Ovidiu D. Popica

Cum ajunge pe butuci o firma de drone finantata cu zeci de milioane de dolari. Drona Lily s-a prabusit. Cu procurorii pe urme!

Imagine principala
Cum ajunge pe butuci o firma de drone finantata cu zeci de milioane de dolari. Drona Lily s-a prabusit. Cu procurorii pe urme!
O firma care promitea o drona pentru imagini aeriene foarte simplu de folosit se va inchide si va trebui sa returneze milioane de dolari celor care au sustinut campania de crowdfunding. Fondatorii startup-ului care dezvolta drona Lily, autopilotata, capabila sa filmeze, cu sunet sincronizat, imagini de inalta definitie, au anuntat ca nu pot onora pre-comenzile si vor inapoia banii. Procurorii din San Francisco au deschis deja un proces si acuza compania de publicitate falsa si practici necinstite in afaceri.  

Anuntul cu titlul "Aventura are un sfarsit" vine chiar de la fondatorii Antoine Balaresque si Henry Bradlow care au postat pe blogul companiei motivul: "in ultimele luni, am incercat sa asiguram finantarea pentru inceperea productiei si livrarii primelor comenzi dar nu am reusit". Dupa ce spun ca vor inchide compania, la finalul postarii, fondatorii promit sa returneze banii, in urmatoarele doua luni, celor care au sustinut proiectul prin crowdfunding. 

Techcrunch anunta deja ca procuratura din San Francisco cheama firma la tribunal sub acuzatii de publicitate falsa si practici necinstite in afaceri. Procesul e rezultatul catorva luni de investigatii, potrivit unui anunt oficial al procuraturii, scrie Techcrunch care adauga ca procurorii au anuntat firma cu o zi inainte de a deschide actiunea in instanta, ceea ce probabil a determinat decizia fondatorilor de a inchide compania si de a returna banii.

"Poate planuiau sa faca asta oricum dar pare putin suspect", comenteaza Techcrunch. Un reprezentant al companiei careia publicatia i-a cerut un punct de vedere a spus ca restituirea banilor si dizolvarea companiei erau oricum in lucru in aceasta saptamana si ca anuntul procurorilor a venit "la momentul potrivit, sau nepotrivit, depinde cum privesti acest lucru". 

Publicitate falsa? Iata de ce 

Desi vineri seara inca se astepta o declaratie mai detaliata a procurorilor, sunt indicii ca acuzatia de publicitate falsa ar avea o baza concreta. Video-ul de lansare, care a adunat milioane de vizualizari arata ceea ce parea sa fie o drona Lily care urmarea, filmand, un utilizator. "Drona de la care proveneau imaginile nu era Lily ci un model concurent, DJI Inspire, lucru pe care creatorii nu l-au mentionat", scrie Techcrunch. 

La asta se mai adauga o serie de email-uri, depuse deja in dosarul de la tribunal, in care unul dintre co-fondatori admite ca filmari atribuite dronei Lily provind, de fapt, de la o camera de actiune GoPro, ceea ce deja poate fi demonstrat ca intentie de frauda.

Paradoxal, problema dronei Lily nu a venit din lipsa de interes ori de incredere a eventualilor cumparatori fata de ceea ce promitea produsul. De la lansarea sa oficiala, in 2015, Lily a strans considerabila suma de 34 milioane dolari din 60.000 de precomenzi, in ciuda faptului ca nu a derulat campania de finantare prin platforme foarte populare precum Kickstarter sau IndieGoGo. Fondatorii au decis sa-si gestioneze singuri campania, cu sprijinul unor investitori privati.

O publicatie online dedicata pasionatilor de filmari si fotografie, care a urmarit evolutia proiectului, scrie ca alaturi de Spark Capital, firma care a condus prima runda de investitii de 15 milioane de dolari, in drona Lily au investit Joe Montana, legendarul fundas de fotbal american, muzicianul Steve Aoki dar si StartX care accelereaza proiecte la Standford. 

Dezavantajele propriei campanii crowdfunding
 

Ambitia fondatorilor de a nu folosi banii din precomenzi pentru dezvoltarea produsului si lansarea in productie - ca o garantie a sigurantei celor care au participat la campania de crowdfundig pare sa fi fost in dezavantajul companiei.

