Video.Debut in afaceri online: cum iti alegi platforma de ecommerce

de Ovidiu Popica 23 iulie 2016
Antreprenorii care vor sa deschida un magazin online ar trebui sa stie, de la bun inceput, ce numar de produse urmeaza sa vanda pe site ca sa poata face o alegere optima a platformei de ecommerce, spune Liviu Taloi, consultant in marketing si comert electronic.

Liviu s-a intalnit recent cu membri ai comunitatii StartupCafe.ro la workshop-ul "Ai o afacere? Pune internetul sa munceasca pentru ea!" organizat de echipa StartupCafe.ro, in Bucuresti, la Clubul Taranului.

Una dintre primele intrebari la care trebuie sa raspunda un antreprenor care doreste sa deschida un magazin online este ce tip de platforma de ecommerce se potriveste cel mai bine pentru afacerea sa. Solutie deschisa (open source) sau solutie dedicata (custom)? Daca e o solutie deschisa, care e mai potrivita: Presta Shop, Magento, WooCommerce?

Recent, StartupCafe.ro a invitat la workshop-ul "Ai o afacere? Pune internetul sa munceasca pentru ea!" un grup de antreprenori sau viitori antreprenori interesati de ecommerce care sa discute pe aceasta tema cu Liviu Taloi, specialist in marketing si comert online.

Am discutat, printre altele, despre cat de important este numarul de produse vandute prin magazinul online, pentru alegerea corecta a platformei de ecommerce, ce inseamna o platforma de tip SaaS (software as a service) si ce tip de platforma ar fi recomandabila pentru perioada de inceput a magazinului.

Iata un fragment din inregistrarea workshop-ului insotit de transcrierea, in sinteza.



Liviu Taloi: Unul dintre principalele criterii de alegere a drumului în continuare, din punctul meu de vedere, este numarul de produse care va fi prezent pe site. Si rata lor de înnoire, daca vreti...

Ma intereseaza acest aspect când recomand o anumita platforma. Am remarcat la masa câtiva din zona de hand-made, asa mi s-a parut, sau oricum produse putine. Nu sunt sigur, poate acolo la mirodenii sa fie mai multe produse, se poate ajunge la mii de mirodenii,  mii de chestii.

Pentru mine, ce este pâna într-o mie înseamna putine produse. Un site care are 1000 de produse este un site mititel, care nu vinde foarte multe produse. Si atunci, una dintre directiile pe care eu le indic colegilor care se apuca sa faca un magazin online este aceasta întrebare: vei vinde cinci produse? Zece produse? 1000 de produse, 10.000...20.000...100.000 de produse online? Lucrurile se complica când sunt mai multe si se simplifica când sunt mai putine.

Pe de alta parte, ca instrument de a face un site care sa vânda online, recomand - pentru  foarte putine sau putine produse, wordpress plus woocommerce. De ce recomand acest lucru? Am sa deconstruiesc logica din spate.

Daca este vorba despre multe produse, înseamna trafic mult, cautari multe, într-o gama variata de produse care asigura practic o consistenta a acelui site. Putine produse de nisa, sa zicem, mai ales, înseamna trafic putin. E adevarat ca acel trafic va coverti mai bine, fiind site de nisa. Nu negam acest lucru, conversia va fi mult mai buna.

Prin conversie banuiesc ca stim ce întelegem: este acel procent de oameni care cumpara de pe site. Insa sunt probleme la un site care vinde un produs. Sunt exemple de site-uri care vând cinci produse numai, sau un singur produs, sau doua produse, e ok, e-n regula, se poate.

Sunt Claudiu Dascalescu, antreprenor, in toamna am în plan sa deschid un magazin online pentru editura pe care o detin, este o editura din domeniul juridic. Acesta e motivul pentru care sunt aici. Ai spus mai devreme ca pentru un magazin online care are sub 1000 de produse este suficient wordpress cu woocommerce. As vrea sa stiu daca pentru un magazin online cu acelasi numar de produse, adica pâna intr-o mie ar fi ok platformele SaaS? Adica Shopmania, si mai sunt câteva în România...

Liviu Taloi: Da, sunt câteva platforme SAS în România.

Claudiu Dascalescu: Dar asta în perspectiva scalabilitatii.

Liviu Taloi:
Acum o sa traduc pentru cei care nu stiu, SAS înseamna Software as a service adica o platforma de e-commerce închiriata. Platesti bani lunar ca sa ai acces pe o platforma unde îti gazduiesti produsele tale.

Unul dintre avantajele SAS-ului este modelul de finantare. Pentru ca, o data ce-ti face cineva un magazin, te costa cât costa, se transforma dintr-un cost fix într-un cost variabil, care este lunar. Si atunci ca model de finantare este, pentru mine cel putin, mult mai ok, am un cost lunar variabil - nu stiu cât pe luna la Shopmania -, dar nu e mult, 100 de lei pe luna cred. E un abonament la telefon, numai ca în loc de numar de telefon, primesti o platforma de e-commerce unde sa-ti pui produsele.

Recomandarea mea este sa începi într-un fel, oricare ar fi acel fel. Si sa-ti testezi în primul rând partea de comert. Asta înseamna sa-mi testez produsul sau gama de produse, înseamna sa-ti testezi abilitatile de comerciant. Pentru asta n-ai nevoie de nimic, ai nevoie sa platesti acel un milion de lei pe luna. Îti pui acolo zece produse, faci marketing si vezi ce se întâmpla. Pe de alta parte, o platforma pe care o închiriezi sau o cumperi, se poate schimba. Stiti asta, nu?

E normal sa schimbi plaforma când momentul este oportun, categoric. Când comenzile încep sa creasca, când operatorii de comenzi – care nu cred ca sunt prea multi, dar o sa vedem pe unde stai, eu am si niste cifre cu care putem face un testing ca sa vedem ce si cum – un operator normal de comenzi duce un 300 de comenzi pe zi, clar. Nu cred ca am ajuns pâna acolo, poate.

Dupa acel moment daca am nevoie de 2-3 operatori de comenzi, când ajung la mai multe comenzi pe zi - eu asa judec lucrurile, în comenzi pe zi -, atunci trebuie sa schimb platforma ca nu mai face fata platforma veche. E normal sa schimb platforma.

Nota redactiei: Workshop-ul "Ai o afacere? Pune internetul sa munceasca pentru ea!" a fost realizat in parteneriat cu Google Romania, Banca Transilvania, Hotnews, cu sprijinul Clubul Taranului



Citeste mai multe despre:   
10351 vizualizari
adauga comentariu 0 comentarii