INTALNIRE ONLINE Ce trebuie sa stii despre obiceiurile de shopping online ale romanilor si statistici ale pietei.

de Alex Mihaileanu 16 iulie 2015

Ce cumpara romanii de pe net? Care e ziua saptamanii in care cumparam online cel mai mult? Care sunt nisele de comert electronic tot mai cautate de catre utilizatorii romani de internet? Care sunt zilele in care poti sa vinzi mai bine? Ce detalii de finete trebuie sa stii atunci cand dezvolti un magazin online? Intalnirea online s-a incheiat. Andrei Radu, fondator al Galei Premiilor eCommerce, a discutat online cu cititorii StartupCafe.

Interviul video si sumarul discutiei vor fi disponibile online, pe site, luni, 20 iulie.

Carte de vizita Andrei Radu

Andrei Radu este fondator şi CEO al Galei Premiilor eCommerce, eveniment anual dedicat pietei de comert electronic lansat in 2006, si fondator al Trusted.ro, program dedicat magazinelor online ce isi propun sa indeplineasca toate standardele de calitate din industrie. Radu este si coordonatorul a doua studii nationale, in 2008 si 2012, a pietei de ecommerce si unul dintre cei mai cunoscuti consultanti in domeniu.





Citeste mai multe despre:   
7411 vizualizari
adauga comentariu 13 comentarii
as avea urmatoarele intrebari, daca se poate:
1.sectorul cumparatori online cu studii superioare: procentul lor in totalul cumparatorilor online? platesc ei mai mult cu cardul decat ceilalti? apreciaza mai mult calitatea sau cauta marca cea mai ieftina?
2. un magazin online din Romania, doar in limba engleza, care are ca targhet clienti in special din SUA, UK, Singapore, Japonia, in ce tara ar trebui sa aiba gazduirea pe server? (Panama e bine?) serverul trebuie sa fie dedicat? magazinul va vinde sa zicem maxim 10 tipuri de produse, vanzari etimate maxim 10/zi.
multumesc
aura [anonim]
Din datele noastre aproximativ 25% din cumparatorii online au studii superioare, procentul scazand in ultima perioada in favoarea celor cu studii medii - lucru care este perfect normal, pentru ca internetul a devenit tot mai accesibil tuturor. Nu cred ca exista o legatura directa intre absolventii de studii superioare si plata prin card sau valoarea mai mare a tranzactiei.

Cat despre solutiile de hosting, la acest moment exista servicii profesionale care fac sa nu fie influentata viteza de acces a site-ului din strainatate (puteti apela la hosting-ul oferit de Amazon sau Hostgator etc.). Pentru inceput, la un site nu foarte complex, cu destul de putine produse si trafic mic, nu cred ca aveti nevoie de un server dedicat, dar pe masura ce afacerea se dezvolta, luati in calcul acest aspect.
Andrei Radu [hotnews.ro]
Tocmai ce mi s-a intamplat ca, incercand sa platesc o comanda online cu cardul, suma de plata mi-a fost retinuta din cont de doua ori. Prima data tranzactia (plata online) a esuat cu un mesaj de eroare care nu dadea nicio explicatie, iar a doua oara (la cateva zeci de secunde distanta) a reusit. Se pare ca banca a blocat totusi si prima suma, ceea ce m-a lasat in cont cu o suma de bani pe care nu o pot folosi.

Noroc ca suma nu e asa mare, dar mi-ar fi generat probleme serioase daca ar fi fost.

Increderea pe care chiar si cumparatorii mai deschisi la ideea de online shopping o au fata de sistemul romanesc de plati e extrem de scazuta. Asa ca nu va mirati daca procentul celor care platesc online cu cardul e foarte mic. Eu unul nu mi-as folosi cardul principal la procesatorii romani de plati online si oricum deocamdata ma voi intoarce la cumintele ramburs (desi cumpar frecvent online).

Cand credeti ca sistemul romanesc de plati online (lantul magazine-procesatori-banci) va fi suficient de matur sa avem incredere in el?
emil [anonim]
Sa stiti ca multi romani posesori de card nu se tem sa il foloseasca online de teama fraudei. Cei mai multi prefera sa plateasca ramburs pentru ca plata prin card este o plata facuta in avans la magazin, iar ei se tem ca le va intarzia produsul sau produsul comandat nu este intocmai cu cel de pe site etc. Practic, temerile utilizatorilor au mare legatura cu nivelul de incredere si cu seriozitatea magazinelor (calitatea serviciilor lor).

Sigur ca se intampla si exceptii (cum ati patit si dvs.), dar numarul lor este infim si va veti recupera banii.
Andrei Radu [hotnews.ro]
unde anume va avea loc "intalnirea online"?! pe site sau FB?

as mai adauga:

3. pentru un singur produs, sa zicem genti, unde pot gasi statistici de genul: cumparatori pe judete, nivel de instruire, sex, grupe de varsta, numar produse cumparate pe intervale de valoare, zi/ora, conversii din trafic organic/FB/afiliati/newsletter/altele

4. site bilingv: ce probleme sunt si pe ce keywords (intr-o singura limba?) se optimizeaza homepage, fiind bilingv?

5. este buna varianta magazin si blog pe acelasi site sau recomandati alte variante?

6. puteti recomanda un curier international sau preferati sa nu intrati in aceast argument?

7. sfaturi pentru contabilitate? inregistrare nume site, brand sau produs? local sau wordwide?

8. cum as putea sa vad ce se cauta in timp real? exista un google trends al shoppingului in Romania?

9. cat mai conteaza astazi linkurile din exterior?

10. e adevarat ca barbatii cumpara mai repede, in valoare mai mare si fara sa compare prea mult preturile?

multumesc
aura [anonim]
3. Nu prea veti gasi astfel de statistici pe tipul de produse. Puteti folosi, insa, Google Trends pentru o privire de ansamblu. Ulterior, cand veti vinde efectiv acel produs si veti incerca multiple canale de marketing si variate metode de promovare, veti avea acces la propriile date si veti trage singura concluzia.

4. Nu inteleg la ce tip de probleme va referiti. Daca va ganditi la SEO, nu este nicio problema sa aveti site-ul bine optimizat atat pe o limba, cat si pe alta.

5. In general, magazinele online care au si o sectiune de blog, au aceasta sectiune pe acelasi domeniu si nu e rau deloc. De ce ati vrea sa aveti blogul pe un alt domeniu decat al magazinului (ati confuza utilizatorii). Blogul este o sectiune din site care va si ajuta daca scrieti continut de calitate.

6. Depinde unde doriti sa livrati. Multi curieri au servicii si preturi bune pentru tarile din jurul Romaniei (vezi ex. Bulgariei, unde preturile sunt identice cu cele practicate pentru livrarile nationale).

7. - Partea de contabilitate nu intra in aria mea de expertiza, deci nu as avea ce sa va recomand.
- Daca va referiti la inregistrarea la OSIM a brand-ului, sigur ca recomand!
- Evident ca recomand si local si worldwide, depinde cati bani de investit aveti.:) Toate magazinele isi doresc sa vanda worldwide, doar ca nu e chiar atat de simplu...

8. Eu nu stiu sa existe o astfel de solutie. Doar cei de la Google au posibilitatea sa vada ce s-a cautat cel mai mult intr-un anumit interval de timp, dar nici ei nu cred ca stau sa verifice ceva in timp real, ci fac statistici pe anumite perioade de timp. Unele din ele sunt publice, oferite de Google la inceputul anului parca.

9. Conteaza in continuare suficient de mult pentru SEO sa ai link-uri de la alte site-uri catre tine. E o discutie mare aici si unii sunt sau nu de acord cu afirmatia mea, dar din experienta spun ca in continuare e important (evident, ma refer la link-uri reale si continut relevant).

10. Nu.
Andrei Radu [hotnews.ro]
11. procentul cumparaturilor online de pe telefon in Romania? este necesar ca magazinul sa aiba si o aplicatie? cam cum ar trebui sa fie?
multumesc
aura [anonim]
Traficul de pe device-uri mobile a crescut spectaculos in ultima perioada, situandu-se undeva intre 30 si 40% in cazul magazinelor care au mobi-site. Nu va mai dura mult pana cand traficul de pe device-uri mobile il va depasi ca pondere pe cel generat de clasicul desktop - deci optimizarea pentru mobile a magazinelor online este deja un "must-have" si nu ceva frumos de avut in viitor...

Pentru ca o aplicatie mobila presupune o investitie destul de serioasa, recomand magazinelor mici si medii si se orienteze initial catre mobi-site, fara a omite in viitor si ideea dezvoltarii unei aplicatii mobile care permite mult mai multe instrumente decat varianta de mobile a unui site. Chiar vorbeam astazi cu Dan Virtopeanu (Breeze Mobile), iar ce am scris mai sus este recomandarea lui, fara ca cele doua componente (mobi-site si aplicatie mobila) sa se excluda una pe alta, ci fiind complementare.
Andrei Radu [hotnews.ro]
Buna ziua,

Multumim pentru oportunitatea de a primi raspunsuri de la specialisti. Intrebarile mele ar fi:

1. Care sunt metodele cele mai eficiente de promovare pentru un produs de nisa (mai putin cunoscut in Romania)?
2. Care ar trebui sa fie bugetul de promovare al unui magazin online de nisa daca vrea sa ajunga la cel putin 100 de comenzi pe luna?
3. Ce credeti ca ar atrage cel mai mult femeile (20-40 de ani) sa comande pe internet? Pretul, calitatea produsului, rapiditatea livrarii etc.?
4. Care ar fi avantajele platilor online - atat pentru magazin cat si pentru clienti? Dupa cum stiti, in marea majoritate a tranzactiilor online din Romania, plata se face ramburs.