"Aceasta metoda de crowdfunding pentru un proiect e mai sigura pentru consumatorul final (n.r. - in sensul recuperarii banilor in caz de esec), dar nu este cea mai utilizata metoda pe care companiile o folosesc pentru a pune efectiv produsul pe piata", remarca publicatia citata care adauga ca, in cazul proiectelor de pe Kickstarter, de pilda, cata vreme nu promit, in campanie, returnarea banilor in caz de esec ori specifica de-a dreptul ca nu se obliga sa faca acest lucru, initiatorii proiectelor nu incalca termenii si conditiile platformei de crowfunding.

Publicatia aminteste cazul altui proiect esuat, drona Zano care promitea sa devina un inlocuitor pentru selfie stick. Compania care a initiat campania, Torquing Group, a livrat doar 600 din cele 15.000 de drone finantate prin pre-comenzi pe Kickstarter. Desi Torquing a intrat in atentia unei autoritati britanice care se ocupa de protejarea consumatorilor in activitatile de comert compania a decis sa intre in lichidare voluntara si inca nu e lamurit daca cei care nu au primit produsul isi vor putea recupera banii.

In cazul dronei Lily, gestiunea proprie a campaniei si evitarea platformelor clasice de crowdfunding le-ar putea aduce fondatorilor complicatii legale serioase. Pre-comenzile pentru Lily ar putea intra sub incidenta legislatiei comertului online si a celor privind protectia consumatorilor, in loc sa fie considerate ca o investitie intr-o idee, cum e in cazul campaniilor de pe Kickstarter sau IndieGoGo, mai scrie Techcrunch.

Or, potrivit reglementarilor americane in privinta comertului online, amanarea livrarilor cu un an obliga automat compania sa returneze banii, chiar daca cei care au plasat precomenzile se arata dispusi sa accepte intarzierea. Mai mult, in aceasta situatie, procurorii pot dispune restrictionarea activelor companiei (n.r. - deci si a banilor din conturi) in scopul prevenirii colectarii de fonduri suplimentare.

Cazul dronei Lily abia de acum incepe sa devina interesant, mai ales pentru antreprenori pentru ca necazurile fondatorilor abia incep. Daca justitia da dreptate procurorilor, firma ar putea fi obligata sa achite despagubiri civile. "In functie de ce va decide judecatorul, asta ar putea sa insemne multi bani sau al naibii de multi bani. In cel mai rau caz, ar putea fi vorba de penalitati de 300 de milioane de dolari, bani pe care Lily nu pare sa ii aiba pe undeva", incheie Techcrunch.

Despre drona Lily

  • Fondatorii companiei sunt absolventi in stiinta computerelor ai Universitatii Berkeley, California, pasionati de robotica
  • Produsul se adresa celor pasionati de schi, snowboard, sporturi extreme. Drona, rezistenta la apa, urma sa fie o alternativa la camerele de actiune fixe, practic o action camera zburatoare. 
  • Lily putea filma full HD cu 60 de cadre pe secunda, captura imagini la 12 megapixeli, avea autonomie de 20 de minute, dupa doua ore de incarcare, zbura la maxim 15 metri si urmarea singura utilizatorul cu in sistem inteligent de navigatie
  • Una din inovatiile care a facut proiectul foarte atractiv era autostabilizarea
  • Utilizatorul arunca practic drona in aer iar dispozitivul se stabiliza in zbor inainte sa atinga pamantul
  • Un alt element tehnic pentru diferentiere era sincronizarea imaginii cu sunetul, dificil de realizat din cauza zgomotului facut de rotoare
  • Pretul anuntat pentru pre-comenzi era de 499 dolari, platiti anticipat, nu la livrarea produsului.Odata lansata pe piata, drona ar fi costat 999 de dolari. 


        
Parerea ta despre articol
Vizualizari
22
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
La noi Nu mai returnau nimic. Din contra, noii imbogatiti ar fi facut seminarii si conferinte despre cum se fac afacerile cinstite.