Luminita Pirvu

Comertul online din Romania se dezvolta rapid - in 2016 va depasi granita de 6 miliarde de lei

Imagine principala
Comertul online din Romania se dezvolta rapid - in 2016 va depasi granita de 6 miliarde de lei
Romanii sunt tot mai interesati de vanzarile din asa-numitele
mall-uri virtuale. Asta o demonstreaza dezvoltarea accelarata a pietei
comertului electronic si dublarea numarului de firme care ofera astfel
de servicii. De asemenea, cifra de afaceri din e-commerce-ul romanesc a
crescut sustinut in ultimii ani, de la 1,68 miliarde de lei in 2011, la
5,47 miliarde de lei in 2015 iar, in 2016, se estimeaza ca va depasi
suma de 6 miliarde de lei.


Cea mai semnificativa evolutie a fost marcata intre 2014 si 2015, cand business-ul din acest sector a avansat cu peste 2 miliarde de lei.
Cresterea afacerilor a venit pe fondul dezvoltarii spectaculoase a serviciilor de comert online.

Daca in urma cu trei ani existau aproximativ 2600 de firme, in 2016, in prezent sunt inregistrate 5 300 care isi desfasoara activitatea online, potrivit unei analize privind business-ul din comertul online din intervalul 2011-2016 facute de KeysFin.

Pe fondul cresterii interesului romanilor pentru produsele si serviciile vandute pe internet, profitablitatea sectorului a avansat de la 47,4 milioane lei in 2011 la 233,7 milioane lei in 2015, iar pentru 2016 se preconizeaza o tinta de peste 300 milioane de lei.

"2016 se anunta a fi cel mai bun an din istoria business-ului online din Romania. Un argument de actualitate il reprezinta rezultatele spectaculoase din campania Black Friday 2016 care a dovedit ca online-ul romanesc a ajuns la un nivel de fenomen national. Nu neaparat reducerile cat volumul spectaculos al vanzarilor a dovedit ca romanii sunt tot mai interesati de vanzarile din asa-numitele mall-uri virtuale", au explicat analistii de la KeysFin.

Pentru retailerul online eMag, de exemplu, Black Friday 2016 a adus incasari record, de 300 de milioane de lei. Intr-o singura zi, pe 18 noiembrie, compania a vandut peste 1,1 milioane de produse online.

De asemenea, procesatorul de plati PayU a anuntat, in context, ca editia Black Friday de anul acesta, desfasurata in zilele 18-20 noiembrie, a generat 188.000 tranzactii online in valoare totala de 113,3 mil lei, cu 67% mai mult decat editia de anul trecut. S-a ajuns pana la 500 de tranzactii pe minut, de doua ori mai multe fata de nivelul maxim de anul trecut.

Cine face jocurile in online-ul romanesc
Piata comertului electronic romanesc s-a dezvoltat spectaculos in ultimii ani, numarul firmelor care ofera astfel de servicii dublandu-se intr-un interval foarte scurt. Cel mai important jucator din piata, potrivit datelor financiare din 2015, depuse la Ministerul Finantelor, este compania Dante International SA, cu afaceri de 1,7 miliarde de lei in 2015.

In top 10 cei mai importanti jucatori din e-comertul romanesc, urmeaza, in ordinea cifrelor de afaceri:
  • Fashion Days Shopping SRL (221 mil. lei)
  • Studio Moderna SRL (188 milioane lei)
  • PayPoint Services SRL (188 milioane lei)
  • Corsar Online SRL (173mil.lei) 
  • PC Garage SRL (166 milioane lei)
  • Payzone SA (155 milioane lei)
  • Teamnet Business Services (130 milioane lei)
  • Euronet Services SRL (88 milioane lei) 
  • Elefant Online S.A. (78 milioane lei)
Romanii, sarbatorile si internetul
Evolutia e-commerce-ului romanesc se afla pe o panta ascendenta la nivel
general, semn ca increderea romanilor in acest sector s-a intarit
puternic in ultimii ani.

Dinamica evolutiei cifrei de afaceri lunare a sectorului arata ca sezonalitatea are un caracter important in business-ul pe internet. Apetitul romanilor pentru cumparaturi online are legatura, in mare parte, cu evenimentele sociale de peste an Ziua Indragostitilor, Martisorul, 1 si 8 Martie, Black Friday si Craciunul sunt punctele de maxim interes atunci cand numarul utilizatorilor si volumul de afaceri ating niveluri superioare mediei lunare.

"Maturizarea pietei e-commerce, dincolo de cresterea calitatii serviciilor si ofertelor, are legatura in mare parte cu schimbarile semnificative intervenite in obiceiurile de consum. Evolutia tehnologica din ultimii ani, asociata cu extinderea serviciilor de internet si ieftinirea terminalelor (laptopuri, smartphone-uri, tablete etc.) au contribuit decisiv la dezvoltarea pietei e-commerce. Tot mai multi romani au invatat cum sa cumpere online, care sunt avantajele, cum sa caute alternativa la magazinele clasice", afirma cei de la KeysFin.

Totodata, expertii remarca si riscurile asociate tranzactiilor online raportate la nivelul de educatie al clientilor in acest sector.

"Sunt inca multi romani care cad victime site-urilor clonate, care, in febra cautarii pretului cel mai mic, ajung pe portaluri fantoma, unde informatiile de pe carduri le sunt copiate, iar banii sunt retrasi de hackeri din conturi. Vestea buna este ca sistemul bancar s-a adaptat acestui fenomen si a dezvoltat masuri de protectie pe masura, in genul codului unic de tranzactie transmis pe SMS", spun analistii KeysFin

Raportul are la baza datele culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, proiect lansata de KeysFin si care analizeaza datele financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.
Vizualizari
202
Conţinut
Adauga comentariu