Video E-commerce. Ce inseamna ”marketing destept” pentru un magazin online. Workshop StartupCafe cu Liviu Taloi

de Ovidiu Popica 1 august 2016
O campanie de Adwords ar trebui sa ruleze minim 3-4 luni de zile ca sa produca primele rezultate vizibile, spune Liviu Taloi, specialist in marketing online, fondator al comunitatii Ecompedia. Care este perioada critica pentru un magazin online, cum trebuie sa te organizezi atunci cand incepi afacerea in ecommerce si ce inseamna sa faci marketing destept, sunt subiecte pe care un grup de antreprenori din comunitatea StartupCafe.ro le-a discutat la workshop-ul ”Ai o afacere? Pune internetul sa munceasca pentru ea!”



Liviu Taloi:
Marketing online facut destept inseamna sa abordezi aproximativ toate canalele de marketing pe care ti le poti permite. Nu unul, nu doua, nu trei, de la 4-5 in sus. Daca ar fi sa le enumeram sunt vreo 10-12 canale de marketing online. Nu sunt asa putine.

Ar trebui sa faci Adwords, ar trebui sa faci si Facebook, ar trebui sa scrii pe blog. Trebuie sa trimit newsletter? Da, trebuie sa trimiti newsletter. Trebuie sa ma inscriu intr-un price.ro sau intr-un compar.ro?

Esti inscrisa pe ceva sau inca nu? Ar trebui sa te inscrii, sincer. Pe showmania ar trebui sa te inscrii pentru ca accepta orice fel de produs si e mult mai ok decat pe price.ro.

Trebuie mult mai multe canale de marketing decat va imaginati voi. Foarte multa lume am vazut ca incepe cu marketing online(...) E o parte, oameni buni, marketingul online e doar o parte din ce-o sa faceti voi si multa lume zice: ”A , fac si eu Adwords!”, si pune acolo un buget nu stiu cat pe luna, pe saptamana sau cum o fi, si nu merge(...)

Adwords-ul ca sa functioneze ar trebui sa-l lasati 3-4 luni de zile macar si abia dupa aia o sa functioneze ca lumea, sa aiba ROI pozitiv. Nu va grabiti sa trageti o concluzie ca ceva nu merge doar pentru ca voi n-ati avut oportunitatea sau bugetele necesare sa faceti o investitie cum trebuie in marketing online.

Marketing-ul online ar trebui abordat pe mai multe canale media, nu pe un singur canal media. Sigur, bugetul vostru va fi limitat, banuiesc eu, sau ne ajuta colegul de la Banca Transilvania in vreun fel, sa avem un buget putin mai mare, dar ideea este ca va trebuie cateva canale media. Nu unul singur. Niciodata unul singur si nu trageti concluzii pripite.

Sa incerc sa ma intorc la discutia cu produsul sau in zona de business de start. Un an jumate, un an si opt luni, nu zic doi ani, depinde de marginea produsului tau.

Tu ai pornit bine pentru ca ai pornit-o organic si incetisor, si nu te-a costat prea mult si n-ai suferit probleme de buget, prea tare.

Dar, in general, daca pornesti si vrei sa ajungi undeva, ar trebui sa ai niste predictii financiare. Oamenii din finante folosesc niste cuvinte stranii, cum ar fi P&L, stiti, da? ”Profit and loss”.

Sunt niste tabele, sunt doua coloane, unele sunt costurile, sunt veniturile prognozate pana la urma in acele tabele, dar trebuie facuta o predictie pe un an, pe doi ani, pe trei ani de zile, ca sa aveti un buget, ca sa faceti o treaba putin mai serioasa, ceea ce nu inseamna ca nu se poate porni asa cum ai pornit si tu.

Am vazut multe businessuri pornind de la sot-sotie, foarte multi pornesc asa si acum au 5-6 angajati, chiar 10, ma bucur foarte mult ca vad asta. [...]

Cum se naste si moare un magazin online

In general [...] fac o curba Gauss cu moartea sau nasterea magazinelor online. De obicei in mijloc dau faliment foarte multi, nu mai fac fata si nu pot sa sustina businessul si atunci sunt probleme de cash-flow, cu cat magazinul e mai mare, cash-flow-ul e mai nasol.

Nu se uita in contabilitate, din ce am observat eu, si nu urmaresc indicatorii financiari foarte bine si multi dau faliment taman in varful Gauss-ului. Pana la mijlocul acestui Gauss pot sa treaca intre trei ani, pana  pe la 4-5 ani, pana ajungeti in mijloc, ca dezvoltare.

In aceasta perioada dezvoltarea magazinului online ca business are loc pe orizontala.  Adica, au venit multe comenzi si-mi mai angajez inca un om. E normal sa faci asa la inceput. Nu ma descurc singura, mai iau inca un om pe marketing online, mai iau un om sa-mi faca coletele, si atunci deja ai trei oameni: tu care faci produsele, poate, sau asta deja e productie, dar n-as intra chiar in productie acum, ca business. Unul face coletele, altul face marketing online, unul raspunde la telefoanele cu comenzi.

Cand e nevoie, mai suplimentam locul cu inca un om, dar la un moment dat, in acest loc unde de obicei dau faliment magazinele online, se simte nevoia de a eficientiza procesele. In acel moment procesele trebuie eficientizate si reduse costurile operationale. Si daca nu reusesti sa faci acest lucru, sa-ti eficientizezi procesele si sa reduci costurile operationale, dai faliment. Cam asta se intampla in varf de Gauss.

Si daca reusesti si treci parleazul in partea cealalta, dupa deal, Gauss-ul e ca un deal, acolo treci in alta liga, unde lucrezi cu platforme mult mai specializate, care fac fata mai bine la ceea ce ai tu nevoie, la procese pe banda rulanta. Acolo te uiti la timpii pe care ii dai omenilor care iti fac comenzile, timpii de la coletarie sau din  alta parte.

Salariile costa destul de mult, cam jumate din bugetul unei firme sunt salariile, aproximativ, nu totdeauna, dar pe-acolo. Si atunci nu poti sa mai cresti bugetul de salarii foarte mult dupa acel parleaz, dupa dealul ala. Si atunci trebuie sa investesti in tehnologie mult mai mult decat inainte. In prima parte este ok sa schimbi platforma cam la un an jumate-doi, doi sa zicem, in a doua parte schimbarea platformei poate sa survina si sub un an de zile. Daca te duce suficient businessul sa poti sa faci asta, bineinteles.

Nota redactiei: Workshop-ul "Ai o afacere? Pune internetul sa munceasca pentru ea!" a fost realizat in parteneriat cu Google Romania, Banca Transilvania, Hotnews, cu sprijinul Clubul Taranului



2186 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii