecte in MySMIS, ca atunci nu era gata
sistemul My SMIS. Ce se inatma cu aceste proiecte, la ce sa se astepte
beneficiarii?

Dragos Dinu
: Pe cercetare, avem
155 de contracte semnate. Deci call-ul pe cercetare a fost finalizat si
acum contractele sunt semnate. Faptul ca proiectele se incarca in
sistemul informatic nu are impact direct asupra beneficiarilor. Le
incarcam in sistemul informatic pentru a putea pasra trasabilitatea
interventiei. Este o procedura tehnica, ara legatura nici cu evaluarea,
nici cu implementarea proiectelor.

Pe zona de IT, ceea ce s-a
lansat, in momentul de fata, incepem procesul de evaluare a proiectelor
primite. Pentru evaluare, colegii de la Organismul intermediar din
Ministerul Comunicatiilor au contractat evaluare externa si, zilele
astea, finalizeaza procedura si deci incepe efectiv evaluarea. Perioada
de evaluare a acestor proiecte va fi de 45 de zile. Deci de la momentul
la care vom avea evaluatorii contractatil avem un intervl de 45 de zile
in care se evalueaza proiectele si sunt desemnati castigatorii.

StartupCafe.ro:

Bine, dar toata aceasta procedura inseamna timp pierdut, care pentru o
afacere in IT sau cercetare, poate avea efecte devastatoare. Concurenta
pentru aceste firme este una globala si evolueaza si beneficiaza de
fonduri de capital de risc, cu sunt cei din SUA. Nu putem sa gasim la
nivelul Romaniei mecanisme mult mai rapide pentru ca oamenii sa
primeasca banii?

Dragos Dinu
: In momentul in
care am venit in aprilie, call-urile pe cercetare erau blocate. Primul
lucru la POC a fost sa deblocam situatia de acolo, sa mergem la
contractare, ca lucrurile sa progreseze. In ceea ce priveste IT-ul, avem
nevoie de o capacitate pentru evaluaea proiectelor, capacitate pe care
nu au avut-o colegii intern si a trebuit contactata. Si cand contractezi
, pe zona de achizitii publice procedura dureaza un pic. Dar acum
suntem in etapa finala si le vom avea evaluate.

StartupCafe.ro
: Ce este acest evaluator?

Dragos Dinu:

O companie privata care furnizeaza servicii de evaluare, furnizeaza
oameni, evaluatori care au competente si care analizeaza proiectele
respective si care le evalueaza pe baza grilei de evaluare pe care o
avem. Cateodata evaluarea se face cu resurse interne, cateodata se face
cu resurse externe, se externalizeaza.
Parallax

Vizualizari
105
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri