Romania - Comertul online, inca slab dezvoltat. Cum merg Ungaria si Bulgaria

de Claudiu Zamfir 9 decembrie 2015
​Romania este una dintre tarile Uniunii Europene in care comertul online inregistreaza inca volume de vanzari mici, ca procent din totalul vanzarilor, releva datele emise, miercuri, de Oficiul european de statistica Eurostat. Cifrele arata ca e-commerce-ul mai are mult de crescut in Romania, ceea ce poate insemna o oportunitate in plus pentru antreprenorii care inca nu au atacat acest sector.

Doar 8% din volumul vanzarilor facute de firme din Romania in anul 2014 reprezinta comert online, mult sub media Uniunii Europene, de 17%, spune Eurostat.

Romania se afla la coada clasamentului european in vanzarile online, procentaje mai mici inregistrand doar Grecia (1%), Bulgaria (5%) si Cipru (6%).

Cea mai mare pondere a sectorului de e-commerce in volumul de vanzari s-a inregistrat in: Irlanda (37%), Cehia (30%), Slovacia, Finlanda si Marea Britanie (cate 21%). Dintre vecinii nostri, Ungaria are un comert inline mai dezvoltat decat Romania - ponderea vanzarilor pe internet a fost de 20% din total vanzari, in anul 2014.


Evolutia comertului online in UE: cumparari online facute de companii, vanzari oline facute de firme, ponderea vanzarilor online in totalul volumului de vanzari. Sursa: Eurostat


Spre deosebire de comertul conventional, e-commerce-ul are avantajul ca antreprenorii pot sa vanda mai usor in alta tara. Insa firmele romanesti care fac comert online nu fructifica acest avantaj.

Potrivit Eurostat, 6% dintre firmele romanesti au vandut electronic pe piata interna, in anul 2014, 2% dintre firmele romanesti au avut vanzari online in alte state UE, iar 1% in afara Uniunii Europene.

Spre comparatie, 30% din firmele din Irlanda au vandut online in tara, 17% in alte state UE, iar 12% au facut export pe intrenet in state din afara Uniunii Europene.

Pana si Bulgaria a avut 8% dintre firme care au facut vanzari online in tara, 3% la export intracomunitar online si 2% cu vanzari pe internet in afara UE.

Ungaria sta si mai bine: 13% dintre firmele unguresti au vandut online in tara, 5% au vandut in alte state UE, iar 2% in afara Uniunii.

"Comertul pe internet poate oferi firmelor oportunitatea de a-si imbunatati eficienta proceselor lor de productie, precum si mijloace de extindere dincolo de granitele nationale, ajungand la clienti indiferent de localizarea lor georgrafica" - arata Eurostat.


Resurse:

Descarca de AICI statistica Eurostat privind comertul online in Uniunea Europeana.



Citeste mai multe despre:   
5033 vizualizari
adauga comentariu 4 comentarii
am renunțat la plata cu cardul.

Deseori POS-urile dau erori. Firmele au câte 2 sau mai multe așa că trebuie să încerce cu fiecare.

Apoi manipularea cardurilor de toată jena. Îți învârt cardul pe toate fețele. Dacă ești atent poți citi numărul cardului, data expirării și codul de securitate de pe spatele lui. Și cum numele cerut de procesatorii de plată online e de decor (poți scrie ce vrei acolo, plata oricum se face) e foarte ușor să-ți fie folosit cardul de cam oricine.

Iar la plățile online mie îmi blochează mai nou cardul la orice tranzacție pe Amazon sau Steam. Asta înseamnă că trebuie să suni banca să ți-l deblocheze.

Așa că am scos toți banii din bancă și acum plătesc cash. La capitolul ăsta toate vânzătoarele sunt excelente, îți dau restul mai repede decât introduceam codul PIN. Iar ultima achizie pe Steam am plătit-o cu... Bitcoin.

Și ca să revenim la cumpărăturile online, e mai relaxant să plătesc ramburs. Am două comenzi care momentan sunt Missing In Action. Dacă vin, le plătesc, dacă nu, whatever.

Și ca să termin într-o notă pro-cumpărături online: e foarte greu să găsești în magazine tot ceea ce vrei. Aveam nevoie de suport de birou pentru monitor. Nu pot să-mi imaginez magazin fizic să aibă așa ceva. Și pe net, în magazinele online românești găsești doar un model, ceva Deepcool F1. De aia am luat de pe Amazon, unde sunt 1001 de modele.
RedGuard [utilizator]
Comerţul online înseamnă mai mult decât o pagină de web de pe care se comandă produse. Procesarea plăţilor să zicem că este în regulă. În general ce ţine de online este ok sau rezolvabil cu puţin efort. Problemele apar când se ajunge la partea off-line a comerţului online. Ca de exemplu livrarea produselor. Aici pare a fi un bottleneck greu de trecut. Degeaba vor companiile online să se dezvolte ca Făt-Frumos, dacă cele de curierat nu vor/nu pot să ţină pasul. Poşta Română nici gând nu are să vină cu servicii adaptate pieţei, iar privaţii au ajuns la un nivel de confort peste care nu par a dori să treacă. Problemele cu curierii nu sunt rare nici în timpul anului, încă în momentele de vârf e jale. Eu de exemplu azi sărbătoresc 20 de zile de când aştept livrarea unei comenzi (achitate) de la Emag. Iar după o convorbire telefonică cu ei se pare că mai am de aşteptat mult şi bine. Nu se ştie cât. Cred că este imposibilă dezvoltarea comenţului online fără dezvoltarea infrastructurii ofline care o susţine.
Sakura [anonim]
"...privaţii au ajuns la un nivel de confort peste care nu par a dori să treacă." Daca e loc pentru mai multe afaceri online - si studiul spune ca ar fi - se va inteti concurenta si pe segmentele de infrastructura (cum e curieratul). Tocmai sta sa apara un fel de UBER pentru curieri. Sa vedem cu ce sanse...
Ovidiu Popica [hotnews.ro]
Nu stiu daca e asa. Cu emag se intampla ceva ciudat, nu mai onoreaza in timp util comenzile achitate cu cardul, desi banii le-au intrat in cont. Eu astept de o saptamana, pachetul nici nu a ajuns la curier. S-ar putea ca emag sa aiba probleme, pana acum livrau extrem de prompt. Practic, nu stii niciodata cand o firma din asta da faliment, oricat e de mare.

Nu e problema curierilor, ei se misca: de exemplu, de black friday am primit un pachet de la F64 in 3 zile, desi perioada e incarcata pt. curieri.
D. [anonim]