Multumesc foarte mult!
Mara [anonim]
Buna ziua,

Majoritatea intrebarilor dvs. sunt foarte generale, de aceea un raspuns concret nu pot oferi (sunt multe variabile care pot schimba datele problemei). Incerc totusi sa va raspund pentru a va face, macar, o idee:

1. Identificati, mai intai, publicul tinta si faceti un buyer personas ca sa va dati seama unde gasiti publicul dvs. (poate fi pe facebook sau pe diverse site-uri de continut, forumuri, comunitati etc.). Cand l-ati identificat, investiti in acele canale si intotdeauna masurati in Analytics eficienta canalelor alese referitor la bani investiti vs. ROI. Nu neglijati nici Adwords.

2. Imposibil de estimat pana nu testati eficienta canalelor in care investiti. Variatiile pot fi foarte mari.

3. Unul din factorii de interes majori in decizia de cumparare (atat in cazul femeilor, cat si al barbatilor) este rapiditatea livrarii precum si zero cost de transport (conform ultimului studiu Daedalus). Ulterior, factorul important de decizie este pretul si apoi, evident, calitatea produsului.

4. Chiar daca procentul celor care platesc online prin card este mic in Romania, nu inseamna ca nu sunt oameni care prefera aceasta metoda de plata - de aceea, orice magazin online ar trebui sa ofere aceasta posibilitate, altfel riscand sa piarda potentiali clienti. Pentru magazin, avantajul major al unei tranzactii online platite prin card este siguranta tranzactiei (sunt extrem de rare cazurile in care clientul se mai razgandeste dupa ce a platit deja online pentru produsul comandat, spre deosebire de cei care aleg sa achite ramburs si pot refuza coletul la usa). Deloc in ultimul rand, magazinul care are o tranzactie deja platita prin card isi poate scadea costurile operationale nemaifiind necesara confirmarea comenzii (poate telefonic cum inca se mai intampla) cu clientul.
3.
Andrei Radu [hotnews.ro]
Exista un link cu legislatia care reglementeaza comertul online sau care ar fi actele legislative pe care trebuie sa le respectam?
aura [anonim]
Pe site-ul Marcii de Incredere Trusted.ro gasiti un document pdf cu standardele pe care trebuie sa le respecte un magazin online pentru a obtine aceasta marca. Ele vizeaza toate obligatiile conform legii, cat si bune practici - deci daca le respectati pe acelea, e totul ok dpdv legal. https://www.trusted.ro/wp-content/uploads/2014/10/Standarde_Trusted_ro_oct2014.pdf

De asemenea, pentru a va documenta mai mult in ceea ce priveste obligatiile legale privind comertul online, gasiti informatii detaliate pe www.legi-internet.ro
Andrei Radu [hotnews.ro]
1. Din date oficiale (sau chiar neoficiale), care este rata medie de retur in e-commerce-ul autohton, la modul general? Dar specific, in zona de fashion si, separat, strict pe nisa de incaltaminte (unde am citit ca inclusiv comercianti straini, mai cunoscuti, se plang de rate mari de retur)?

2. La nivel national, care e ponderea platilor cu cardul vs. platile ramburs? Se observa o pondere mult diferita strict pentru comenzile facute de bucuresteni?

3. Care sunt in medie costurile (cam ce procent se plateste "gazdei") pentru a-ti oferi produsele in marketplace-ul magazinelor online mari din Romania? Recomandati pentru magazinele online mici, la inceput de drum, inscrierea in astfel de marketplace-uri?

4. Am observat la cateva cunostinte din Romania ca au inceput sa-si comande produse direct din afara tarii (Amazon in special, dar si din China). Exista cumva o statistica a cumparaturilor online facute catre magazine din afara tarii de catre persoanele din Romania si, eventual, a trendului pe termen mediu?

5. Cam ce procent din vanzarile totale dintr-un an (atat ca numar de comenzi, cat si valoare totala) realizeaza magazinele online din Romania in perioada de Black Friday? Eventual daca aveti date defalcate pe nise (it&c, fashion etc.)

6. Exista o statistica pentru utilizarea platformelor de magazine online de catre comerciantii din Romania? (ex: cat % din total folosesc: Magento, Prestashop, Woocommerce, solutii in-house etc.)

Multumesc!
intrebari [anonim]