Vlad Barza

Un startup suedez simplifica la maxim platile online si da Romania ca exemplu negativ cand e vorba de incredere

Imagine principala
Un startup suedez simplifica la maxim platile online si da Romania ca exemplu negativ cand e vorba de incredere
​Klarna, un startup suedez de comert online care a ajuns sa valoreze peste un miliard de dolari, a venit cu o solutie indrazneata: cel care comanda online produse, poate plati la mult timp dupa ce le primeste. Klarna, care domina piata in Scandinavia, isi propune sa ajute si presa, simplificand puternic cumpararea de articole online. Seful companiei a inclus insa Romania intr-un exemplu in care Klarna nu ar avea incredere ca cel care cumpara va mai plati dupa ce primeste produsul.

Klarna este un startup infiintat de trei tineri in Suedia acum zece ani. Doi dintre ei nu aveau deloc experienta in domeniu si spun ca exact acest lucru i-a ajutat sa ajunga la un business de succes: nu stiau functionarea pas cu pas a comertului online, iar asta i-a ajutat sa aiba curajul de a porni cu un model nou, chiar nebunesc.

Ideea a fost ca cel care cumpara online sa nu plateasca inainte de a primi produsele, ci dupa ce le primeste, examineaza si chiar testeaza. Mai mult, cumparatorul are chiar 14 zile termen dupa ce cumpara un produs de pe un site unde exista butonul Klarna. Desi ideea pare riscanta, fiindca multi nu s-ar mai gandi sa plateasca, compania nu a dat faliment, ba din contra, a prosperat si isi extinde serviciile.

Acum Klarna este inclusa in categoria denumita "unicorn" in lumea "venture capital", adica este un startup ce valoareaza peste un miliard de dolari, lucru rar in randul startup-urilor europene. Compania are 40% din piata platilor online din Suedia, s-a lansat si in sudul Europei si isi construieste echipa din SUA.

Klarna isi asuma riscul in locul comerciantului si plateste produsul comandat de client, inainte ca cel care l-a comandat sa il plateasca. Clientul plateste catre Klarna doar daca este multumit de produs, o campanie recenta dandu-le clientilor timp sa plateasca dupa mai multe luni. Partea foarte "smart" a business-ului tine de algoritmii de evaluare a riscului in functie de cativa factori: locul de unde e facuta comanda, IP-ul, clientul de email, ora la care este facuta comanda si tipul de produs cumparat.

Practic, tinand cont de diversi factori, Klarna poate estima cat de mare este riscul ca un anumit cumparator sa nu mai plateasca un produs pe care l-a primit. Compania spune ca algoritmii sunt complecsi si pot estima extrem de bine cat de mare (sau mic) este riscul.

Daca riscul pare a fi mare, clientul nu poate plati cu card-ul dupa ce primeste produsul, ci doar inainte, ca in business-urile conventionale.

Un exemplu cu factori ridicati de risc de neplata dat de Niklas Adalberth (vicepresedinte executiv al companiei)  in Financial Times implica Romania. "Daca vrei sa cumperi cateva iPad-uri la ora 3 noaptea de pe un cont de Hotmail din Romania, atunci am putea spune ca nu poti plati dupa livrare".

Succesul business-ului tine de simplitate: cumparatorii sunt pusi sa completeze putine lucruri, iar sistemul cu plata la mai mult timp dupa livrare a mers foarte bine in Suedia unde pot fi gasite online date financiare despre clienti si riscul aparitiei "rau-platnicilor" este mai mic.

Practic, diverse companii isi pot pune pe site butonul Klarna, iar cumparatorii aleg produsul dorit, apasa butonul Klarna, introduc e-mail-ul si codul postal si deja au cumparat produsul. Apoi, cumparatorul primeste un e-mail de la Klarna in care i se cer date bancare si de livrare, iar pentru companii, creste prin aceasta metoda rata de conversie, fiind mult mai mare procentul celor care cumpara produsele pe care mai intai le-au pus in "cosul virtual" de cumparaturi.

Partea si mai inteligenta este ca, dupa ce introduci prima data detaliile de plata, Klarna le tine minte, fie ca vei cumpara de pe laptop, smartphone si tableta, astfel ca din acel moment poti, la propriu, cumpara cu un singur click.

Ideea cu plata dupa livrare si simplitatea cu care poti cumpara au transformat Klarna intr-o companie ce valoreaza mai mult de un miliard de dolari. Mai mult, Klarna spune ca poate da o mana de ajutor si presei, mai ales ca tirajele ziarelor traditionale au scazut si multe publicatii cauta surse de venit.

Ei bine, Klarna a inceput sa incheie parteneriate cu diverse publicatii, pentru inceput in Suedia, astfel incat sistemul simplu de cumparare sa se aplice si pentru articolele de presa. Practic, sunt publicatii din Suedia unde poti cumpara prin simpla apasare a butonului Klarna un abonament pe o zi cu echivalentul a un euro.

Care ar fi avantajul utilizarii Klarna pentru plata continutului media? Multe ziare au aplicatii complicate, cer multe date de la useri si procesul de autentificare este greoi. Klarna proimite un procedeu rapid si asemanator pentru fiecare publicatie, fara a mai fi nevoie ca cititorul sa instaleze diverse aplicatii pe smartphone sau laptop.

Cei trei fondatori ai companiei sunt Sebastian Siemiatkowski (acum CEO), Niklas Adalberth (vicepresedinte) si Victor Jacobsson.

Prin Klarna s-au facut 220 de milioane de tranzactii de la infiintarea companiei, iar pe zi se fac acum in medie 250.000. Numarul comerciantilor care au apelat la Klarna este de 50.000.

Klarna a lansat in Suedia si servicii de plati instant, un exemplu fiind plata prin SMS pentru transportul in comun din Stockholm. Pasul urmator consta in lansarea de servicii de transfer instant de bani intre persoane si pregatirea lansarii pe noi piete.

Interesant e ca, desi compania valoreaza peste un miliard de dolari, Adalberth o considera fiind inca startup "Suntem la fel ca un startup,  daca e sa privim oportunitatile ce se deschid in fata noastra. Aproape ca nu pot dormi noaptea cand ma gandesc cat de mare poate deveni compania"

Surse: Financial Times, Business Insider, site-ul Klarna
Parallax

Vizualizari
1947
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri